کاهش سرعت تورم نقطه ‌به ‌نقطه در مرداد 99

کدخبر: ۳۵۷۳۰۲
اقتصادنیوز: آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد در مردادماه سال‌جاری، تورم نقطه‌ به ‌نقطه ۴/ ۳۰ درصد بوده است. این نرخ تورم بیشترین مقدار نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه از شهریور ۹۸ به بعد بوده است.

به گزارش اقتصادنیوزنگاهی به روند نرخ تورم نقطه‌ به ‌نقطه نشان می‌دهد که این نرخ از شهریور سال گذشته تا فروردین سال‌جاری روند نزولی طی کرده است. اما در نخستین ماه سال‌جاری، نرخ تورم نقطه‌ به ‌نقطه ۸/ ۱۹ درصد بوده که در اردیبهشت ماه با افزایش ۲/ ۱ واحد درصدی به ۲۱ درصد رسیده است. در خرداد ماه تورم ۵/ ۲۲ درصد گزارش شده است. در حالی که در تیرماه با رشد ۳/ ۴ واحد درصدی به ۸/ ۲۶درصد رسیده است. اما در مردادماه از شتاب افزایش تورم کاسته شده و با رشد ۷/ ۳ درصدی به ۴/ ۳۰ درصد رسیده است. بنابراین اگرچه از ابتدای سال‌جاری نرخ تورم نقطه‌ به ‌نقطه روندی صعودی داشته است اما در مرداد ماه از شتاب  رشد نرخ تورم کاسته شده است.

اما اگر رشد ۵ ماهه شاخص قیمت مصرف‌کننده را محاسبه کنیم، مشاهده می‌شود که شاخص تورم در مردادماه ۹/ ۲۳۵ واحد بوده است که نسبت به اسفند سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۵ درصد بوده است. در واقع به‌نظر می‌رسد اگرچه مردادماه از نظر تاریخی ماه مهمی برای رشد نرخ تورم به حساب نمی‌آید، اما در سال‌جاری سطح جدیدی از نرخ تورم را تجربه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید