شاخص کل قطب نما می شود یا شاخص هم وزن

شش نکته از روز سبز بورس

کدخبر: ۳۵۶۳۱۰
بورس از روز 19 مرداد غرق در رنگ قرمز بود تا اینکه امروز بزرگان سبز کمرنگی بر سیمای بورس زدند.به بهانه این اتفاق رکوردهای هفته منتهی به 27 مرداد با دوره مشابه در تیر مقایسه شد.
شش نکته از روز سبز بورس

اقتصاد نیوز-مصطفی ترنجی:آمار اطلاعات بازار سهام در پایان روز کاری امروز نشان از شش نکته دارد.بالاترین رقم بازدهی ماهانه شاخص بازار سهام در هفته اخیر 21 درصد بوده‌است که این رقم کمتر از نیمی از بازدهی ماهانه هفته مشابه در تیرماه است. شاخص کل بورس هنوز 12 درصد از بیشترین مقدار خود درسال جاری فاصله دارد. منفی بودن شاخص هم‌وزن برای ششمین روز متوالی تثبت سبز پوشی را با اگر و اما روبرو کرده است.

>>>>درباره وضعیت بورس بیشتر بخوانید

دفاع بورس از سنگر حیاتی /شاخص کل سبز شد

آمار اول:جذابیت از دست رفته؟

مقایسه هفته آخر مرداد با هفته آخر تیر نشان از دو نکته دارد: اول بازدهی ماهانه در روزهای منتهی به پایان تیر در محدوده 50 درصد بوده‌است اما سراسر دوره مشابه در مرداد زیر 21 درصد بوده‌است.در دوره مورد بررسی هیچ رکورد منفی در تیرماه ثبت نشده‌است اما در مرداد ماه برای اولین بار بازدهی ماهانه منفی شد.

آمار دوم: 36 صدم درصد کجا 47 درصد کجا

نزول 4.7 درصدی شاخص کل بورس، امروز با افزایش 4.6 درصدی تا حدودی جبران شد. در نهایت بازدهی بورس در پایان روز کاری امروز به 11 صدم درصد رسید. بازدهی ماهانه شاخص در این روز و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 36 صدم درصد بوده است. این در حالی است که در تیر ماه بازدهی ماهانه 47 درصد ثبت شده بود.

 

شاخص بورس دو

آمار سوم: عقب ماندگی 12 درصدی

شاخص بازار سهام تهران امروز 27 مرداد با 2 هزار و 130 واحد افزایش به مقدار یک میلیون و 815 هزار و 696 واحد رسید اما هنوز این رقم از مقدار دو روز پیش خود 87 هزار و 571 واحد کمتر است.

بالاترین رقم شاخص کل در سال جاری تاکنون در 19 مرداد ماه ثبت شده‌است. عدد امروز کماکان 260 هزار واحد کمتر از این رقم است؛ یعنی 12 درصد از اوج پایین‌تر است.

آمار چهارم؛جبران نازل

در روز پیش شاخص کل بازار سهام 28 هزار و 135 واحد نسبت به موقعیت مشابه خود در تیر ماه امسال کاهش یافته و بازدهی ماهانه برای نخستین بار درسال جاری منفی شد(منفی 1.5 درصد). امروز اما با خزشی دوباره شاخص بورس سعی کرد که مسیر افزایشی خود را از سر بگیرد و در همین راستا در مقایسه با موقعیت مشابه خود در ماه قبل با 6 هزار و 329 واحد افزایش، 0.34 درصد (کمتر از یک درصد) رشد کرد.

آمار پنجم؛قطع نوار منفی؟

نرخ بازدهی روزانه در مرداد ماه در مقایسه با نرخ بازدهی روزانه در تیرماه نشان می‌دهد: پس از 19 مرداد که شاخص نقطه اوج را ثبت کرد تاکنون بازدهی روزانه همواره منفی بوده است. البته این روند امروز تغییر کرد و بازدهی روزانه پس از 5 روز مثبت شد. این در حالیست که در موقعیت مشابه در ماه پیش غالبا بازدهی روزانه بورس مثبت بوده است.

‌​آمار ششم؛ساز ناکوک شاخص هم وزن

برخلاف شاخص کل،شاخص هم‌وزن در مقایسه با روز گذشته حدود نیم درصد دیگر هم افتاد.

شاخص هم‌وزن بر اساس میزان بازدهی اکثر شرکت‌ها و نه بر اساس سرمایه بیشتر محاسبه می‌شود و برخلاف شاخص کل بورس میزان مثبت و منفی بورس را نشان می‌دهد.

در محاسبه شاخص هم‌وزن به همه شرکت‌ها وزن یکسانی داده می‌شود در نتیجه اگر شاخص هم‌وزن مثبت شود یعنی اینکه تعداد بیشتری از شرکت‌ها در بورس مثبت هستند. اگر منفی باشد نشان‌دهنده وضعیت منفی بیشتر شرکت‌ها در بازار سهام است. وقتی که شاخص کل مثبت است اما شاخص هم‌وزن منفی، معنی آن این است که اگرچه سهام‌های شرکت‌های خیلی بزرگ در بورس مثبت هستند اما تعداد زیادی از شرکت‌ها (با حجم کوچک و متوسط) منفی هستند.

از 19 مرداد تاکنون روند شاخص منفی بوده‌است و در مجموع حدود 10 درصد افت داشته‌است. نکته‌ای که نشان می‌دهد اتفاق دیروز برای شاخص کل فعلا یک خزش است و برای تبدیل آن به یک روند پایدار کمی باید صبر کرد. زیرا هنوز شرکت‌های زیادی هستند که بازدهی منفی ثبت کرده‌اند. بازدهی منفی این شرکت‌ها به معنای آن است که هنوز صف فروش برای آن‌ها جمع نشده است.

شاخص بورس

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید