بانک ها خانه خالی دارند یا ندارند ؟

کدخبر: ۳۵۵۰۵۳
اقتصادنیوز :‌رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه خانه‌های متعلق به نظام بانکی کمتر از ۱۰ هزار ملک است که متعلق به ۳۰ بانک است، گفت: این‌ موارد شامل خانه‌های خالی نمی‌شوند بلکه تملیکی و عمدتاً برای فروش هستند و بسیاری از آن‌ها خانه مسکونی نیستند و کاربری‌های دیگری دارند.
بانک ها خانه خالی دارند یا ندارند ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها ضمن تسلیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، گفت: ایشان نقش مهمی در پیشبرد بانکداری اسلامی و مسائل فقهی بازار سرمایه و پول داشتند و همیشه راهگشای امور بودند. بی‌شک فقدان ایشان، ضایعه بزرگی است چراکه آن مرحوم شخصی مورد وثوق در نظام بانکی، حوزه علمیه و بازار سرمایه بود.

وی ضمن تشکر از تلاش و همراهی بانک‌ها در زمینه اصلاح نظام بانکی  اظهار کرد:خوشبختانه طی دو سال گذشته علی رغم التهاب‌ها و نوسانات، بانک‌ها با ثبات به وظایف خود اعم از سپرده گیری و تأمین مالی عمل کرده‌اند که خوشبختانه براساس گزارش‌های واصله شاخص‌های مهمی از نظام بانکی در حال اصلاح و بهبود است.

همتی با بیان اینکه هدف اصلی ما کاهش ناترازی بانک‌هاست، گفت: از نظام بانکی انتظار می‌رود، این روند اصلاحی ادامه‌دار باشد و اجازه ندهد نقصانی به آن وارد شود.  

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر شبکه بانکی بر مبارزه با پولشویی، اظهار کرد: ضروری است، بانک‌ها این نکته را جدی تلقی کنند و جلوی تخلفات را بگیرند. انتظار می‌رود شبکه بانکی بر  شعب خود کنترل بیشتری داشته باشند و عمل به دستورالعمل‌های شورای پول و اعتبار را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

وی درخصوص کمک ودیعه مسکن، گفت: منابع در نظر گرفته شده برای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان و در قالب «عقد مرابحه خرید کالا و خدمات» است. نگاه ما در شبکه بانکی این است که تسهیلات یاد شده، در شرایط فعلی می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات و گرفتاری‌های مستاجران باشد؛ البته نظام بانکی در حال حاضر از آمادگی کامل برخوردار است و سهمیه بانک‌ها نیز مشخص شده است، اما متأسفانه تاکنون سامانه مرتبط وزارت راه و شهرسازی به بانک‌ها متصل نشده ‌است.  

همتی در خصوص شبهات مطرح شده درباره خانه‌های خالی متعلق به نظام بانکی، عنوان کرد: این امر فرافکنی و نادرست است. براساس بررسی‌های به عمل آمده و اذعان مدیران عامل بانک‌ها، این تعداد کمتر از ۱۰ هزار ملک متعلق به ۳۰ بانک است و شامل خانه‌های خالی نیست بلکه تملیکی و عمدتاً برای فروش است. ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از این موارد خانه مسکونی نیست و کاربری‌های دیگری دارد و بسیاری از آنها مربوط به سالیان گذشته است.  

همتی یادآور شد: لذا این درست نیست که در موضوع بیش از دو میلیون خانه خالی در کل کشور، با طرح چند هزار واحد که بخشی از آن نیز املاک بر اساس عقد اجاره به شرط تملیک به نام بانک‌هاست، بانک‌ها را متهم کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تبریک شصتمین سالگرد تأسیس بانک مرکزی عنوان کرد: در شصت سال اخیر، تحولات بسیاری در اقتصاد کشور و به ویژه در بانک مرکزی رخ داده و این بانک با خیل عظیم کارشناسان و تجربه طولانی خود، سیاست گذار کلیدی ارزی و پولی تلقی می‌شود. امیدواریم با روندی که از دو سال گذشته و با سیاست گذاری نوین بانکی آغاز شده است، آثار تحولات این امر را در اقتصاد کشور شاهد باشیم. در این زمینه تلاش ما این است که بانک مرکزی به صورت مستقل در سیاست گذاری و برمبنای نظرات کارشناسی خود به وظیفه‌اش درباره حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم عمل کند.

همچنین در این جلسه موضوعاتی همچون نرخ سود سپرده و تسهیلات، نرخ کارمزدهای بانکی، قانون بانکداری و بانک مرکزی، تسهیلات اعطایی مرتبط با شیوع ویروس کرونا، اصلاح نظام بانکی، بانکداری الکترونیک و مباحث ارزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این جلسه مراسم ابطال تمبر شصتمین سالگرد بانک مرکزی، توسط رئیس کل این بانک با حضور مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیئت عامل بانک مرکزی انجام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید