رئیس سازمان امور اراضی کشور

برای تخریب ویلاهای جنجالی کلاک منتظر رأی دادگاه هستیم

کدخبر: ۳۴۳۰۸۲
اقتصادنیوز: علیرضا اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: از یکسال و نیم گذشته براساس همکاری و هماهنگی‌های انجام شده با نیروی انتظامی، نیروهای مسلح و وزارت کشور یگان حفاظتی سازمان امور اراضی کشور طراحی و ایجاد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس وی افزود: در حال حاضر در 29 استان کشور فرماندهان یگان‌های حفاظتی سازمان امور اراضی تعیین و تجهیزات مورد نیاز آنها تأمین شده است که امیدواریم با به کارگیری این یگان و همکاری سایر دستگاه‌ها به صورت هماهنگ بتوانیم در برخورد با تخلفات حوزه تغییر کاربری اراضی مؤثر واقع شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ادامه با اشاره به فشار دوسویه در تخریب بناهای ساخته شده در اراضی غیرمجاز گفت: هر زمانی که برای اجرای قانون و تخریب ملک اشخاص در اراضی غیرمجاز اقدام می‌کنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم که چرا ملک اشخاص تخریب می‌شود، اما با توجه داشت که ما تنها مجری مُر قانون هستیم.

وی تأکید کرد: هر فردی که در باغات و اراضی زراعی ساخت و ساز غیرمجاز انجام دهد با وی برخورد می‌شود، اما باید توجه داشت که به این موضوع باید به صورت دوجانبه نگاه کرد و شرایطی فراهم آورد که ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی زراعی کشاورزی انجام نشود تا ما مجبور به تخریب آن نباشیم.

اورنگی گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا قبل از ساخت و ساز غیرمجاز اقدام شود که برای تحقق  این امر از  نرم‌افزارهای جدید نیز استفاده می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور  گفت: از 165 میلیون هکتار اراضی کشور اعم از دولتی و غیردولتی 23 میلیون هکتار از اراضی استعداد کشاورزی دارند که 14.5 میلیون هکتار آن به چرخه تولید وارد شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان امور اراضی مکلف به تهیه کاداستر اراضی کشاورزی تا سقف 20 میلیون هکتار شده است، گفت: از سال 94 مکلف هستیم که این شرط از اراضی را کاداستر کنیم که بر این اساس 9 میلیون هکتار عکس گرفته شده است و 4.5 میلیون هکتار قرارداد نقشه بسته شده که 3.5 میلیون هکتار نقشه آن آماده شده است و از این مقدار نقشه آماده، نقشه 2.2 میلیون هکتار به سازمان ثبت اسناد برای انجام اقدامات ارسال شده است.

اورنگی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا به ساخت و سازهای انجام شده در اراضی غیرمجاز انشعابات آب و گاز داده می‌شود اظهار کرد: براساس قوانین موجود به افرادی که در اراضی غیرمجاز ساخت و ساز انجام داده‌اند تنها انشعاب غیردائم داده می‌شود و در صورت تخریب تنها انشعابات آنها جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: این قانون درواقع خود نوعی تشویق به قانون‌گریزی و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی  توسعه می‌دهد و براساس اعتراض صورت گرفته توسط سازمان امور اراضی به دنبال تغییر در این قانون هستیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور  با اشاره به آماری در خصوص تغییر کاربری‌های مجاز و غیرمجاز صورت گرفته در اراضی کشاورزی گفت: براساس آمار موجود در 10 سال گذشته 192 هزار و 900 مورد تغییر کاربری مجاز در 34 هزار هکتار صورت گرفته است که در کنار این امر 57 هزار مورد نیز در سطح 13 هزار بنا به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز تخریب شده است.

اورنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر ساخت شهرک ویلایی غیرمجاز در اراضی بالادست سد لتیان و در منطقه کلاک که پرونده آن اخیراً در دادگاه آقای طبری نیز مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در پروژه کلاک در حال رسیدگی در مراجع قضائی است از زمان شروع فعالیت در این پلاک ثبتی همکاران ما در شهرستان و استان به اجرای آن اعتراض کردند که تمام مدارک و مستندات آن نیز به مراجع قضائی ارائه شده است.

وی افزود: در حال حاضر قانون تکلیف این پروژه را مشخص و به آن رسیدگی می‌کند. دادگاه براساس بررسی‌های انجام شده اقدام به موقع و قانونی جهادکشاورزی رأی داده است

رئیس سازمان امور اراضی کشور  اظهار کرد: ما نیز مطابق رأی دادگاه اقدامات لازم را در خصوص ساخت و ساز انجام شده در  بالادست سد لتیان و منطقه کلاک انجام می‌دهیم.

اورنگی در پاسخ به این سوال خبرنگار  خبرگزاری تسنیم که آیا شهرک ویلایی ساخته شده در منطقه بالادست سد لتیان که امکان آلوده کردن آب شرب این سد را نیز دارد تخریب می‌شود یا خیر، گفت: برای اقدام در این خصوص منتظر رأی دادگاه و تعیین تکلیف هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه آیا برای ساخت این شهرک ویلایی کلاک مجوزی از سازمان امور اراضی دریافت شده بود، گفت: خیر، از ابتدای امر هیچ مجوزی از ما دریافت نشد و ما نیز هشدار دادیم و شکایت کردیم و طرح دعوی به دادگاه بردیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور  گفت: مهمترین تکلیف ما در سال جهش تولید حفظ کاربری اراضی و باغات است که رسالت سنگینی بر دوش ما قرار داده شده تا نگذاریم یک متر از این اراضی به صورت غیرمجاز تغییر کاربری یابد.

اورنگی در پایان گفت: مردم برای پاسخ به سؤالات خود درباره وضعیت اراضی و گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز با شماره تلفن 131 در ارتباط باشند که در حال حاضر نیز اطلاعات مناسبی درباره گزارش تخلفات به صورت مردمی از سوی این سامانه دریافت می‌شود.

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید