نگاه بازارها به وعده جدید دولت دوخته شده است؟

2 روز مهم برای نرخ دلار

کدخبر: ۳۵۴۷۰۷
به نظر می رسد تا زمان اعلام رسمی وعده «گشایش اقتصادی»، نرخ دلار در بازار آزاد روزهای مهمی را پیشرو خواهد داشت و بازارهای دیگر نیز در هفته جاری، کم و بیش از وعده جدید دولت اثر بگیرند.
2 روز مهم برای نرخ دلار

به گزارش اقتصادنیوز، هر چند تقریبا همگی تا حدودی حدس می‌زنند که وعده دولت چیست(رمزگشایی از وعده دولت)، با اینحال تا حدودی موج انتظارات مثبتی در بین فعالان اقتصادی بوجود آمده است.

در همین رابطه بخوانید؛

ریزش بزرگ دلار دربازار تهران+ نمودار قیمت سکه، دلار ودرهم

«اقتصادنیوز» در این گزارش چشم‌انداز دلار، طلا و بورس را در هفته جاری بررسی می‌کند.

بازار ارز در انتظار

به نظر می‌آید بازار ارز در انتظار خبر دولت قرار دارد. البته تاکید عبدالناصر همتی مبنی بر اینکه بانک مرکزی نرخ‌های فعلی را قبول ندارد نیز می‌تواند سیگنال کاهشی برای نرخ دلار باشد. حداقل امروز و فردا روزهای مهمی برای دلار است. این اهمیت از 2 وجه قابل بررسی است، یک اینکه بازار به وعده دولت چه واکنشی نشان خواهد داد؟ در صورتی که بازارها از آن استقبال نکنند، نمی‌تواند خبر خوبی برای این هفته باشد. اگر گشایش اقتصادی، از انتظار فعالان ‌کم‌اهمیت‌تر باشد، جو مثبتی که دولتمردان در روزهای اخیر به راه انداخته‌اند، نمی‌تواند پایدار باشد و حتی اثری معکوس به جا می‌گذارد.

وجه دوم اهمیت این روزهای دلار، اعتبار سخنان رئیس کل بانک مرکزی است. اگر وعده رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ دلار در روزهای آتی کاهشی خواهد شد، تحقق نیابد و روند افزایشی شود، اعتبار مقام سیاستگذار پولی مورد خدشه قرار می‌گیرد. اما اگر بازار روند کاهشی در پیش گیرد، قضیه برعکس خواهد بود و نشان داده می‌شود که این ابزار در جهت‌دهی بازار هنوز نقش مهمی دارد. اعتبار مقام سیاستگذار پولی در رهبری انتظارات، فاکتور مهمی است. ( گزارش کامل از وضعیت دلار را می‌توانید اینجا مطالعه کنید)

 دلار که در پایان هفته گذشته به زیر کانال 23 هزار تومان نزول کرد، همچنان در زیر این سطح به سر می‌برد. حداقل برای امروز پیش‌بینی معامله‌گران این است که دلار در بازار آزاد در زیر ارتفاع 22,500 تومانی دادوستد شود. 

قیمت سکه امروز یکشنبه

موج کاهشی به قیمت سکه می‌رسد؟

قیمت سکه در آخرین معاملات هفته گذشته بالای 11 میلیون و 500 هزار تومان قرار داشت. همچنین ارزش هر گرم طلای 18 عیار نیز بیش از 1,100 هزار تومان قیمت خورده بود. اما اونس طلا در آخرین ساعات در بازار جهانی با افت نسبتا شدیدی همراه شد و تا سطح 2035 دلار عقب نشست که این عامل می‌تواند نیروی کاهشی سکه شود.

 باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سکه 11,500 هزار تومانی با دلار 23,500 تومانی و اونس 2060 دلاری تنظیم شده بود؛ در این سطح، حباب سکه به بیش از 900 هزار تومان رسیده بود و برخی انتظار افزایش قیمت شدید را در بهای فلز زرد داخلی داشتند. با اینحال با قیمت‌های فعلی اونس و دلار، حباب سکه به زیر 200 هزار تومان سقوط کرد. در نتیجه برداشت اولیه این است که سکه در محدوده فعلی تثبیت شود و کاهش قیمتی در کار نباشد. اما نباید فراموش کرد که سکه در هفته‌های اخیر به حباب قیمتی بالا خو گرفته بود، اگر این قاعده در هفته جاری نیز صدق کند سکه نیز باید با تعدیل قیمت، حداقل پیش از شروع معاملات در بازارهای جهانی همراه باشد. قرینه‌ای که این فرضیه را تایید می‌کند، کاهش ارزش طلای داخلی در معاملات روزهای تعطیل بوده است، چرا که بهای طلا به زیر مرز 1,100 هزار تومان سقوط کرد و در محدوده 1,070 هزار تومان قرار گرفت. 

پیش بینی بازار سرمایه

سیاه و سفید وضعیت بورس

پس از آنکه بورس توانست پایان هفته را بالای بام 2 میلیون واحد بگذارند، بیشتر کارشناسان حوزه بورس، روندی مثبت را برای شاخص کل در هفته جاری پیش‌بینی می‌کنند. از نظر آنها، رکوردشکنی‌های بازار موجب ورود موج جدید نقدینگی به بازار می‌شود و این عامل، می‌تواند سوخت بازار را برای هفته جاری تامین کند. همچنین دلیل دیگر آنها برای رشد بورس در هفته جاری، اصلاح قیمتی سهام بزرگ است؛ از نظر تحلیلگران سهام بنیادی و بزرگ، نفسی تازه برای رشد یافته‌اند.

البته از نگاهی کلان‌تر، صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که هر چه نرخ بهره حقیقی در اقتصاد از بازه منفی به سمت صفر میل کند، از جذابیت بورس نیز کاسته می‌شود. اتفاقی که در بازار پول در هفته‌های اخیر در حال وقوع است، حرکت به این سمت را نشان می‌دهد.

اما تحلیلگران مالی معتقدند که خبر خوش اقتصادی دولت نیز می‌تواند موجب انتظارات مثبت معامله‌گران شود. اوراق سلف نفتی می‌تواند خطر کسری بودجه و اثرات تورمی آن را کاهش دهد، اما باید توجه کرد که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، موتور اصلی بورس در حال حاضر، انتظارات تورمی است. هر چه این انتظارات تعدیل شود، احتمالا رشد شاخص بورس نیز مشکل‌تر خواهد شد. ضمن اینکه اوراق جدید می‌تواند بخشی از نقدینگی را سرگرم خود کند و صاحبان آنها را از ورود به بازار سهام منصرف کند. تاکید بر افزایش عرضه اولیه در بازار سهام، فروش سهام دولتی و تشدید عرضه از سوی نهادهای بزرگ مانند تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان نیز می‌تواند ضرب تقاضا در بازار را بگیرد. اگر حجم عرضه‌ها بالا باشد، نقدینگی موجود در بورس نیز به شکل متعادل‌تری بین سهام تقسیم می‌شود. تقسیم نقدینگی بین سهام، احتمالا از جهش‌های قیمتی در برخی سهام می‌کاهد و این معادله، انتظار سودهای فضایی از بورس را کاهش می‌دهد. هر چه انتظارات از این نوع کاهش یابد، به احتمال زیاد حرکت ورود پول به بورس نیز کندتر خواهد شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید