شیب نوسان تند شد +نمودار

ارز و سکه در محاصره اخبار سیاسی

کدخبر: ۳۵۵۲۶۰
در حالی که بازار به خاطر دلسری از خبر گشایش اقتصادی صبح را افزایشی شروع کرد خبر لغو موقت تحریم ها به عقب نشینی قیمت ها دامن زد.اما پس از آنکه موج اخبار سیاسی کاسته شد دلار و سکه به راه خود رفتند.
ارز و سکه در محاصره اخبار سیاسی

به گزارش اقتصادنیوز؛ سرعت تغییر انتظارات در بازار ارز به شکل غیرقابل باوری تند شده است. در حالی که بعدازظهر روز دوشنبه، معامله گران تصور می کردند، بازار برای سقوط دوم قیمتی خود را آماده می کند، شب هنگام  متوجه شدند که گشایش اقتصادی موعود با انتظارات ایجاد شده هماهنگی ندارد.

همین موضوع در کمتر از چند ساعت کافی بود تا موقعیت معامله گران در بازار ارز حتی پشت خط های معاملاتی تغییر کند. «اقتصاد نیوز» شب گذشته از این اتفاق خبر داد و اثر آن در معاملات امروز صبح دلار مشاهده شد که این ارز بالای کانال 22 هزار تومانی آغاز به کار کرد.

دلار که در حوالی محدوده 22 هزار و 400 تومانی آغاز به کار کرده بود، به یکباره تا نزدیکی کانال 23 هزار تومانی نیز اوج گرفت، ولی از اواسط روز از شدت خریدها کاسته شد و قیمت حتی به انتهای کانال 21 هزار تومانی بازگشت.

برخی تصور می کردند این اتفاق ناشی از فروش بازارساز از قیمت  های بالا بود. با این حال، زمانی که خبر لغو بخشی از تحریم های ایران، تکذیب شد، بار دیگر این ارز در کانال 22 هزار تومانی خود را پیدا کرد.

N3

از روز یک شنبه، شدت نوسان در بازار ارز بسیار تند شده است و امروز نیز قیمت دلار در دامنه ای هزار تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند.

بخش زیادی از این بی ثباتی ناشی از انتظاراتی است که از هفته گذشته پیرامون خبرهای مربوط به گشایش اقتصادی ایجاد شد.

روز سه شنبه نوسانات قیمت حواله درهم نیز در بیشتر مواقع بالای کانال 6 هزار و 100 تومانی صورت گرفت و سقف قیمتی نیز به بالای 6هزار و 200 تومان می رسید. نرخ حواله درهم در چنین سطح هایی می توانست افزایشی های بازار را به رشد بیشتر امیدوار کند، چرا که با قیمت دلار بالای 22هزار و 600 تومان تطبیق پیدا می کرد.

N2

در بیست و یکمین روز خردادماه، تنها بهای دلار نبود که نوسان کانالی را تجربه کرد که سکه تمام بهار آزادی و اونس جهانی نیز تغییرات شدیدی را به ثبت رساندند.

سکه که در ابتدای روز به کانال 11 میلیون تومانی وارد شده بود و خود را برای صعود به سوی سقف های قبلی آماده می کرد، با سقوط شدید بهای طلا جهانی و عدم توان دلار برای ادامه رشد مواجه شد. در نتیجه این اتفاق، سکه به کانال 10 میلیون تومانی بازگشت، هر چند که خود را بالای سطح 10 میلیون و 500 هزار تومانی حفظ کرد.

یکی از عوامل مهم فشار بر قیمت سکه، سقوط طلای جهانی به زیرمرز 2 هزار دلار بود که خود با شوک واکسن روسی مواجه شده بود. با خبر پوتین مبنی بر کشف واکسن کرونا و استفاده سراسری آن در آینده نزدیک، طلای جهانی بیش از 80 دلار ارزان شد.

N

با چنین سقوطی، ارزش ذاتی سکه بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده به حدود 10 میلیون و 200 هزار تومان می رسید؛ اگر مالیات ارزش افزوده را در فرمول حباب لحاظ کنیم، ارزش سکه به حدود 11 میلیون تومان می رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید