شاخص بازار سهام 2.14 درصد کوچک شد

ریزش بورس در راند صبحگاهی

کدخبر: ۳۵۶۶۲۹
شاخص بورس در شیفت صبح 29 مرداد، بیش از 39 هزار واحد ریخت.
ریزش بورس در راند صبحگاهی

به گزارش اقتصادنیوز، با افزایش فروش‌ها در روز گذشته، برخی پیش‌بینی ادامه آن موج در روز جاری را هم می‌کردند. در عمل هم در تایم صبح معاملات، بازار سراسر قرمز شد و شاخص بورس 2.14 درصد عقب‌نشینی کرد. پیش‌گشایش در تایم عصر نیز بازار را همچنان قرمز نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

>>>>خداحافظی بورس با سودهای فانتزی؟

بورس امروزز

در معاملات صبح، «فارس» «اخابر» «حکشتی» و «خودرو» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. برخلاف روز گذشته که حقوقی‌ها اغلب در این سهام، نقش پررنگی در فروش داشتند، امروز به حمایت از برخی سهام نیز پرداختند. مثلا در نماد «فارس» بیش از نیمی از خریداران را حقوقی‌ها تشکیل می‌دادند، در حالیکه سهم حقوقی‌ها در فروش معادل 9.3 درصد بود. یا در نماد «اخابر» نیز اشخاص حقوقی 2 برابر حجمی که فروختند، خرید کردند. در دیگر نمادهای منفی مهم بازار نیز حداقل می‌توان گفت که عامل ریزش، حجم فروش حقوقی نبوده است. 

البته این اثر، مکمل خبری بود که امروز سازمان بورس اعلام کرد. محمدرضا معتمد، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: امروز در تازه ترین مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق های بادرآمد ثابت تا پایان سال ۹۹ فرصت خواهند داشت تا نسبت به رعایت حدنصاب ۵ درصد سهام خود اقدام کنند.

این در حالی است که، پیش از این، به صندوق های بادرآمد ثابت اعلام شده بود که تا یک ماه باید حدنصاب سهام خود را به ۵ درصد برسانند. باز شدن زمان فروش برای صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند بخشی از حجم فروش را جمع کند. کما اینکه کارشناسان در روز گذشته، تبدیل صف‌های خرید به صف‌های فروش در برخی سهام را به دلیل فشار عرضه از سوی صندوق‌های با درآمد ثابت عنوان می‌کردند. بر این اساس، یک دلیل بزرگ برای ریزش کوتاه مدت بازار حذف شد. با این حال به نظر می‌آید همچنان جو بیم و هراس بر معامله‌گران غالب است و بسیاری ترجیح داده‌اند یا با شناسایی سود از بازار خارج شوند یا اینکه با ضرر کم، بازار را ترک کنند، چرا که ریزش‌های سهمگین این هفته مسئله‌ای نبوده که این دست از معامله‌گران تجربه کرده باشند و به همین دلیل، واکنش مناسبی نیز نمی‌توانند به این نوع ریزش نشان دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید