اوراق مصون از تورم تصویب شد؛

خبر خوش برای سرمایه گذاران محافظه کار

کدخبر: ۳۵۵۲۶۸
شورای پول و اعتبار با انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی موافقت کرد.
خبر خوش برای سرمایه گذاران محافظه کار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و نود و هشتمین جلسه مورخ 21 مردادماه 1399 به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به منظور مدیریت نقدینگی با انتشار اوراق ودیعه توسط آن بانک موافقت کرد.

این اوراق با سررسید حداکثر دو ساله بوده و نرخ آن به پیشنهاد بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار و حداکثر معادل نرخ تورم سالانه تعیین خواهد شد. پرداخت سود این اوراق به صورت سه ماهه و زمان انتشار آن به تشخیص هیئت عامل بانک مرکزی خواهد بود.

سیاست‌گذار پولی به‌دنبال مجوز برای انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان است. هدف بانک مرکزی این است که اوراق با توجه به وضعیت کلی نقدینگی و شرایط بازار منتشر شود؛ یعنی اولا قبض نقدینگی روی ترازنامه بانک‌ها اثر منفی نگذارد و ثانیا بتواند نقدینگی را با کمترین تکانه جمع کند. سیاست‌گذار به‌دنبال آن است که اوراق با ملاحظات و دوزهای سیاستی منتشر شود؛ یعنی انتشار به شکل یکباره انجام نخواهد شد.
اما برای سرمایه گذارانی که از ریسک گریزان هستند انتشار این اوراق می تواند خبر خوبی بود زیرا با توجه به تعهد پوشش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی قدرت خرید پول آنان حفظ می شود و نیازی به ورود به بازار های دارای ریسک را ندارند.این اوراق در مقایسه با سود بانکی هم از این جهت مزیت دارد که از تورم عقب نمی افتد.سود بانکی در صورتی که کمتر از تورم باشد قادر به حفظ ارزش پول نیست 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید