صدای انتقاد سهامداران بلند شد؛

چرخ و فلک بورس با دارا دوم

کدخبر: ۳۵۵۰۲۵
در روزی که شاخص کل با ورود مخابرات به مدار بازار اوج گرفته بود دارا دوم لنگر شاخص شد تا بازار در پایان کار رنگ سبز را با رنگ قرمز تعویض کند.
چرخ و فلک بورس با دارا دوم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، در ابتدای روز از سخنان دیروز رئیس کل سازمان خصوصی سازی سهامداران برداشت کردند که صندوق دارا دوم در بازار عرضه می شود.به همین دلیل بازار با رشد قابل توجهی در 15 دقیقه ابتدایی روبرو شد به طوریکه از مرز 2 میلیون و 100 هزار واحد هم گذشت.

در همین رابطه بخوانید؛

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:وزارت نفت با عرضه پالایشگاه‌ها در صندوق ETF مخالف نیست

اما خبر لغو عرضه سهام چهار پالایشگاه مهم کشور در غالب صندوق ETF سهام این نمادها را به محدوده منفی و صف فروش کشاند. کمی بعد این خبر تکذیب شد با بازگشت امید به عرضه این صندوق ها دوباره نمادهای پالایشی به صف خرید برسند.اما این تکذیب هم دوباره تکذیب شد! این بار روابط عمومی  سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دلیل «عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور»، سهام دولت در این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. انتشار این خبر نه تنها باعث شد نمادهای گروه پالایشی یک دست صف فروش شود بلکه کل بازار را قرمزپوش کرد.

در شرایطی که بازار کار خود را با رشد قابل توجه شروع کرده بود، در نهایت با افت بیش از 13 هزار واحد به کار خود پایان داد. این افت قابل توجه از آن جهت حائز اهمیت است که بازگشایی مخابرات «اخابر» با رشد 70 درصدی و تاثیر مثبت 18 هزار واحدی بر شاخص کل همراه بود. اما این تاثیر مثبت هم نتوانست در برابر ریزش یکپارچه بازار مقاومت کند و با صف فروش‌های میلیاردی که روی نماد دو غول خودروسازی تشکیل شد، افت شاخص کل بیشتر شد.

نکته قابل تامل آن است که مشخص نیست لغو عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق قابل‌معامله‌در بورس (ETF)  توسط چه نهادی گرفته شده و آیا این تصمیم قطعی است یا نه؟! سازمان خصوصی سازی این مسئله را به دلیل «عدم اقدام وزارت نفت» می‌داند، وزارت نفت اما در مقابل اعلام کرده است این تصمیم، طبق «آخرین اظهار نظر وزیر اقتصاد» اتخاذ شده و این وزارتخانه آماده تشکیل صندوق ETF و انجام هر گونه تصمیم وزارت اقتصاد است. اما وزیر اقتصاد هم در مقابل اعلام کرده است عرضه سهام پالایشی ها به علت «آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) » به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.

نوسان بیش از اندازه نمادهای پالایشی در روز جاری انتقاد سهامداران را به دنبال داشته و برخی از کارشناسنان اعتقاد دارند با توجه به اهمیت این موضوع و تا مشخص شدن قطعی تصمیم وزارت اقتصاد، نمادهای پالایشی باید متوقف می‌شدند. 

این نکته از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که جو روانی منفی ناشی از عدم عرضه دارا دوم روی کلیت بازار تاثیر گذاشت و باعث شد شاخص‌کل هم‌وزن 1.62 درصد افت داشته باشد، آن هم در شرایطی که در ابتدای معاملات امروز، همه شاخص‌ها رشد محسوسی داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید