مخالفان و موافقان وام ۵۰ میلیونی اجاره‌بها چه می‌گویند؟

کدخبر: ۳۵۱۳۹۸
اقتصادنیوز : دولت برای کمک به مستاجران دست به ابتکار جدیدی زده است، ابتکاری که یک سر آن به نظام بانکی و یک سر دیگر به مالکان می‌رسد. قرار است به قشر خاصی از مردم با شرایط ویژه وام ۵۰ میلیونی اجاره بها یا همان ودیعه مسکن داده شود، این طرح، اما مخالفان و موافقانی دارد. با این وجود به نظر می‌رسد اجرایی شدن این طرح آنطور که تصور می‌شود نیز راحت نیست و چالش‌هایی به دنبال دارد. رویداد ۲۴ در این گزارش به این موضوع می‌پردازد.
مخالفان و موافقان وام ۵۰ میلیونی اجاره‌بها چه می‌گویند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد۲۴ ،براساس مصوبه جدید هیات دولت و با توجه به شرایط اقتصادی، تصمیم بر این شد تا به مستاجران تهرانی وام ۵۰ میلیونی ودیعه اجاره مسکن داده شود. این وام در شهر‌های بزرگ برای مستاجران ۳۰ و در شهر‌های کوچک ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

طبق این مصوبه خانواده‌های ۵ نفره، خانه اولی‌ها و زوج‌هایی که در سال ۹۹ عقد کرده‌اند مشمول این وام می‌شوند و برای ضمانت این وام گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته نیز کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده‌ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشد می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.  بر اساس این مصوبه، وام ودیعه مسکن قرار است به مدت یک‌سال در اختیار مستاجران قرار بگیرد چرا که عمده قرارداد‌های اجاره یکساله هستند. بر همین اساس، وام ودیعه مسکن به صاحب خانه‌ای که ملک خود را به مستأجر هدف، اجاره داده است، پرداخت می‌شود و موجر باید اصل وام را پس از یکسال در موقع اتمام قرارداد اجاره به بانک بازگرداند؛ مستاجر نیز باید ۱۳ درصد سود وام را به بانک عامل پرداخت کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ودیعه مسکن با تذکر اینکه آن کمک ودیعه مسکن است نه وام ودیعه مسکن، گفت: مشمولان این طرح اگر توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

وی عنوان کرد: جامعه هدف این طرح، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است ازکلیه بانک‌ها می‌خواهم در کنار تلاش خود برای تأمین مالی واحدهای تولیدی، برای سایر متقاضیان نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده و اولویت لازم را به آن بدهند.

اجرای این طرح در حالی در دستور کار قرار گرفته است که برخی از کارشناسان معتقدند این وام‌ها نه تنها سودمند نیستند بلکه تخریب کننده نیز هستند و می‌توانند باعث افزایش اجاره بها از سوی مالکان شود؛ چرا که به یکباره نقدینگی در بازار افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث بروز تورم و در نهایت افزایش مبلغ اجاره بها نیز می‌شود. یکی از کارشناسان اقتصادی که حاضر به گفت و گو در این باره نشد صرفا اعلام کرد که این طرح به هیچ عنوان طرح مناسبی نیست و کوس رسوایی آن تا چند وقت دیگر مشخص می‌شود.

از سوی دیگر اما برخی از کارشناسان می‌گویند این طرح برای مستاجران می‌تواند کمک کننده باشد و از آنجایی که افرادی که آن را دریافت می‌کنند محدود هستند، این میزان نقدینگی نمی‌تواند تاثیری در بازار مسکن و اقتصاد کشور بگذارد.

بیشتربخوانید: جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می‌شود؟

وام اجاره بها بازار مسکن را متشنج می‌کند؟

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک تهران در گفت و گویی در این باره به رویداد ۲۴ می‌گوید: هر تسهیلاتی که دولت می‌دهد طبیعتا تبعاتی را به همراه دارد که نمی‌توانیم این تبعات را نادیده بگیریم. اثر گذاری این وام‌ها از این جهت که بگوییم باعث افزایش اجاره بها می‌شود اشتباه است و تاثیری در بازار مسکن ندارد.

وی ادامه داد: دولت زحمت کشیده و شرایط اعطای این وام را مهیا کرده است و به نظرم طرح خوبی است؛ اما موضوعی که نسبت به آن انتقاد دارم این ۱۲ درصد کارمزدی است که برای این وام تعیین کرده اند. از ابتدا اعلام کردند و گفتند برخی به دلیل ویروس کرونا توانایی خود برای تامین هزینه‌های مسکن را از دست دادند، خب دولت هم کمک کرده است! اما چرا برای این کمک قرار است ۱۲ درصد کارمزد دریافت کند؟ چرا افراد وام گیرنده باید ۱۲ درصد کارمزد پرداخت کنند؟ کاش تدبیری اندیشیده می‌شد برای این موضوع یا اینکه حداقل کارمزد کمتری دریافت می‌شد.

کاهش سود وام اجاره به  درصد/ دولت مردم را درک کند

خسروی با بیان اینکه نباید کار خلاف را بلد کنیم، خاطرنشان کرد: همواره در جامعه برخی از افراد هستند که کار‌های خارج از عرف انجام می‌دهند. صاحبخانه‌ها نباید افزایش قیمت داشته باشند و باید رافت و مهربانی را در پیش بگیرند. از سوی دیگر از آنجایی که قرار است صرفا به بخشی از افراد جامعه پرداخت شود نمی‌تواند در بازار مسکن و اقتصاد کشور اثر گذار باشد.

وی افزود: من با هر تسهیلاتی که به مردم داده شود موافق هستم، اما باید دولت بداند که این کرونا یک شرایط ناخواسته بوده است و مردم نیز وام را برای شرایطی که خودشان در آن دخیل نبوده اند دریافت می‌کنند و اصلا دلیلی ندارد که بخواهند ۱۲ درصد کارمزد پرداخت کنند. بهتر بود حداقل این ۴ یا نهایتا ۵ درصد می‌شد تا فشار بیشتری بر مردم وارد نشود.

شرایط وام ودیعه مسکن چیست؟

بر اساس اعلام رئیس جمهور، وام ودیعه مسکن فعلا قرار است برای یکسال در اختیار مستاجر یا مالک قرار بگیرد. چون قرارداد‌های اجاره معمولا یکساله هستند. شنیده‌ها این گزینه را تقویت می‌کنند که وام ودیعه مسکن به صاحبخانه‌ای که ملک خود را به مستاجر داده پرداخت می‌شود، اما مستاجر مامور پرداخت اقساط خواهد شد. ظرف روز‌های گذشته بعضی‌ها بابت پرداخت اقساط نگران بودند و عنوان می‌کردند چطور یک مستاجر باید همزمان از عهده پرداخت اجاره ماهیانه و اقساط وام ودیعه بربیاید؟ در پاسخ به این نگرانی می‌توان گفت وام ودیعه مستاجران با بقیه وام‌ها تفاوت دارد. با توجه به اینکه اصل پول در پایان قرارداد یکساله به بانک برمی‌گردد، مستاجر تنها باید اقساط سود وام را پرداخت کند که رقم ناچیزی به‌حساب می‌آید.

اگر سه مدل وام ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی اعلامی رئیس‌جمهوری را در نظر بگیریم، اقساط ماهیانه وام ۵۰ میلیون تومانی برای مستاجر‌ها با نرخ سود ۱۳ درصدی حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد. یعنی در کل سال آن‌ها باید سه میلیون و ۵۹۰ هزار تومان به بانک برگردانند. دریافت کننده وام ۳۰ میلیون تومانی هم در پایان یک سال موظف است دو میلیون و ۱۵۴هزار و ۲۰۰تومان به بانک برگرداند که یعنی اقساط قابل پرداخت ماهی ۱۷۹هزار و ۵۰۰تومان می‌شود. در مدل پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی هم کل سود یک ساله وام، یک میلیون و ۷۷هزار تومان می‌شود و مستاجر باید ماهی ۹۰هزار تومان پرداخت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید