مرکز آمار برای سال 1398 اعلام کرد

جزئیات هزینه زندگی در ایران

کدخبر: ۳۴۴۴۹۶
اقتصادنیوز: در سال 1398 متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ٤٧٤،٣٧٩ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠,٦ درصد افزایش نشان می دهد. بر این اساس متوسط هزینه زندگی در ایران معادل 3 میلیون و 953 هزار تومان در ماه شده است.
جزئیات هزینه زندگی در ایران
به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران داده‌های بودجه خانوار سال 1398 را منتشر کرد. 

طرح آمارگیری هزینه ودرامد خانوار با قدمتی ٥٠ ساله از مهم‌ترین طرح­های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درامد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ١٣٩٨ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ١٩٨٩٨ خانوار نمونه در نقاط شهری و ١٨٤٣٠ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است.

نگاهی به اهم نتایج طرح درسال ١٣٩٨ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که:

-  متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ٤٧٤،٣٧٩ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠,٦ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ی خانوار شهری ١١٧،٥٢٩ هزار ریال با سهم ٢٤.٨ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٣٥٦،٨٥٠ هزار ریال با سهم ٧٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢.٠ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٨.٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

-  متوسط درامد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ٥٤١،٠٠٧ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٢٤,٤ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان می­دهد که ٣٢.٥ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥١.٤ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی٢٦١،٠٠٦ هزار ریال بوده است که  نسبت به سال قبل ٢١,٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی١٠٢،٦٦٤ هزار ریال با سهم ٣٩.٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١٥٨،٣٤٢ هزار ریال با سهم ٦٠.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و گوشت هر کدام ٢٢.٠ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٠.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢٩٧,٠٢٢ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٢٧,٤ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می­دهد که ٣٠,٧ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣٣.٥ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٨ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید