افزایش قابل توجه هزینه‌های مالیاتی؛

عرصه بر خریداران سکه تنگ شد

کدخبر: ۳۵۵۵۹۱
سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع خریداران سکه در سال 98 را اعلام کرد. تغییراتی که در بخشنامه جدید نسبت به سال گذشته ایجاد شده، عرصه را بر خرید سکه تنگ کرده است. «اقتصادنیوز» در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازد.
عرصه بر خریداران سکه تنگ شد

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس بخشنامه جدید، تمامی خریداران سکه در سال 98 تا سقف 185 قطعه سکه، مشمول پرداخت مالیات هستند(جزئیات بیشتر). اما تغییرات مهمی در بخشنامه جدید نسبت به سال گذشته رخ داده است. 

جدول مالیات 97

  • سقف معافیت کوتاه شد

​ در بخشنامه سال گذشته، خریداران تا سقف 20 قطعه سکه از پرداخت مالیات معاف بودند. این رقم در سال 98 به 10 سکه تقلیل یافته است. مطابق داده‌های رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت سکه در سال 97، معادل 3 میلیون و 554 هزار تومان بوده است، این عدد در سال گذشته به 4 میلیون و 618 هزار تومان صعود کرده است. بنابراین به طور متوسط می‌توان گفت که در سال 97، سرمایه‌گذاری تا سقف 71 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف بوده، و این رقم در سال 98 به 46 میلیون تومان تقلیل پیدا کرده است. سیاستگذار سعی کرده، به نوعی دریافت سود از سرمایه‌گذاری در سکه را محدودتر کند. در حالیکه، به نظر می‌آید خرید تا 20 سکه نیز می‌توانست جزو خریداران خرد قرار گیرد و از پرداخت مالیات معاف باشد. 

  • افزایش رقم مالیات

تغییر بعدی که در بخشنامه امسال نسبت به سال گذشته رخ داده، افزایش محسوس رقم مالیات است. در سال گذشته، کف مالیات، که برای خریداران بیش از 20 سکه در نظر گرفته شده بود، معادل 150 هزار تومان به ازای هر قطعه سکه مازاد بود. این عدد در سال جاری با 33 درصد افزایش به 200 هزار تومان رسیده است. افزایش نرخ مالیات، در سطوح دیگر خریداران نیز رخ داده است. مثلا در سال 97، خریداران سکه نسبت به مازاد 100 تا 200 سکه، باید 250 هزار تومان پرداخت می‌کردند. در حالیکه در سال 98، خریداران باید نسبت به مازاد 50 تا 185 سکه 650 هزار تومان بپردازند. با مثال عینی‌تر راحت‌تر می‌توان این تفاوت را درک کرد. فرضا اگر شخصی در سال 97، معادل 100 قطعه سکه خریداری کرده بود، باید 14 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرد، در حالیکه این عدد در سال 98 به 46 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است؛ یعنی 430 درصد افزایش. 

  • تنها خرید سکه ملاک است

​در سال گذشته، بندی در بخشنامه سازمان امور مالیاتی وجود داشت که به کسانی که سکه خود را نگهداری کرده بودند، اجازه معافیت می‌داد. در بخشنامه سال گذشته آمده بود: «چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادهای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد نمایند.»

این بند در بخشنامه امسال حذف شده است. یعنی تنها خرید سکه ملاک است؛ در حالیکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری سکه زمانی شناسایی می‌شود که فرد اقدام به فروش آن کند. افرادی هم که به دنبال سفته‌بازی در بازار هستند، مرتب آن را خرید و فروش می‌کنند. در حالیکه بسیاری از خریداران سکه، تنها برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید کرده‌اند تا در روز مبادا به آن مراجعه کنند. اما بخشنامه جدید این امکان را محدود می‌کند. این مسئله می‌تواند حتی عرضه در بازار سکه را نیز افزایش دهد. اگر تا سقف خرید 30 سکه را جزو خریداران خرد قرار دهیم، این افراد برای خرید 30 سکه باید 4 میلیون تومان مالیات پرداخت کند. اگر تنها دارایی و پس‌اندازشان سکه‌ باشد، در این حالت ناچار به فروش یک سکه برای پرداخت مالیات خواهند بود. برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از اهداف بخشنامه جدید، افزایش عرضه سکه در بازار بوده است. 

جدول مقایسه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید