شاخص بورس در اولین روز هفته به کدام سمت می‌رود؟

کدخبر: ۳۵۵۷۷۸
اقتصادنیوز: بورس اوراق بهادار از پس ۱۰ هفته رشد متوالی در هفته‌ای که گذشت عقب‌نشینی ۲.۹ درصدی را تجربه کرد.
شاخص بورس در اولین روز هفته به کدام سمت می‌رود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین: هفته گذشته هفته پر سر و صدایی برای بورس بود، انتظار برای اعلام جزییات طرح گشایش اقتصادی از یک سو و منتفی شدن عرضه دارا دوم از سوی دیگر دو اتفاق مهم در بازار سرمایه تلقی می شد . اولی هر چند روندی افزایشی را بر بورس حاکم کرد اما دومی زمینه را برای ریزش شاخص فراهم کرد و این چنین شد که بالاخره از پس ۱۰ هفته متوالی رشد، عقب نشینی ۲.۹ درصدی رد کارنامه بازار ثبت شد .

در این میان از ۳۸ صنعت فعال بورسی، ۲۸ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و تنها ۷ صنعت با صعود شاخص همراه شدند. در این میان گروه مخابرات با دو نماد «اخابر» و «همراه» در صدر صنایع پربازده بورس در هفته منتهی به ۲۲ مردادماه ایستاد. این گروه هفته گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی مخابرات ایران پس از وقفه ۲ ماهه بود. «اخابر» روز دوشنبه در میان سرخی حاکم بر تالار شیشه ای به گردونه معاملات بازگشت و رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرد. ضمن آنکه با تاثیر ۲۰ هزار واحدی خود از رنگ قرمز شاخص کل کاست.

گروه استخراج زغال‌سنگ دیگر صنعت بورسی بود که با رشد حدود ۲۰ درصدی همراه شد. «کطبس» به عنوان تک نماد این گروه تمام روزهای معاملاتی هفته گذشته با صف طولانی خرید همراه بود و در سقف مجاز قیمتی معامله شد.

در آنسوی بازار گروه محصولات کاغذی قعرنشین شد و افت ۱۳.۶ درصدی را ثبت کرد. خودرویی‌ها نیز هفته‌ای منفی را پشت سر گذاشتند و شاهد کاهش ۱۲.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند.

در هفته‌ای که گذشت گروه‌های بزرگ بازار بیشترین ارزش دادوستد را تجربه کردند. در این راستا پالایشی‌ها شاهد معامله حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی میان سهام زیرمجموعه خود بودند. پس از آن فلزات اساسی شاهد دادوستد ۷.۶ هزار میلیارد تومانی بود. فلزات اساسی و خودرویی‌ها نیز به ترتب با معامله ۶.۴ و ۵.۲ هزار میلیارد تومانی همراه شدند.

فردا شاخص به کدام سمت می‌رود؟

 بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار در وضعیتی خنثی خواهد بود . تحلیلگران بر این اعتقادند که تا پایان مرداد یا حتی دقیق تر تا دوم شهریور که زمان تعیین شده برای عرضه دارا دوم است بازار دو گام به پس و یک گام به پیش خواهد داشت . سد مقاومتی دو میلیون واحدی نیز بار دیگر قابل فتح است و پیش بینی می شود به زودی شاخص از این مرز مقاومتی عبور کند .پیش تر کارشناسان گفته بودند سد مقاومتی دو میلیونی سدی جدی و سخت برای عبور شاخص است و اصلاحاتی از این دست در نهایت به سود سهامداران است چرا که فضا برای رشد آتی هموار خواهد شد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه دراین خصوص به تجارت نیوز گفته است: درعین حال اگر وزارت اقتصاد و دولت درشیوه فروش سهام عدالت دخالت نکنند و اتفاقی که در روز چهارشنبه(۹۹/۵/۲۲) افتاد دوباره تکرار شود بازار شکننده خواهد شد و تبعاتش دامن‌گیر همگان است،سهام عدالت به‌صورت تجمیعی بدون نام و کد به کارگزاری‌ها ارائه می‌شود و کارگزار حتی با رنج قیمتی منفی هم سهام را می‌فروشد به این علت که فقط می‌خواهد سهام عدالت را نقد کند. وی افزود: به نظر می‌رسد بازار سهام در روز شنبه کمی از سیر نزولی خود در هفته اخیر را جبران کند اما نباید انتظار صعودی پرشتاب را داشت.

«مصطفی صفاری» نیز در گفتگو با ایرنا به روند کنونی معاملات بورس اشاره کرده و گفته است: به طور معمول برگزاری مجامع شرکت‌ها در خرداد و تیر ماه، تقسیم سود مجامع و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای سال آینده باعث می‌شود تا در مرداد و شهریور ماه با آرامش و تعادلی در معاملات بازار همراه شویم.

وی با بیان اینکه در این دو ماه نمی‌توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس مانند چهار ماه گذشته بود، افزود: روند معاملات در بازار در برخی از روزها منفی و در دیگر روزها مثبت است اما در کل براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار با شیبی آرام صعودی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید