نسخه هوشمندانه امارات برای گذر از چالش اقتصادی کرونا

کدخبر: ۳۴۸۳۱۳
اقتصادنیوز: ابوظبی در تلاش است با کاهش هزینه های زندگی در این شهر، مهاجران متخصص بیشتری را جذب کند.
نسخه هوشمندانه امارات برای گذر از چالش اقتصادی کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، امارات متحده عربی در تلاش است تا اوایل سال آینده شرکت های فناوری و کارگران ماهر را برای کمک به بهبود اقتصاد خود جذب کند. زیرا نفت ارزان و همه گیری کرونا بر اقتصاد امارات متحده عربی همچون دیگر کشورهای خلیج فارس اثر گذار بوده است. محمد علی الشرفه، رئیس گروه توسعه ی اقتصادی امارات در این باره اظهار کرده است: «ممکن است اقتصاد امارات در سال جاری و پیش از آغاز بهبود در سال 2021 به میزان 3 تا 4 درصد کوچک تر شود». الشرفه در روز چهارشنبه در مصاحبه ای اعلام کرد: «مقامات دولت امارات قصد دارند با جذب شرکت های فناوری، بخش دانش و فناوری ابوظبی را توسعه دهند». از همین رو، امارات در حال سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها و صنایع استراتژیک به ویژه در بخش علوم کشاورزی است. در همین راستا، دولت در تلاش است تا هزینه های ورود و زندگی در امارات را برای مهاجران کاهش دهد.

امارات برای مقابله با بحران کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن از سیاست های عربستان سعودی پیروی نکرده است. عربستان برای افزایش درآمد دولت، مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده است. برای کاهش هزینه های زندگی مهاجران در امارات، هزینه های تحصیل، مسکن و حتی سرگرمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. براساس ارزیابی مرسر، ابوظبی سی و نهمین شهر گران قیمت برای مهاجران است و هزینه های زندگی درآن از شهرهای میلان و بوستون نیز بیشتر است.

دو بحران سال 2020 موجب شده است تا مهاجران در مورد ادامه ی زندگی در امارات متحده عربی تجدید نظر کنند. تاثیرات این بحران در دوبی شدیدتر بوده است. زیرا مهاجران حدود 90 درصد از جمعیت دوبی را تشکیل می دهند و الگوی اقتصادی این شهر به میزان بالایی به مهاجران وابسته است. بنابر پیش بینی آکسفورد، انتظار می رود حدود 900 هزار شغل در سراسر امارات از بین برود.

محدودیت های اعمال شده برای مقابله با گسترش ویروس کرونا به شدت به بخش های گردشگری، حمل و نقل هوایی و تجارت امارات آسیب رسانده است. اکنون پس از برداشته شدن محدودیت ها، اجازه ی پرواز به دوبی صادر شده است. با این حال، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است اقتصاد امارات در سال جاری به میزان 3.5 درصد کوچک تر شود.

دفتر سرمایه گذاری ابوظبی در ماه آوریل با چند شرکت فناوری کشاورزی برای تحقیق و توسعه و تاسیسات تولید مواد غذایی در امارات همکاری کرده است. مقامات امارات به دلیل نگرانی از تاثیر بحران همه گیری بر زنجیره های تامین، حدود 100 میلیون دلار برای ایجاد مزرعه های عمودی سرمایه گذاری کرده اند. همچنین این شهر میلیاردها دلار در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده است. برای مثال، ابوظبی به میزان 1.2 میلیارد دلار در پلتفرم جیو، یک شرکت ارتباطات در هند سرمایه گذاری کرده است.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید