سهم بازار سرمایه در تامین مالی دولت افزایش یافت

کاهش نرخ سود در بازار اوراق +جدول

کدخبر: ۳۵۵۲۶۹
نتایج یازدهمین حراج اوراق بدهی دولت حکایت از کاهش نرخ سود موثر و افزایش سهم بازار سرمایه از خرید اوراق دارد.
کاهش نرخ سود در بازار اوراق +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، گزارش خزانه داری کل کشور از نتایج دور جدید حراج اوراق های دولتی نشان می دهد در این دور بانکها اشتیاق کمتری به خرید اوراق در مقایسه با بازار سرمایه داشته اند.

    به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا) در یازدهمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی که در 21 مرداد برگزار شد، پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یاد شده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ 3.041  میلیارد تومان اوراق به فروش رسید که 1680 میلیارد تومان آن مربوط به بازار سرمایه و  1361 میلیارد تومان آن مربوط به بازار پول است. طبق آمار و ارقام در هفته یازدهم سهم بازار پول در حراج اوراق 45 درصد و سهم بازار سرمایه 55 درصد است.

   طی برگزاری ده مرحله قبلی حراج اوراق بدهی دولت تا پایان هفته دوم مردادماه 1399، در مجموع معادل49,800 میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته بود . در هفته دهم طبق آمار و ارقام سهم بازار پول در حراج اوراق مالی اسلامی 53 درصد و سهم بازار سرمایه 47 درصد بود که با توجه به هفته یازدهم شاهد رشد قابل ملاجظه‌ای در سهم بازار سرمایه در فروش اوراق هستیم.

    در همین راستا تا قبل از هفته یازدهم نسبت فروش اوراق در بازار پول و سرمایه مجموعا برای بازار پول 72 درصد و برای بازار سرمایه 28 درصد بود. اما پس از هفته یازدهم به سهم بازار سرمایه در فروش اوراق بهادار به صورت جمعی 2 درصد افزوده شد و در پایان دوره یازدهم کلا 30درصد از فروش اوراق بهادار را بازار سرمایه و 70درصد آن را بازار پول تامین کرده است.مجموع نقدینگی تامین شده از این بازار نیز به 52 هزار میلیارد تومان رسید.

نکته دیگری که در جدول حائز اهمیت است آن است که نرخ میانگین وزنی بهره موثر هر هفته در دوره دهم 20.19 درصد بود که با افت 0.77 درصدی به میزان 19.42 درصد در هفته یازدهم رسید.

جدول هفته یازدهم

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید