دوگانه تحلیلی در بازار نفت به روایت اویل‌پرایس؛

نفت به 150دلار می‌رسد یا سقوط می‌کند؟

کدخبر: ۳۴۸۸۸۲
اقتصادنیوز: برخی تحلیل گران معتقد هستند قیمت نفت می تواند به 100 تا 150 دلار در هر بشکه صعود کند. این در حالی است که تحلیل گران سیتی گروپ پیش بینی می کنند قیمت نفت و تقاضا به شدت کاهش یابد.
نفت به 150دلار می‌رسد یا سقوط می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اویل پرایس، بحران فعلی نفت، سرمایه گذاری های جدید در تولیدات نفت را به شدت دچار رکود خواهد کرد. این امر قیمت نفت را در پنج سال آینده در محدوده ی 100 تا 150 دلار در هر بشکه قرار خواهد داد. تحلیل گران در زمینه ی افزایش قیمت نفت به دو گروه تقسیم می شوند.

گروه اول پیش بینی می کنند بحران همه گیری کرونا و عدم سرمایه گذاری در میادین نفتی جدید موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد. گروه دوم معتقد هستند زندگی در "حالت عادی جدید" به این معنی است که تقاضا هرگز به سطح قبل از همه گیری کرونا بازنمی گردد و این مساله دلیل قیمت بالای نفت خواهد بود. ترور وودز، مدیر ارشد سرمایه گذاری در این رابطه اظهار کرده است: « قیمت نفت تا سال 2025 به راحتی به رقم 150 دلار در هر بشکه دست خواهد یافت».

وودز در ادامه اشاره کرد تولیدکنندگان در آینده با فشار و چالش بسیاری برای تامین بودجه  در پیشرفت های جدید رو به رو خواهند بود. کریستین ملک، رئیس تحقیقات نفت و گاز اروپا، آفریقا و خاور میانه در جی پی مورگان نیز باور دارد کاهش چشمگیر سرمایه گذاری ها می تواند قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

براساس اظهارات آژانس بین المللی انرژی، بخش نفت و گاز در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، شدیدترین کاهش سرمایه گذاری را تجربه خواهد کرد. انتظار می رود سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در سال 2020، نزدیک به یک سوم یا به میزان 244.1 میلیارد دلار کاهش یابد.

کریستین ملک همچنین تصریح کرد افزایش قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه تا دو سال آینده بسیار محتمل است. با این حال، سیتی گروپ معتقد است قیمت نفت خام دیگر به قیمت سه رقمی بازنخواهد گشت.

تحلیل گران سیتی گروپ در یادداشتی اظهار کردند: «ایده ی افزایش قیمت نفت به 100  دلار یا بالاتر به خیال شباهت دارد تا واقعیت». آن ها در ادامه تصریح کردند قیمت 45 دلار در هر بشکه نفت خام برنت بسیار محتمل تر از 60 دلار در هر بشکه است.

تحلیل گران سیتی گروپ در پیش بینی بسیار بدبینانه ای اعلام کردند: «رشد تقاضای فرآورده های نفتی به طور چشمگیری سقوط خواهد کرد و هرگز به نرخ های رشد پیش از همه گیری کرونا باز نخواهد گشت».

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید