ایستگاه پایانی همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران/ بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت چقدر حقوق می گیرند؟

کدخبر: ۳۵۶۲۱۸
قطار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که هشت سال پیش با تصویب در مجلس شورای اسلامی حرکت خود را شروع کرد، ماه جاری به ایستگاه پایانی خود یعنی مرحله اجرا رسید و مقرر شد مبلغ افزایش حقوق همزمان با حقوق مردادماه پرداخت ‌شود.
ایستگاه پایانی همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران/ بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت چقدر حقوق می گیرند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سازمان تامین اجتماعی یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان و غیردولتی متعلق به بیمه‌شدگان است که ۳.۵ میلیون خانوار بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش دارد. ۶۰ تا ۷۰ درصد این بازنشستگان حداقلی بگیر هستند.

بازنشستگان

یکی از مطالبات مهم بازنشستگان در این سال‌ها همسان شدن حقوقشان با شاغلان است. نزدیک به یک دهه است که دولت و مجلس شورای اسلامی قصد پاسخ به این مطالبه را دارند و این قانون، هشت سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. براساس ماده ۱۲ قانون پنجساله ششم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. پاسخ این سازمان به مطالبات نیازمند پرداخت بدهی دولت بود.  

با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین امسال، بار دیگر این مطالبه به صورت جدی مطرح شد و تلاش‌ها برای اجرایی کردن آن با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت. پیشنهاد وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در این خصوص به هیات وزیران ارائه و سرانجام ۱۸ تیرماه درهیات دولت تصویب شد.

براساس این پیشنهاد قرار شد دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند. همچنین مجموع بازپرداخت‌ها به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال به ۶۲ هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب دست سازمان تامین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی باز شد.

با پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعلام نهایی «محمد شریعتمداری» بالاخره تکلیف ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن شد. وزیر تعاون ۲۷ تیرماه در حساب کاربری خود از اجرای این قانون در مهرماه خبرداد.

براساس قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، سه میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

هفته گذشته مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از مرداد ماه جاری با اعمال متناسب‌سازی پرداخت می‌شود.

به گفته «ناهید حیدری» مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان که به عنوان متناسب‌سازی نام‌برده می‌شود، همزمان با حقوق مرداد ماه پرداخت می‌شود و از ماه‌های آینده افزایش حقوق به صورت جداگانه واریز نشده و همراه با حقوق پرداخت می‌شود.  

براین اساس قطار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که نزدیک به یک دهه است حرکت خود را آغاز کرده بنا بر اعلام مقام‌های مسوول، ماه جاری (مردادماه) به ایستگاه پایانی و اجرا می‌رسد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید