رئیس انجمن صنایع دام، طیور و آبزیان مطرح کرد؛

کلاه گشادی که دلار ۴۲۰۰ سر مردم گذاشت

کدخبر: ۳۴۷۹۲۹
رئیس انجمن صنایع دام، طیور و آبزیان گفت: توجه داشته باشیم تولید و مصرف در کشور زیاد نشده اما واردات بیشتر شده است. در نتیجه نباید این تنش‌ها را داشت باشیم اما به خاطر سیاست‌های اشتباهی که داریم تنش‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
کلاه گشادی که دلار ۴۲۰۰ سر مردم گذاشت

به گزارش اقتصادنیوز، مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه ارز ترجیحی کلاه گشادی بود که دولت سر خود، تولیدکنندگان و مردم گذاشت، اظهار داشت: بیش از 80 درصد سه ضلع دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده هنوز طعم دلار 4200 تومانی را نچشیده‌اند، این سیاست اشتباهی بود که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: مهمترین دلیل این بود که همیشه ما یک بازار سیاه و غیر رسمی متفاوت از بازار رسمی نهاده‌های دامی داشته‌ایم به طور مثال قیمت مصوب ذرت در دولت و تعزیرات 2500 تومان است، در بازار بیش از 2800 تومان، کنجاله سویا مصوب دولتی 2450 تومان، در بازار بیش از 7500 تومان خرید و فروش می‌شود، تحریم‌ها هم باعث شده واردات، ترخیص و عرضه با کندی مواجه شود، در نتیجه عرضه نهاده‎های دامی در بازار کم است.

رئیس انجمن صنایع دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: باید روزانه 50 هزار تن در کشور بارگیری شود اما این میزان کمتر از 40 هزار تن است، بنابراین 40 تا 45 روز از آدرس‌ها عقب هستیم، دامدار و آبزی‌پرور پول داده اما نهاده‌ای را دریافت نکرده است. باید حداقل روزی 150 هزار تن بارگیری کنیم تا فاصله قیمتی از بین رفته و تنش بازار کم شود، به این ترتیب قیمت محصولات پروتئینی هم تحت‌تاثیر قیمت مصوب تنظیم بازار قرار می‌گیرد و عطش کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشیم تولید و مصرف در کشور زیاد نشده اما واردات بیشتر شده است در نتیجه نباید این تنش‌ها را داشت باشیم اما به خاطر سیاست‌های اشتباهی که داریم تنش‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

قدیری با اشاره به مبادی وارداتی گفت: مبدا واردات کماکان همان کشورها هستند برزیل بیش 80 تا 90 درصد، آرژانتین، اوکراین، قزاقستان و روسیه از تامین‌کنندگان عمده نهاده‌های دامی ایران هستند، جدیدا با کشورهای دیگری هم مذاکره می‌کنیم که پس از حل مشکلات پول، موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه درباره وجود شبکه توزیع فساد بیان کرد: بنده اعتقادی به شبکه توزیع فاسد ندارم اما به شدت معتقدم شبکه توزیع ما ناکارآمد است و نتوانسته به خوبی از عهده وظیفه خود برآید، علیرغم اینکه سامانه‌هایی راه‌اندازی شده، از تشکل‌ها استفاده شد و بخش دولتی استان‌ها ورود کردند، اما بخوبی نتوانستند این وظیفه را انجام دهند و فاصله بازار را از بین ببرند، اگر شبکه توزیع مناسب داشتیم کمتر شاهد این تنش‌ها بودیم.

رئیس انجمن صنایع دام، طیور و آبزیان درباره تاثیر کرونا بر حوزه واردات نهاده‌ها نیز گفت: کرونا تاثیر چندانی در این بخش نداشت و از این به بعد هم بعید است داشته باشد، مشکلات مهمتری از کرونا در اقتصاد دامپروردی و خوراک دام داریم که تاثیرات عمیق‌تر بر صنعت خوراک دام و تولید پروتئین در کشور داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید