معرفی ۶ قلم کالای معدنی صدرنشین در فهرست رشد تولید ایران در فصل بهار

کدخبر: ۳۵۵۶۶۰
اقتصادنیوز: آمار تولید ۶ قلم کالای منتخب بخش معدن و صنایع معدنی در مدت سه ماهه ابتدایی امسال نشان‌دهنده رشد ۱.۸ تا ۴۶.۳ درصدی در این بخش است.
معرفی ۶ قلم کالای معدنی صدرنشین در فهرست رشد تولید ایران در فصل بهار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا برپایه داده‌های آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی است، تولیدات فولادی، فولاد خام ( میانی)، کاتد مس، شمش آلومینیوم، پودرآلومینا و سیمان در فصل بهار امسال نسبت فصل مشابه در سال ۹۸ افزایش داشتند.

بیشترین میزان افزایش عملکرد در دوره مورد بررسی مربوط به شمش آلومینیوم با رقم ۴۶.۳ درصد و کمترین بازدهی هم در بخش تولیدات فولادی با ۱.۸ درصد ثبت شد.

تولید فولاد خام و رشد ۸.۵ درصدی

تولید فولاد خام ( میانی) در دوره این گزارش رقم ۶ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۹۰۰ تن را نشان می دهد که نسبت به ۶ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۸۰۰ تن عملکرد سه ماهه آغازین پارسال افزایش ۸.۵ درصدی دارد.

امسال انتظار می‌رود تولید شمش فولادی به رقم ۳۰ میلیون تن برسد که با تحقق آن بالاترین میزان عملکرد در چهار دهه گذشته را ثبت خواهدکرد.

۵.۴ میلیون تن تولیدات فولادی

میزان تولیدات فولادی نیز در فصل بهار امسال رقم پنج میلیون و ۴۸۵ هزار تن را نشان می دهد که در مقایسه با پنج میلیون و ۳۸۸ هزار و ۶۰۰ تن عملکرد سه ماهه ابتدایی پارسال افزایش بازدهی ۱.۸ درصد دارد.

بررسی آمار تولیدات فولادی در چهار ماهه ( فروردین لغایت تیر) سال گذشته در بخش میلگرد تولید دو میلیون و ۷۰۷ هزار تن و ورق گرم سه میلیون و ۱۰ هزار تن را ثبت کرد.

بالاترین رشد مربوط به شمش آلومینیوم

بررسی آمار عملکرد در ارتباط با کالاهای منتخب گویای آن است که تولید شمش آلومینیوم در سه ماهه نخست امسال به رقم ۹۵ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ که ۶۵ هزار تن بود، رشد ۴۶.۳ درصدی دارد که بالاترین بازدهی در دوره مورد بررسی را دارد.

پیش از این وزارت صنعت، معدن وتجارت آمار تولید کارخانه های ایرالکو ( اراک)، المهدی و هرمزال را منتشر می‌ساخت، اما با بهره‌برداری از کارخانه ۴۰ هزار تنی شمش آلومینیوم آلومینا و آلومینیوم جنوب ( لامرد فارس ) که برای یک میلیون تن تعریف شده و در فاز نخست ۳۰۰ هزار تن ( اکنون  تولید ۱۰۰ هزار تن در دستور کار است)، وضعیت تولید روند رو به رشد دارد.

پودر آلومینا و تولید ۶۲.۸ هزار تنی  

میزان تولید پودرآلومینا در سه ماهه ابتدایی امسال به رقم ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید و در مقایسه با دوره مشابه پارسال که ۶۱ هزار و ۴۰۰ تن بود، افزایش ۲.۳ درصدی داشت.

اکنون تنها واحد تولید کننده پودرآلومینا در کشور در خراسان شمالی و منطقه جاجرم واقع شده و تولید سالیانه حدود ۲۵۰ هزار تن دارد، درحالی که نیاز کشور حداقل ۷۲۰ هزار تن است.

رشد ۱۰ درصدی تولید سیمان 

تولید سیمان در دوره این گزارش به رقم ۱۶ میلیون و ۳۵۳ هزار تن رسید و در مقایسه با دوره مشابه پارسال که ۱۴ میلیون و ۸۶۸ هزار تن بود، افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران بیشترین صادرات سیمان را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با حدود ۱۸ میلیون تن ثبت کرد و اکنون میزان تولید به حدود ۶۵ میلیون تن در سال رسیده است. 

به گزارش ایرنا، امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد تولید ۲۵ درصدی برای صنایع معدنی را پیش‌بینی کرده است.        

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید