پرسودترین صندوق های بورسی کدامند؟

کدخبر: ۳۵۴۷۹۴
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) ابزار مالی برای کسب بازدهی مناسب هستند.
 پرسودترین صندوق های بورسی کدامند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، از ابتدای سال جاری تا روز دهم مرداد طبق جدیدترین آمار ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه صادر شده است که این رقم با احتساب کدهای قبلی به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار کد رسیده است.

این موضوع درحالی است که تعداد زیادی از تازه واردهای بورس شناخت صحیحی از ماهیت بازار سرمایه ندارند و ندانسته اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام مختلف می‌کنند. معامله در بازاری که مثبت است و روزانه رکوردهای جدیدی به ثبت می‌رساند هیجان بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که خرید و فروش‌های زیاد هزینه کارمزد معاملات را افزایش می‌دهد و سود نهایی کمتر خواهد شد.

با توجه به نکاتی که گفته شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) می‌توانند انتخاب بهینه‌ای برای سرمایه‌گذاران باشند. زیرا به دلیل جو مثبتی که بر بازارحاکم است این صندوق‌ها می‌توانند بازدهی مناسبی با ریسک کم نصیب سرمایه‌گذاران کند.

بورس تهران

صندوق‌های ETF چیست؟

صندوق ETF نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز مانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است چند واحد از یک صندوق ETF را بخرند، یا چند واحد از آن را بفروشند.

این صندوق‌ها ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور ابطالی دارند، اما برخلاف این صندوق‌ها،‌ که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آنها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را مانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.

درحال حاضر ۳۵ صندوق ETFدر بازار سرمایه معامله می‌شوند. از این ۳۵ صندوق ۱۳ صندوق آن سهامی، ۱۹صندوق با درآمد ثابت و ۳ صندوق نیز مختلط هستند. در تیرماه ۹۹ صندوق‌های سرمایه‌گذاری «با درآمد ثابت تصمیم»، «شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه» و «سپهر اندیشه نوین» به ترتیب در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، سهامی و مختلط؛ بالاترین بازدهی ماهانه را کسب کردند.

چرا ETFها؟

حسین خواجویی معاون سرمایه‌گذاری شرکت تامین آتیه پاسارگاد می‌گوید: ماهیت صندوق‌های ETF این است که افراد غیرمتخصص به‌صورت غیرمستقیم در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند. درواقع این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که از دانش متخصصان بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

کارکرد دیگر این صندوق‌ها تشکیل سرمایه مناسبی در یک صندوق است که منجر به تشکیل سرمایه بزرگ می‌شود و سرمایه‌گذاری مناسب‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری خرد محسوب می‌شود. این دو کارکرد اصلی یک صندوق ETF است.

خواجویی درخصوص نحوه انتخاب صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌گوید: ‌اصلی‌ترین شاخصه خرید این صندوق‌ها که باید به آن توجه کرد NAV صندوق در روز معاملاتی قبل است. سرمایه‌گذاران باید صندوق‌هایی را انتخاب کنند که قیمت آن کمتر از NAV صندوق باشد. سرمایه‌گذاری بالاتر از NAV اشتباهی است که سرمایه‌گذاران زیادی انجام می‌دهند.

او ادامه داد: فارغ از NAVصندوق‌ها آن دسته از سرمایه‌گذارانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF دارند می‌توانند با مراجعه به وب سایت www.fipiran.com از بازدهی این صندوق‌ها اطلاع یابند و با مقایسه با بازدهی شاخص کل،‌ در نهایت صندوق مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید