گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛ تداوم رشد تدریجی قیمت سکه ودلار

کدخبر: ۳۴۷۸۳۲
اقتصادنیوز: در چهارمین روز هفته، نگاه های دوگانه ای بر بازار ارز حکم فرما بود، حال آنکه در بازار سکه عمده دیدگاه ها افزایشی بود.
گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛ تداوم رشد تدریجی قیمت سکه ودلار

به گزارش اقتصادنیوز امروز، برخی از معامله گران ارزی باور داشتند، قیمت دلار تا زمانی که زیر مرز 22 هزار تومانی قرار دارد، احتمال اصلاح به سوی سطوح پایین تر را دارد،‌ حال آنکه دسته دیگری باور داشتند بازار هم چنان از ظرفیت صعود به سوی کانال های بالاتر برخوردار است. برنده امروز بازار گروه دوم بودند، چرا که قیمت دلار 480 تومان افزایش داشت و به بهای 21 هزار و 980 تومان رسید. با وجود این رشد، کاهشی ها هم چنان بر روی اعتقاد خود استوار بودند و باور داشتند، قیمت دلار تا زمانی که زیر 22 هزار تومان است، نیاز به یک ریزش قابل توجه برای خریدهای بعدی دارد.

در بازار سکه نیز امروز بیشتر معامله گران خریدار بودند و همین عامل باعث شد که این فلز گران بها به بالای کانال 10 میلیون تومانی بازگردد. روز گذشته، سکه 550 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 10 میلیون و 200 هزار تومان رسید. سکه روز دوشنبه 750 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به نظر می رسد معامله گران بازار سکه سعی کردند در روز چهارم هفته تا حد زیادی عقب رفتن روز دوشنبه را جبران کنند. به گفته یکی از فعالان، خریدها در بازار سکه زیاد شده است و عرضه چندانی نیز وجود ندارد. همین عامل هم باعث می شود که سکه به راحتی از سطوح مقاومتی عبور کند. خریداران بازار سکه را می توان در دو دسته قرار داد: معامله گران سنتی و افراد عادی که برای حفظ ارزش دارایی خود به بازار مراجعه می کنند و البته حجم زیادی ریال ندارند.

 

 بازارساز در دو قدمی بازار

امروز  قیمت دلار بر تابلوی صرافی های منتخب روی عدد 21 هزار و 750 تومان قرار گرفت که حدود 230 تومان کمتر از قیمت بازار بود. به گفته فعالان، چنین فاصله ای موجب می شد که تقاضای آربیتراژی خاصی وارد معاملات نشود؛ با این حال،‌ هم چنان افرادی برای خرید ارز از صرافی های منتخب در بازار حضور داشتند. به گفته فعالان، این دسته از افراد عمدتا نگران حفظ ارزش دارایی های ریالی خود هستند وسعی می کنند از طریق خرید دلار از پول خود محافظت کنند. به نظر می رسد دلیل مهمی که باعث می شود که این افراد تلاش کنند ارز خود را  از صرافی های منتخب تهیه کنند، این است که نسبت به خرید ارز از دلالان خوشبین نیستند و سایر صرافی ها نیز قیمت بالاتری را نسبت به صرافی های منتخب برای فروش اعلام می کنند. البته  در بسیاری از موارد نیز بسیاری از صرافی ها عنوان می کنند فروشی برای دلار ندارند و متقاضیان برای خرید باید به صرافی های منتخب مراجعه کنند.

بازارساز در صورتی که می خواهد چنین تقاضاهای احتیاطی را کاهش دهد، نیاز است که تا حدی جهت انتظارات را تغییر دهد. برای تغییر انتظارات راه کارهای مختلفی وجود دارد، ولی در شرایط کنونی اولین گام، اطمینان به فعالان در جهت تامین تقاضاهای حواله ای است. در هفته های اخیر مشاهده است که کانون اصلی نوسان در بازار داخلی، افزایش قیمت های حواله ای است. به نظر می رسد، عرضه ارز در سمت حواله دچار مشکل شده است و قیمت ها در بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

امروز نیز عنوان می شد که عامل اصلی افزایش قیمت دلار، رشد نرخ حواله درهم بوده است. به گفته برخی فعالان، دیروز نرخ حواله درهم به بالای مرز 6 هزار تومانی رفت و در مقطعی به عدد 6 هزار و 100 تومان رسید. با این سطح از قیمت درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می توانست به بالای 22 هزار تومان برسد. شاید همین عامل بود که باعث می شد، معامله گران فردایی دلار با قیمت های بالای 22 هزار تومانی در آخر وقت روز سه شنبه اقدام به خرید کنند. در صورتی که درهم کاهشی نشود، احتمال آن وجود دارد که بازار امروز را در کانال 22 هزار تومانی آغاز کند. ورود دلار به کانال جدید باید دید با چه واکنشی از سوی بازارساز مواجه خواهد شد. در شرایط کنونی، به نظر می رسد بازاراساز ترجیح داده است به آرامی خود را به قیمت های بازار نزدیک کند و به احتمال زیاد در زمان بهبود سمت عرضه از بالا بازار را با فروش خود تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید