آغاز معاملات سهام عدالت استانی از فردا+ جزئیات

کدخبر: ۳۵۴۶۰۶
​از فردا یکشنبه، 19 مرداد با معامله نماد سرمایه گذاری یکی از استان‌ها، معاملات این شرکت ها در بورس تهران آغاز می‌شود. پیش‌تر خبر واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اعلام شده بود.
 آغاز معاملات سهام عدالت استانی از فردا+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، از روز یکشنبه 19 مرداد و با آغاز معاملات سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی،  معامله سهام این شرکت ها در بورس تهران وارد گام اجرایی شد.

پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام رهبری و موافقت ایشان با توزیع سهام شرکت های صدر اصل قانون اساسی با هدف « تأمین عدالت اجتماعی » و گسترش سهم مالکیت های مردمی در اقتصاد، طرح توزیع « سهام عدالت » آغاز و از آن پس به عنوان یکی از موضوعات اساسی و مورد توجه قانون « اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی» قرار گرفته است.  مطابق مواد (34 تا 38) اصل 44 قانون اساسی ، دولت مجاز گردیده است در اجرای سیاست گسترش و مالکیت عمومی با هدف تأمین عدالت اجتماعی، تا چهل درصد ( 40 درصد) از مجموع ارزش سهام بنگاه های قابل واگذاری را به شش (6) دهک پایین درآمدی جامعه واگذار کند.

آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردبیهشت‌ماه با ابلاغ مقام رهبری اجرایی شد و از روز ۱۰ اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه به سهامداران فرصت داده شد تا چنانچه به دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را بشکل مستقیم و بدون واسطه در اختیار بگیرند، با ورود به سامانه (لینک) نسبت به این امر اقدام کنند.

ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت ها را در دستور کار خود قرار داده و افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیده اند، سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی زمان ثبت نام سهام عدالت، محسوب می‌شوند. این شرکت ها، مطابق قانون تجارت مدیریت می شوند و مدیران آنها در راستای صیانت از  منافع سهامداران می توانند در پروژه های ملی و بین المللی برنامه ریزی و مشارکت کنند.

سهام عدالت

همچنین پرتفوی این شرکت ها از بهترین شرکت های پذیرفته شده در بازارسرمایه  کشور است که دارای تنوع در سبد سرمایه گذاری ها می باشند. از دیگر مزایای این شرکت های سرمایه گذاری استانی، می توان به حضور غیرمستقیم مردم در بورس و بهره برداری بهینه از مواهب بازار سرمایه اشاره کرد.

ارزش دارایی سهام هر شخص مبنای تخصیص کارت اعتباری

سهامداران همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بایستی به این نکته توجه داشته باشند که بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در سطح مدیریت عالی بانک ملی ایران، ارزش دارایی سهام هر شخص مبنای تخصیص کارت اعتباری قرار می‌گیرد که با دریافت اطلاعات مزبور از سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، کارت اعتباری به پشتوانه دارایی سهام هر شخص تخصیص داده شده و سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی در وثیقه بانک ملی قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر، هم‌زمان با مالکیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی و منتفع شدن از افزایش ارزش آن در بازار سرمایه، امکان دریافت اعتبار در قالب کارت اعتباری از بانک ملی ایران نیز مهیا شده است.

به مدیران سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پیشنهاد می شود، جهت منتفع شدن هر زودتر سهام داران خود از مزایای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه در بورس تهران، هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت افزایش سرمایه جدید اقدام نموده و با ارائه صورت‌های مالی  حسابرسی شده دوره منتهی به 15 مرداد امسال به بورس تهران، زمینه پذیرش و درج هر چه سریع‌تر این شرکت‌ها مهیا کنند.

بورس

همه هماهنگی‌های لازم در سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس تهران جهت پذیرش هر چه سریع‌تر این شرکت‌ها انجام شده و با ارائه مستند ثبت افزایش سرمایه و صورت‌های مالی مذکور، پذیرش این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران در اسرع وقت انجام می‌شود.

پذیرش نخستین سهام سرمایه گذاری استانی در بورس تهران

همزمان با عید غدیر خم، نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط به استان خراسان جنوبی در بورس تهران پذیرش شد تا سهامداران آن، که مردم شریف خراسان جنوبی و انتخاب کنندگان روش غیرمستقیم در سهام عدالت بوده‌اند، به عنوان سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی در بورس تهران حضور یافته و سهام آنها از هفته جاری قابل معامله در بازار دوم خواهدبود.

ترکیب پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی مشتمل بر سهام شرکت‌های ارزنده فلزات اساسی،بانکی،  پالایشگاهی، خودروسازی و ... است که ارزش آنها در تاریخ یک تیر امسال مبنای سرمایه جدید شرکت بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت تا این تاریخ به بیش از ده هزار میلیارد تومان رسیده است که اطلاعات آن به شرح زیر است:

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید