یارانه ژاپنی‌ها برای کاهش وابستگی به چین

کدخبر: ۳۵۰۷۸۵
اقتصادنیوز: دولت ژاپن برای کاهش وابستگی به تولیدات چین، از شرکت ها برای سرمایه گذاری در ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی حمایت می کند.
یارانه ژاپنی‌ها برای کاهش وابستگی به چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، دولت ژاپن در تلاش است تا وابستگی به تولیدات چین را کاهش دهد. از همین رو، ژاپن به برخی شرکت ها برای سرمایه گذاری در کارخانه های ژاپن و آسیای جنوب شرقی، یارانه ارائه می دهد.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در روز جمعه اعلام کرد پنجاه و هفت شرکت از جمله شرکت خصوصی تولید ماسک صورت اویاما برای سرمایه گذاری در تولیدات ژاپن، در مجموع 57.4 میلیارد ین (536 میلیون دلار) یارانه دریافت خواهند کرد. همچنین، 30 شرکت دیگر برای سرمایه گذاری در ویتنام، میانمار،  تایلند و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا از حمایت دولت ژاپن برخوردار خواهند شد.

در بیانیه ی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن صریحا به جا به جایی تولید از چین اشاره نشده است، اما نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه در ماه مارس اظهار کرد ژاپن قصد دارد تولید را به این کشور و دیگر کشورهای آسیایی بازگرداند تا از وابستگی به چین بکاهد.

همچنان که روابط بین آمریکا و چین و همچنین جنگ های تجاری وخیم تر می شود، در آمریکا و کشورهای دیگر، بحث در مورد چگونگی جدا شدن تجارت ها و کارخانه ها از چین افزایش می یابد. تصمیم ژاپن مشابه سیاست های تایوان در سال 2019 است که با هدف بازگرداندن سرمایه گذاری ها از چین به این کشور صورت گرفت. تاکنون هیچ کشور دیگری برای این تغییر، سیاست مشخصی اتخاذ نکرده است.

در شرایط عادی، چین بزرگ ترین شریک تجاری ژاپن است و شرکت های ژاپنی بسیاری در چین سرمایه گذاری کرده اند. با این حال، همه گیری کرونا به این اتحاد و همچنین به چهره ی چین در ژاپن آسیب زده است. دولت نخست وزیر شینزو آبه سال ها در تلاش بوده است تا روابط با چین را بهبود ببخشد، اما اثرات ناشی از همه گیری و اختلافات دائمی بر سر جزایر و میادین گاز دریای چین شرقی، این تلاش ها را بی نتیجه باقی گذاشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید