آخرین تحولات ارزش ارز دربازارهای جهانی؛ ریزش متوالی دلار 4 روزه شد

کدخبر: ۳۵۵۶۶۷
اقتصادنیوز : برای چهارمین روز متوالی دلار روند پیشین کاهشی خود را ادامه داد وبازارها شاهد ریزش آن بودند.
آخرین تحولات ارزش ارز دربازارهای جهانی؛ ریزش متوالی دلار 4 روزه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رویترز خبرداد، همان طور که پیشتر نیز انتظار می رفت، با بازگشایی مجدد کسب و کارها و افزایش تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به بازارهای مالی، تورم آمریکا صعودی محسوس را تجربه کرد تا جایی که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح یک درصد رسید.

این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هفت ماهه اخیر بوده، همچنین بزرگ ترین افزایش ماهانه تورم آمریکا از ژانویه ۱۹۹۱ بدین سو نیز محسوب می شود. برخی از کارشناسان هشدار داده اند در صورت کاهش بیشتر نرخ بهره و تداوم روند تزریق نقدینگی، باز هم شاهد افزایش تورم باشیم البته با توجه به هدف گذاری سطح دو درصدی نرخ تورم، به نظر می رسد فدرال رزرو بیشتر نگران افزایش بدهی ها است تا نرخ توم. 

کسری بودجه دولت در ۱۰ ماه ابتدایی سال مالی جاری به ۲.۸۱ تریلیون دلار رسیده است که این رقم، بالاترین رکورد کسری بودجه ثبت شده دولتی در آمریکا محسوب می شود. 

پیش از این وزارت کار آمریکا اعلام کرده بود نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژوئیه باز هم کاهشی شده و رقم ۱۰.۲ درصد را ثبت کرده است. این نرخ بیکاری که ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل است باعث افزایش امیدها به تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ماه جاری شده است.

ترامپ در واکنش به این روند گفته است: نرخ بیکاری خیلی سریع تر از چیزی که خیلی ها فکر می کردند در حال کاهش است. 

سرنوشت بسته حمایتی دولت از کسب وک ارها و شهروندان نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر معاملات بازار ارز است. استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا پس از رایزنی با سران دمواکرات از احتمال نرسیدن به توافق با آن ها خبر داده و نانسی پلوسی- رهبر کنگره نیز گفته است دو طرف مایل ها از رسیدن به اشتراک نظر با یکدیگر فاصله دارند. میزان کمک هزینه پرداختی به بیکاران، میزان کمک دولتی فدرال به دولت های محلی و تخصیص بودجه بیشتر به مراکز آموزشی و درمانی از مهم ترین موارد اختلافی بین دو طرف به شمار می رود. رهبر مجلس سنا که موافق اجرایی شدن این بسته است، دموکرات ها را مقصر این کارشکنی معرفی کرده است. 

 پس از  آن که رایزنی مقامات دولت ترامپ با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید به نتیجه ای نرسید، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمنتظره با امضای فرمانی اجرایی دستور داد بیمه بیکاری برای افرادی که شغل خود را از دست داده اند برقرار و به آن ها مبلغ ۴۰۰ دلار پرداخت شود.

ترامپ با دفاع از این تصمیم خود وعده داده است در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، مالیات بر درآمدهای سرمایه ای را برای خانوارهای طبقه متوسط کاهش دهد. وی افزود: دلیلی وجود ندارد که اقتصادمان در سه ماهه سوم امسال ۲۰ درصد رشد نکند. به گفته ترامپ، کاهش مالیات ها می تواند باعث افزایش اشتغال زایی شود.

لایحه کاهش مالیاتی که تقریبا دوسال پس از انتخاب ترامپ اجرایی شد از سوی وی و جمهوری خواهان به عنوان یکی از عوامل اصلی تقویت رشد اقتصادی آمریکا نام برده می شود از سوی دیگر اما مخالفان این طرح به ویژه دموکرات ها آن را به نفع عده ای خاص و موجب افزایش کسری بودجه دولت دانسته اند. 

به نظر می رسد با بازگشایی کسب و کارها و برگشت شاغلین به کارهای خود، رفته رفته حس اطمینان مصرف کنندگان حتی با وجود ادامه پیشتازی های کرونا رو به بهبود است؛ تا جایی که شاخص مدیران تولید آمریکا در ماه ژوئیه به ۵۴.۲ درصد رسید که این رقم ۱.۶ درصد بیشتر از ماه قبل و ۰.۶ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. بررسی ها نشان می دهد در این ماه هم میزان سفارشات داخلی و هم میزان صادرات خارجی نسبت به ماه قبل با افزایش محسوسی مواجه بوده است.  

شاون اوزبورن- تحلیل گر بازار ارز اسکوشیا بانک گفت:  معتقدم در میان مدت دلار در موضع ضعف باقی خواهد ماند اما سقوط نخواهد کرد. این امکان وجود دارد که اگر رقبای دلار ضعیف ظاهر شوند، وضعیت به نفع دلار تغییر کند و از نظر بنیادین نیز در ماه های پیش رو دلیلی برای یک ریزش بسیار گسترده وجود ندارد.

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. روسیه از رضایت بخش بودن نتایج واکسن ضدکرونای خود بر روی سطح ایمنی آزمایش شوندگان خبر داده است.  پیشتر نیز دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود.

تاکنون بیش از ۲۰ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۴۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۵۰ هزار و ۳۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۶۹ هزار و ۸۰۶ نفر، برزیل با ۱۰۴ هزار و ۵۲۸ نفر، مکزیک با ۵۴ هزار و ۶۶۶ نفر، هند با ۴۸ هزار و ۱۴۴ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۳۴۷ نفر بوده است.

رونالد سیمپسون،  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه اکشن اکونومیکسگفت: به صورت کلی می توان گفت اگر خبری از یک بسته حمایتی دیگر نباشد برای دلار خوب می شود چون چاپ نشدن ۳.۵ تریلیون دلار دیگر پول به بانک مرکزی در مدیریت بازارها بیشتر کمک می کند. در کوتاه مدت اما بازارها از بسته حمایتی استقبال می کنند و از به سرانجام نرسیدن آن نگران هستند.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۳۳۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۸ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

وضعیت بازار کار در بسیاری از کشورهای اروپایی رو به بهود است و این مساله می تواند نویدبخش رشد مخارج مصارفی خانوارهای اروپایی در ماه های پیش رو باشد. طبق اعلام مرکز آمار انگلیس، نرخ بیکاری این کشور تا پایان ماه ژوئیه بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۳.۹ درصدی باقی مانده است در حالی که پیش از این تصور می شد نرخ بیکاری در دومین اقتصاد بزرگ اروپا از مرز چهار درصدی بگذرد. 

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۸ درصد بالا رفت و با عبور از  کانال ۱.۱۷  به ۱.۱۸۰ دلار رسید.

ویراج پاتل- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه آرکرا گفت: معمولا در ماه اوت هر سال شاهد بروز الگوهای مختلف معاملاتی هستیم و امسال این روند با توجه به پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تشدید شده است. در ماه های اخیر دارایی های پرریسک تر شاهد یک دور صعودی تند بوده اند و اگر تنش های ژئوپلتیکی باز هم تشدید شوند احتمال زیادی وجود دارد که ورق برگردد و خیلی از پیشروی های این طبقه از دارایی ها از دست برود.  

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۱۰۶.۹۲۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۴ یوان چین اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید