«اقتصادنیوز» روند امروز بازار ارز، طلا و سهام را بررسی می‌کند

زورآزمایی در بازار دلار

کدخبر: ۳۵۴۹۱۸
ارز و سکه دیروز ریزش قابل توجهی را ثبت کردند، اما بورس رشد قابل توجه 2.2 درصدی را ثبت کرد. اما پیش‌بینی دلار، سکه و بورس برای امروز چگونه است؟
زورآزمایی در بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازارها منتظر یک خبر مهم هستند: وعده گشایش اقتصادی. البته روز گذشته «اقتصادنیوز» به اطلاعات جدیدی از این خبر دست یافته که می‌توانید اینجا مطالعه کنید. تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که طی روزهای آتی، بازار ارز شاهد یک زورآزمایی مهم خواهد بود. 

حرف بازارساز عملی شد

دلار در پایان روز شنبه با قیمت درهم تطبیق نداشت اما روز گذشته با افت قیمت دلار، تطابق نرخ‌ها بیشتر شد. اکنون با نرخ درهم 6 هزار تومانی، دلار باید در محدوده 22 هزار تومان باشد که البته پایین‌تر از این نرخ قرار دارد. دلار تهران در آخرین قیمت غروب یکشنبه، در زیر 21,500 تومان معامله شد(گزارش کامل). احتمالا تحت تاثیر خبر گشایش اقتصادی و عرضه اسکناس از طرف بازارساز، امروز نوسان دلار به سمت بالا با موانع مهمی روبرو است. حتی پیش‌بینی برخی معامله‌گران این است که نرخ ارز به کانال 20 هزار تومانی نیز در صبح امروز می‌تواند نزول کند. البته، تحلیلگران تکنیکال نرخ ۲۱ هزار تومان را کف می‌دانند. 

دلار

با اینحال، اگر خبر امروز نتواند انتظارات بازار را برآورده کند، می‌تواند برگشت سریع بازار هم رقم بخورد. اما این احتمال هم وجود دارد که بخش اعظمی از خبر گشایش، پیشخور شده باشد. نکته مهم دیگر در بازار، عرضه‌های بازارساز است. پس از سخنان همتی در روز جمعه مبنی بر کاهش قیمت دلار، این حرف در بازار عملیاتی شد و اعتبار بازارساز به رخ نوسان‌گیران کشیده شد. از اینرو به نظر می‌رسد که از یک طرف، ریسک افزایش قیمت از جانب نوع واکنش بازار به خبر گشایش اقتصادی وجود دارد و از سمت دیگر، بازارساز با قدرت سعی می‌کند که کانال فعلی دلار را حفظ کند و از سطح 23 هزار تومان دور نگه دارد. بازار درر امروز و فردا، صحنه زورآزمایی این دو نیرو خواهد بود که می‌تواند سرنوشت نرخ در روزهای آتی را نیز رقم بزند. باید توجه کرد که دلار روز گذشته به زیر قیمت صرافی ملی هم نزول کرد که دست بالای بازارساز را نشان می‌دهد. 

سکه به زیر 10 میلیون تومان باز می‌گردد؟

همانطور که «اقتصادنیوز» در گزارش روز گذشته پیش‌بینی کرد، سکه روندی کاهشی را در روز یکشنبه برگزید. بهای سکه با افت بیش از یک میلیون تومانی، وارد کانال 10 میلیون تومانی شد. فاکتور مهم سکه در بازار امروز، می‌تواند روند اونس جهانی باشد. تحلیلگران طلا، برای امروز روندی نسبتا خنثی را در بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند؛ البته بازار طلا به اخبار واکنش آنی نشان می‌دهد. با این حال، در اونس 2035 دلاری، حباب فعلی سکه منفی 800 هزار تومان است. سکه در طول هفته اخیر به حباب منفی بالا عادت کرده است و به تعبیری، با این متر می‌توان دست به پیش‌بینی قیمت سکه زد. با این اوصاف، اگر روند اونس طبق پیش‌بینی‌ها باشد، سکه هم باید همپای دلار حرکت کند. برخی معامله‌گران سکه حتی معتقدند که سکه در بازار امروز به زیر کانال 10 میلیون تومان هم می‌تواند نزول کند. با این اوصاف، گرم طلای 18 عیار نیز که تا مرز یک میلیون تومان پیش رفته، می‌تواند امروز بار دیگر به بازه 6 رقمی اعداد باز گردد.  

سکه

 

سناریوهای بازار سهام

بورس احتمالا امروز در شروع به کار نیم نگاهی به بازارهای جهانی دارد. اگر قیمت طلا افزایشی باشد، به معنی تداوم ذهنیت نااطمینانی در اقتصاد جهانی است که احتمالا برای فلزات رنگی خبر خوبی نخواهد بود. اما افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند محرک سهامی باشد که با بازار کالاهای پایه در ارتباط هستند. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بورس لندن، ذخایر مس کم شده است. این خبر میتواند برای افزایش قیمت مس مهم باشد و اگر این مسئله در واقعیت رخ دهد، برای سهام این حوزه در بورس ایران هم مثبت خواهد بود. علاوه بر این، افزایش شاخص مدیران خرید در چین هم می‌تواند سیگنالی برای فلزات سنگین باشد که تقاضای چین در حال بازیابی و برگشت به نقطه مناسب است. 

یک نگرانی که برخی از فعالان بازار مطرح می‌کنند رابطه موازی نرخ دلار و شاخص بورس است. از نظر آنها بورس به نزول دلار واکنش منفی نشان می‌دهد و ریزش دلار، ارزش سهام با پایه ارزی را تعدیل می‌کند. اما دیروز، دلار 2 کانال ریخت و بورس رشد قابل توجهی داشت. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که با کاهش مقطعی نرخ دلار، شاخص از این محل افتی را احساس نکند. 

تحلیلگران معتقدند بازی بورس دست ۳۰ شرکت اصلی و شاخص‌ساز افتاده است و به نظر شاخص روی دوش آنها می‌تواند رشد کند. 

اما بورس هم نیم نگاهی به خبر دولت در مورد گشایش اقتصادی دارد و برخی از تحلیلگران بر این باورند که تا تکلیف این خبر مشخص نشود، بازار روندی متعادل را انتخاب خواهد کرد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید