پاسخ به یک پرسش مهم بورس:مرز اصلاح و ریزش شاخص

کدخبر: ۳۵۷۰۷۸
بر اساس الگوی مالی و رفتاری نسبتی وجود دارد که مرز ریزش از اصلاح را نشان می دهد.این مرز با توجه به افت شاخص از قله قبلی در نظر گرفته می شود
پاسخ به یک پرسش مهم بورس:مرز اصلاح و ریزش شاخص

شروین شهریاری صاحب نظر بازار سرمایه در دنیای اقتصاد به یک پرسش مهم پاسخ داد:چه زمانی بازار ها در فاز اصلاح قرار دارند و چه زمانی وارد فاز نزولی می شوند.

وقتی بازار در روند نزولی قرار می‌گیرد معمولا جوی از هراس و نااطمینانی بر سرمایه‌گذاران مستولی می‌شود که زمینه تصمیم‌گیری منطقی و غیر هیجانی را سلب می‌کند. بر همین اساس، علم «مالی‌-رفتاری» به مطالعه چرخه‌های نوسانات و نحوه واکنش سرمایه‌گذاران بر پایه عواطف و احساسات به این چرخه‌ها می‌پردازد. بدین منظور برخی اصطلاحات برای فازهای مختلف نوسان بازارها تعریف شده که متناظر با ویژگی‌های رفتاری خاص سرمایه‌گذاران در هر دوره است. درک این ویژگی‌های رفتاری، فارغ از تحلیل‌های مرسوم اقتصادی، برای موفقیت سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی مهم تلقی می‌شود.

به نوشته این صاحب نظر در مسیر افت بازارها، یکی از مترها برای تشخیص مرز ریزش از اصلاح افت شاخص نسبت به قله قبلی است بازه این افت برای یک مدت زمان کوتاه  بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۲۰ درصد در نظر گرفته می شود.

به لحاظ فراوانی تاریخی این اصلاحات در بازارهای مالی کاملا شایع هستند. به‌عنوان مثال، بعد از جنگ‌جهانی دوم، هر ۵/ ۲ سال یک اصلاح در بازارهای سهام آمریکا وجود داشته است. مرحله بعدی بازار خرسی است که به معنای کاهش بیش از ۲۰ درصدی شاخص نسبت به اوج اخیر است.

ویژگی مهم این دوره آن است که هیجان فروش با ورود به این منطقه معمولا فزونی می‌یابد اما پس از آن تعادل‌یابی در سهام ارزشی یعنی شرکت‌های با نرخ رشد پایین و سود سهمی بالا آغاز می‌شود. به‌طور تاریخی ۵۰ درصد فازهای اصلاحی به بازار خرسی تبدیل شده‌اند.

آخرین نمونه بازار خرسی در ایران مربوط به پاییز سال ۹۷ است که شاخص افت ۲۱ درصدی را ظرف چند ماه در اثر افت دلار از محدوده ۱۹ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان تجربه کرد. در حال حاضر مطابق تعاریف فوق، شاخص بورس تهران با افت ۱۵ درصدی از اوج در فاز اصلاحی قرار دارد و تنها در صورت نزول شاخص به زیر سطح ۶۶/ ۱ میلیون واحد به فاز خرسی وارد می‌شود. با این حال، حتی در صورت وقوع این امر، انتظار می‌رود مطابق با الگوهای رفتاری بازارهای خرسی، پس از یک دوره تشدید فشار فروش، سهام ارزشی در یک روند تدریجی راه خود را از بقیه جدا کنند و افت قیمت‌ها در بخش کوچک‌تری از سهام ضعیف تر متمرکز شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید