ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد/ راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟

کدخبر: ۳۵۶۹۶۴
شرکت فناوری اپل چهارشنبه هفته جاری به نخستین شرکت آمریکایی تبدیل شد که ارزش بازارش به دو تریلیون دلار رسید.
ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد/ راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برای شرکت فناوری اپل ۴۲ سال طول کشید تا به ارزش بازار یک تریلیون دلار دست پیدا کند اما تنها دو سال کشید تا به مرز دو تریلیون دلار برسد. این حقیقت مبهوت کننده است که یک تریلیون دلار دوم اپل در ۲۱ هفته گذشته و در شرایطی حاصل شد که اقتصاد جهانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا سریعتر از قبل کوچک شد.

اپل

ارزش سهام اپل در معاملات صبح روز چهارشنبه بازار آمریکا ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۶۷.۷۸ دلار رسید. اپل که سازنده آیفون، رایانه های مک و اپل واچ است، عنوان ارزشمندترین شرکت سهامی عام جهان را تحکیم کرد و نشان داد چگونه پاندمی کووید ۱۹ برای غولهای فناوری سودآور بوده است.

ارزش سهام اپل تا اواسط مارس و پس از ریزش بازار سهام به دلیل واهمه از ویروس کرونا پایین یک تریلیون دلار بود اما در ۲۳ مارس پس از این که بانک مرکزی آمریکا با اعلام تدابیر محرک مالی جدید، سرمایه گذاران را آرام کرد، بازار سهام و به خصوص سهام اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس بوک جهش چشمگیری پیدا کرده اند و شاخص اس اند پی ۵۰۰ روز سه شنبه به رکورد بالای جدیدی رسید.

سرمایه گذاران روی این حساب که غولهای فناوری با توجه به عظمت و قدرتشان می‌توانند پناه خوبی در برابر رکود ناشی از پاندمی باشند، میلیاردها دلار را به سوی آنها سرازیر کرده اند و ارزش این پنج شرکت از ۲۳ مارس مجموعا سه تریلیون دلار افزایش یافته است که تقریبا با مجموع ۵۰ شرکت ارزشمند بعدی شاخص اس اند پی ۵۰۰ برابر شده است. ارزش سهام اپل روزانه ۶.۸ میلیارد دلار افزایش یافت که بیشتر از ارزش امریکن ایرلاینز بود.

 

لوکا مائستری، مدیر مالی اپل ماه گذشته در مصاحبه ای گفت: محصولات و خدمات ما بسیار متناسب زندگی مشتریانمان و در برخی موارد حتی در دوران شیوع کرونا بیش از همیشه مرتبط بوده است. با این حال وی قبول نکرد که کرونا برای کسب و کار این شرکت خوب بوده و گفت: اگر کرونا نبود اپل میلیاردها دلار درآمد بیشتری تولید می کرد.

افزایش بازخرید سهام 

اپل همچنین از طریق بازخرید سهام به تقویت ارزش بازار خود کمک کرده است. این شرکت از زمانی که به ارزش یک تریلیون دلار رسید، ۱۷۵.۶ میلیارد دلار را به سهامدارانش بازگرداند که شامل ۱۴۱ میلیارد دلار بازخرید سهام بود. اپل بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار از سهامش را از سال ۲۰۱۲ بازخریداری کرده که بیشترین میزان بازخرید در میان شرکت‌ها بوده و اعلام کرده است قصد دارد حداقل دهها میلیارد دلار دیگر روی سهام خود هزینه کند.

اپل از زمانی که از قانون مالیاتی ۲۰۱۷ دولت ترامپ برای بازگرداندن عمده ۲۵۲ میلیارد دلاری که در خارج نگه داشته بود، استفاده کرد بازخرید سهام را افزایش داده است. بازخرید سهام معمولا قیمت سهام یک شرکت را افزایش می دهد زیرا شمار سهمهایی که برای فروش وجود دارند کاهش پیدا می کند.

منتقدان می گویند این اقدام باعث پولدار شدن سرمایه گذاران ثروتمند و مدیران خود شرکت می‌شود که اغلب سهامداران بزرگ هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اپل دومین شرکت سهامی عامل است که ارزش بازارش به دو تریلیون دلار صعود کرد. پیش از این شرکت نفتی آرامکوی سعودی برای مدت کوتاهی از مرز دو تریلیون دلار عبور کرد و تا ماه گذشته که این عنوان را به اپل واگذار کرد، ارزشمندترین شرکت جهان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید