مرور اقتصادی مطبوعات امروز پنج شنبه 99/05/16

کوچ دو اقتصاددان اصولگرا /آژیر رکود از سمت مدیران به صدا در آمد

کدخبر: ۳۵۴۲۹۲
اقتصادنیوز در گزارشی به مطالب و اخبار مهم اقتصادی مطبوعات پرداخته است.از کوچ دو اقتصاددان چهره اصولگرا به حاشیه تا تبعات کرونا بر اقتصاد دنیا از مهمترین اخبار اقتصادی منعکس شده در رسانه های مکتوب است.
کوچ دو اقتصاددان اصولگرا /آژیر رکود از سمت مدیران به صدا در آمد

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه شرق در گزارشی این گمانه را مطرح کرد که احمد توکلی و الیاس نادران دو اقتصاددان اصولگرا از متن این جریان به حاشیه کوچ کنند.

توکلی مسئول یک نهاد غیر دولتی در مبارزه با فساد است و نادران نیز صاحب کرسی نمایندگی مجلس از تهران شده است.شرق نوشته انتصاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات با وجود مخالفت این دو چهره دلیل این حاشیه نشینی است. این روزنامه واگذاری  سایت الف از سوی احمد توکلی و شایعه استعفای نادران از نمایندگی مجلس را در این راستا مطرح کرده است.

نادران و توکلی

گرفتاری کشورهای نفتی در دوران کرونا

روزنامه اعتماد نیز به ترجمه گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت فعلی اقتصاد جهان و چشم انداز پیش روی آن پرداخته است.نگرانی جدید صندوق ایجاد احساسات برتری خواهانه در برخی کشورها و تشدید تنش های تجاری همانند تنش چین و آمریکا بین دیگر کشورها است.

البته گزارش صندوق یک نکته نیز برای ایران دارد؛ این نهاد پولی پیش‌بینی می‌کند بهبود اقتصادی در کشورهایی که سهم نفت و توریسم در آنها بالا است، سخت‌تر و با تاخیر بیشتری رخ خواهد داد حتی این کشورها ممکن است با تبعات پایداری در اقتصاد دست و پنجه نرم کنند. 

موز وارداتی ارازن شد، مرغ تولید داخل گران

روزنامه خراسان روند قیمتی موز و مرغ را تبدیل به شاخص کرده و نوشته است با وجود نوسان ارز موز وارداتی ارزان شد اما مرغ تولید داخل با وجود همه دخالت ها گران.البته این گزارش توضیح نمی دهد نهادهای پرورش طیور وارداتی هستند و هم اکنون نیز در بازار نایاب شده اند.

موز

کاهش شدید عرضه و عدم تخصیص مناسب مواد اولیه در بورس کالا، منجر به کمبود مواد اولیه موردنیاز صنایع و در نتیجه افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها در بورس شده است و کالایی که قبلا بدون واسطه مستقیما تامین می‌شده اکنون با کمبود و قیمت‌های بالاتر تهیه می‌شود. همچنین از یک‌سو معطل ماندن خط تولید، احتمال تعدیل نیروی کار را بالا برده و از سوی دیگر طرف تقاضا بضاعت چنین روند افزایش قیمتی را ندارد.

آژیر رکود از سمت مدیران

اتاق ایران هر ماه شاخصی را منتشر می کند که در ایران به شاخص مدیران خرید معروف است این رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد.

اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

دنیای اقتصاد گزارش داده که شامخ کل اقتصاد از مرز عدد 50 عقب تر رفته که نشان دهنده انقباض در اقتصاد است.با وجود بهبود وضعیت در بخش صنعت اما بخش خدمات کماکان در معرض فشار و تنگنا است.

کاهش شدید عرضه و عدم تخصیص مناسب مواد اولیه در بورس کالا که منجر به کمبود مواد اولیه موردنیاز صنایع و در نتیجه افزایش غیرمنطقی قیمت کالا در این بازار از جمله مشکلات مدیران برای ادامه تولید بیان شده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید