راهکار سعودی‌ها در بحران نفتی؛

حراج اموال دولتی برای جبران کاهش درآمد نفتی

کدخبر: ۳۵۱۶۰۷
اقتصادنیوز: کاهش قیمت نفت موجب شده است عربستان سعودی خصوصی سازی دارایی های دولتی را در دستور کار قرار دهد.
حراج اموال دولتی برای جبران کاهش درآمد نفتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اویل پرایس، بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، عربستان سعودی قصد دارد دارایی های دولتی در بخش های بهداشت و درمان، آموزش و آب و برق را به بخش خصوصی واگذار کند، زیرا درآمد این کشور به دلیل کاهش تقاضا و قیمت نفت پایین آمده است.

محمد الجادان، وزیر دارایی عربستان در مصاحبه ای با بلومبرگ اعلام کرد عربستان سعودی تا پنج سال آینده میلیاردها ریال درآمد از خصوصی سازی کسب خواهد کرد. بزرگ ترین فروش دارایی عربستان در سال های اخیر عرضه 1.5 درصدی غول نفتی آرامکو در دسامبر 2019 بوده است. حکومت عربستان از این خصوصی سازی مبلغ 29.4 میلیارد دلار دریافت کرد. با این حال، بلومبرگ خاطر نشان کرد خصوصی سازی در بخش های دیگر بسیار کند بوده است.

عربستان سعودی پس از سقوط قیمت های نفت در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از دور جدید اقدامات ریاضتی خود، مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرد و کمک هزینه های زندگی را به حالت تعلیق درآورد. به طور کلی، عربستان سعودی قصد داشت تا از طریق این اقدامات 26.6 میلیارد دلار صرفه جویی کند. از همین رو، برخی از هزینه های عملیاتی را لغو کرده یا به تعویق انداخته است. عربستان همچنین سرمایه برخی از سازمان های دولتی و تعدادی از برنامه ها و پروژه های بزرگ را کاهش داده است.

صندوق بین المللی پول در اوائل ماه ژوئیه اعلام کرد کاهش قیمت نفت و کاهش تولید به صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا ضربه می زند، به طوری که انتظار می رود کل درآمد نفتی این کشورها در مقایسه با سال 2019 به میزان 270 میلیارد دلار کاهش یابد.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید