اقتصادنیوز بررسی کرد؛

تفاوت‌های فروش اوراق سلف نفتی با طرح گشایش اقتصادی

کدخبر: ۳۵۵۷۲۶
اقتصادنیوز: صبح امروز با انتشار خبری مبنی بر عرضه اوراق سلف نفتی در روز یکشنبه 26 مرداد ماه در بورس انرژی، گمانه‌هایی درباره ارتباط آن با طرح گشایش اقتصادی رئیس‌جمهور مطرح شد.
 تفاوت‌های فروش اوراق سلف نفتی با طرح گشایش اقتصادی

اما بررسی‌های اقتصادنیوز حاکی از آن است که چنین گمانه‌ای صحت ندارد. به گزارش اقتصادنیوز دقایقی پس از انتشار این خبر، شائبه‌هایی از ارتباط این عرضه و وعده گشایش اقتصادی حسن روحانی در میان رسانه‌ها و برخی ناظران عرضه اوراق نفتی ایجاد شد. با این حال و مطابق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفتی هیچ ارتباطی با طرح پیش‌فروش نفت که رئیس‌جمهوری از آن به عنوان طرح گشایش اقتصادی نام برده است ندارد.

آنچه قرار است این هفته در بورس انرژی عرضه شود 2هزارمیلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفتی در راستای تامین مالی پروژه‌های شرکت نفت خواهد بود.


>>>>در همین رابطه بخوانید؛
موافقت سران قوا با پیش فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت
انتشار اوراق سلف نفتی با طرح رئیس‌جمهور متفاوت است
خبرهای تازه و مهم ربیعی درباره گشایش اقتصادی و احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا
خبر مهم روحانی از تصویب کلیات طرح گشایش اقتصادی در جلسه سران قوا​


بر اساس اطلاعیه ای که روی سایت کدال منتشر شده سررسید اوراق دو ساله و با سود 21 درصد است. همچنین حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر 20 هزار بشکه است، و حداکثر 10 روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه معاملات ثانویه این اوارق آغاز می شود.

گفتنی است اوراق سلف موازی نفتی مطابق دستورالعمل‌های سال‌های 91 و 92 عرضه می‌شود و به معنای پیش‌فروش نفت خام نیست. بلکه تنها ابزاری تامین مالی است و تضمین آن نیز سهم 14.5 درصدی شرکت نفت از فروش نفت است.

اوراق سلف موازی علاوه بر اینکه برای خریداران کف سودی در نظر می گیرد امکان معامله در بازار ثانویه را برخلاف اوراق سلف دارد.

فروش اوراق سلف نفتی

به گزارش اقتصادنیوز، سال قبل هم اوراق سلف نفتی منتشر شده بود. اما آنچه ذیل طرح گشایش اقتصادی که حسن روحانی وعده‌اش را داده انجام خواهد شد، پیش‌فروش نفت خام تا سقف 200 میلیون بشکه در بورس با هدف تامین نقدینگی در حدود 190 هزار میلیارد تومان منابع  بر پایه قیمت روز است. تصمیمی که به گفته برخی از منابع آگاه به تصویب سران قوا نیز رسیده است.


>>>>در همین رابطه بخوانید؛
اعلام جزئیات گشایش اقتصادی روحانی؛ پیش فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت


لازم به ذکر است برای ضمانت نرخ سود دولت پیشنهاد کرده با هدف پوشش ریسک کاهش قیمت دلار و نفت در این قرارداد نرخ سود سپرده بلند مدت در سر رسید به عنوان کف سود در نظر گرفته شود.

اگر قیمت نفت در زمان تحویل بالاتر از زمان پیش خرید باشد که سود آن به خریدار می رسد اما اگر قیمت اوراق  پایین تر از زمان پیش خرید باشد دولت به میزان نرخ سود سپرده بلند مدت به خریداران در یک سال آینده مابه التفاوت پرداخت خواهد کرد.

اگر پیشنهاد دولت برای پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت نهایی شود با توجه به قیمت 44 دلاری نفت ایران در بازار جهانی هدف گذاری دولت از این محل 8.8 میلیارد دلار برآورد می شود.

اما به دلیل انتشار اوراق بر پایه ریالی لازم است برای تبدیل از یک نرخ ارز استفاده شود. اطلاعات دریافتی اقتصادنیوز حکایت از آن دارد که پیشنهاد دولت استفاده از نرخ سنا برای تبدیل نفت پیش فروش شده به ریال است. سنا (سامانه نظارت ارز) سامانه‌ای است که قیمت خرید و فروش ارز در صرافی ها در ان ثبت می شود و نزدیک ترین قیمت مورد تایید بانک مرکزی به قیمت های بازار است.

فروش اوراق سلف نفتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید