منشا فشار فروش سهام کجاست؟

آرایش صف‌ها در بورس/ برتری شکننده تقاضا در بازار سهام

کدخبر: ۳۵۶۴۶۷
امروز شاخص کل بورس و هم وزن در بورس تهران مثبت شد، اما چه شد که برای اولین بار پس از 19 مرداد این دو شاخص مثبت شدند.فشار صف فروش ها چگونه جمع شد؟
آرایش صف‌ها در بورس/ برتری شکننده تقاضا در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز دومین روز از معاملات دو نوبتی بورس تهران با رشد شاخص کل همراه بود. بازار سهام که طی معاملات دوشنبه توانسته بود از فشار همه‌جانبه فروش رهایی پیدا کند، در معاملات امروز-سه‌شنبه- یک گام دیگر به سمت قله برداشت. البته برتری شکننده تقاضا به همراه موج مجدد عرضه به‌ویژه در نمادهای پالایشی از موانع عمده رشد شاخص سهام بودند.

هم وزن

هجوم اول وقت به صف خرید

بازار سهام کار خود را در معاملات امروز با هجوم همه‌جانبه سرمایه‌گذاران به صف‌های خرید آغاز کرد. تنزل سهام طی 6 افت متوالی و رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب بار دیگر بر شدت تقاضا افزود. بسیاری از معامله‌گران بازگشت سهام با محدوده مثبت قیمت را نشانه پایان روند اصلاحی تلقی کردند و با اشتیاق به صف متقاضیان سهام پیوستند.

به این ترتیب، در نوبت اول معاملات امروز عموم سهم‌ها، به خصوص خودرویی‌ها و بانکی‌ها با صف‌های خرید کار خود را شروع کردند. اما این روند چندان پایدار نبود. به طوری که با عرضه صف‌های خرید در معاملات شاهد عقب‌نشینی خریداران و کاهش قیمت‌ها از سقف روزانه بودیم. در برخی از سهم‌ها نیز قیمت در نوسانی 10 درصدی از سقف مجاز به کف قیمتی سقوط کردند.

فشار فروش پالایشی ها

همین رشد شکننده در نیمه نخست معاملات زمینه‌ای فراهم کرد تا در نوبت دوم شاهد فشار فروش در صنایع فلزات و پالایشی‌ها و هلدینگ‌های بزرگ از جمله شستا باشیم. سهام شرکت‌های پالایشی که پس از دریافت ابلاغیه شرکت ملی نفت در مورد نحوه جدید قیمت‌گذاری نفت خام و پنج فرآورده اصلی به تابلو پیوسته بودند، به دلیل اثرپذیری منفی از این ابلاغیه با صف‌های سهگمین فروش مواجه شدند و از لحاظ روانی بر جو عمومی بازار تاثیر منفی گذاشتند.

در میان عوامل مختلف، برخی ابلاغیه اخیر سازمان بورس مبنی بر الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به کاهش حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام به 5 درصد را عامل فشار مجدد عرضه در بازار می‌دانند. اما واقعیت این است که تحولات سهام را نمی‌توان بر مبنای یک متغیر سنجید. پس از شوک‌های خبری هفته گذشته به بورس طبیعی است که فعالان خرد با احتیاط بیشتری در معاملات مشارکت کنند و منتظر سیگنال‌های مطمئن‌تری از سوی دولت بمانند.

مدد پتروشیمی‌ها، بانک ها و خودرو به بازار

امروز علاوه بر شاخص کل،شاخص هم وزن هم که نماد اثرگذاری شرکت های کوچک تر در بازار است مثبت شد،این اتفاق از 19 مرداد ماه رخ نداده بود.

رشد مثبت امروز در میان شرکت های شاخص ساز بیشتر مرهون پتروشیمی ها،بانک ها و نمادهای خودرویی بود.

مثبت

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید