پاسخ وزیر راه و شهرسازی به ادعاهای مطرح شده درباره واحدهای خالی متعلق به بانک و نهادهای دولتی

کدخبر: ۳۵۵۸۲۴
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قبض‌های مالیاتی برای خانه‌های خالی در تابستان امسال صادر می‌شود، گفت: نهاد دولتی به عنوان مالک خانه‌های خالی شناسایی نشده است و صاحبان خانه‌های خالی موسسات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که سازمان امور مالیاتی می‌داند چگونه با این موسسات رفتار کند.
پاسخ وزیر راه و شهرسازی به ادعاهای مطرح شده درباره واحدهای خالی متعلق به بانک و نهادهای دولتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با رد ادعاهایی درباره اینکه نهادهای دولتی و همچنین بانک های دولتی به طور مستقیم، مالکیت هزاران واحد خالی را دارا هستند و همچنین در خصوص اینکه چقدر از واحدهای خالی به بانک‌ها و نهادهای دولتی تعلق دارد؟ گفت: نهاد دولتی به عنوان مالک خانه خالی شناسایی نشده است و موسسات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مالک هستند که آنها می‌دانند و  سازمان امور مالیاتی.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تکمیل سامانه اسکان و املاک و آغاز صدور قبض‌های مالیاتی، افزود: سامانه اسکان و املاک به طور کامل بارگذاری شده و برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت این است که سازمان امور مالیاتی بتواند با توجه به شناسایی که صورت گرفته با مالکان خانه های خالی ارتباط برقرار کرده، پیامک ارسال کند و بتواند برای اجرای قانون اقدام لازم را به عمل آورد.

در تابستان امسال قبض‌های مالیاتی صادر می‌شود

اسلامی ادامه داد: یک ملاحظه‌ای وجود دارد و اینکه در این قانون به گونه‌ای رفتار شود که نخست سرمایه‌ها را از بخش مسکن فراری ندهد و دوم اینکه میزان مالیاتی که وضع می‌شود به قدری بازدارندگی داشته باشد که به عرضه مسکن به صورت فروش یا اجاره کمک کند، همین امر باعث شده است که در مجلس شورای اسلامی اصلاحیه این قانون در قالب یک طرح و ماده واحده در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: وظیفه‌ای که باید وزارت راه برای شناسایی خانه های خالی انجام می‌داد به اتمام رسیده است و اطلاعات موجود در سامانه قابل استفاده است حتما در تابستان امسال قبض‌های مالیاتی صادر می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که قبلا دو میلیون و ۵۰۰ واحد مسکونی خالی در کشور وجود داشت آیا این رقم افزایش داشته است؟ گفت: آماری که به آن تاکنون استناد شده است مربوط به مرکز آمار در خصوص سرشمای نفوس و مسکن سال ۹۵ بود؛ پیش‌بینی این بود حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی باشد و آماری که تا امروز استخراج شده، ممکن است این اعداد را پوشش ندهد.

 وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از سال ۹۵ تغییراتی رخ داده است که احتمالا با میزان اعلام شده قبلی تفاوت دارد. آمار دقیق، وقتی سازمان امور مالیاتی رسانه‌ای خواست کند در قالب یک اطلاعیه اعلام می‌شود.

پایان حاشیه‌نشینی در چابهار تا پایان دولت دوازدهم 

 وزیر راه و شهرسازی همچنین به برنامه اصلی دولت در بحث کاهش حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده، گفت: در بحث زمین و مسکن تلاش کردیم مشکلات مردم در شهرهای گوناگون را به موقع چاره‌اندیشی کنیم و پاسخ مشخص برای آنها استخراج کنیم، این مشکلات اعم از حل مشکلات در بخش بافت فرسوده، حاشیه نشینی و بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر در شهرهای مذهبی است.

وی گفت: مصداق آن طرح‌های توسعه مربوط به پیرامون حرم‌های مطهر در شهر قم، مشهد مقدس و در شیراز (حرم مطهر شاه چراغ) است، وضعیت مسکن پیرامون این بافت‌ها سال‌هاست مردم را دچار مشکلات فراوانی کرده بود که سعی کردیم این مشکلات را رفع کنیم و یا در شهرهای تاریخی مثل یزد، اصفهان،  قزوین و کاشان توجه اساسی به حل بافت فرسوده و حتی حاشیه‌نشینی داریم.

وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: سعی کردیم برای کاهش حاشیه نشینی طرح‌های دقیقی منطبق با نیازها تهیه کنیم که فوری‌ترین آن چابهار است.

اسلامی گفت: متاسفانه در چابهار مساله کپرنشینی و حاشیه نشینی مطرح بود که این مشکل را با تخصیص حدود هزار و ۲۰۰ هکتار زمین و آوردن بنیاد مسکن به صحنه حل کردیم. چهره حاشیه نشینی را تا قبل از پایان دولت دوازدهم از چابهار خواهیم زدود و هیچ اثری از کپرنشینی نمی‌گذاریم که دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: افرادی هم که این شکل زندگی را وسیله کسب و کار قرار داده بودند و برای زمین‌خواری افرادی را مستقر می‌کردند شناسایی و تعیین تکلیف کردیم و موضوعاتی که در خصوص بافت‌های فرسوده در مشهد، تبریز و دیگر شهرها است را پیگیری و راه حل لازم اتخاذ شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید