محدودیت‌های اوپک در مقابل محدویت‌های کرونایی حال نفت را خوب می‌کند؟

بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار

کدخبر: ۳۵۷۵۷۶
صادر کنندگان نفت برابر کرونا عقب نشینی کردند اکنون قیمت نفت به طور نسبی بهبود یافته اما توجه به کاهش تقاضا و تقلب عراق و نیجریه در تولید، وضعیت شکننده نفت خام تا چه حد پایدار می‌ماند؟
بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار

به گزارش اقتصاد نیوز و به نوشته بلومبرگ، اوپک و متحدانش کاری شگرف کردندکه به نوشته این خبرگزاری معادل "بند بازی"  در بازار جهانی است. چیزی که بلومبرگ به آن اشاره دارد افزایش عرضه باوجود کاهش تقاضا بدون سقوط قیمت است.  البته معلوم نیست تا کجا اوپک می‌تواند این توازن را ادامه یابد. ائتلاف تولیدکنندگان  نفت به رهبری عربستان سعودی و روسیه در حال بازگرداندن مقادیر زیادی از نفت خام متوقف شده در اعماق بحران ویروس کرونا هستند. تاکنون افزایش عرضه باعث خارج‌شدن از روند بهبودی شکننده نفت نشده است، و این افزایش قیمت به بالاترین سطح 5 ماهه رسیده است.

بهبود نسبی پس از قرنطینه نفت

هنگامیکه قرنطینه سقوط تقاضای نفت را به طور تاریخی کاهش داد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در اوایل سال جاری 9.7 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دادند که حدود 10 درصد عرضه جهانی است. این فداکاری به سود این ائتلاف پایان یافت زیرا توانست بازار نفت را که در نیویورک شاهد سقوط زیر صفر بود را احیا کند. با افزایش مصرف جهانی به سمت سطح عادی ، اوپک پلاس در این ماه با دقت و احتیاط شروع به باز کردن شیرآلات خود کرد.

قیمت نفت خام

اما  همچنان چشم‌انداز تقاضای سوخت به دلیل کاهش در مسافرت‌های بین المللی در سراسر جهان، رو به وخامت گذاشته است و شیوع های جدید این بیماری بهبود اقتصادی را به تعویق انداخته است. با وجود بازگشت، قیمت نفت هنوز نیمی از مخارج مورد نظر از کشورهای عضو اوپک را تأمین می‌کند. فشار مالی حاصل از کاهش قیمت نفت بسیاری از کشور‌ها عضو را با مشکلات کسری عظیم بودجه ، ناآرامی های مردمی و کاهش ارزش پول ملی روبرو کرده است.

نشست اخیر اوپک پلاس

هفته گذشته، اعضای اصلی اوپک پلاس با یکدیگر ملاقات کردند تا در مورد چگونگی محافظت از موفقیت های اخیر خود صحبت کنند. در این جلسه اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه به گزارش تی‌نیوز: کمیته نظارتی مشترک وزیران اعلام کرد بازار نفت در مسیر بازیابی توازن خود است اما با توجه به ابهامات درباره روند احیای جهان از پاندمی کووید، پایبندی اعضا به تعهداتشان برای کاهش تولید ضرورت دارد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که ریاست این کمیته را به طور مشترک با وزیر انرژی روسیه بر عهده دارد، در سخنرانی آغازین نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس گفت: همچنان که پیش میرویم باید تلاش کنیم به پایبندی کامل به توافق کاهش تولید برسیم.

با توجه به آسیب پذیری بازار، پایبندی به تعهدات در صدر دستور کار جلسه اخیر اوپک پلاس قرار گرفت و سعودی‌ها بیشترین فشار را بر سایر اعضای اوپک پلاس برای تحقق تعهدات خود صورت دادند.

جبران تقلب سهمیه

عراق و نیجریه قبلاً وعده داده‌اند که خسارت‌های وارد شده از تقلب های سهمیه  خود را جبران کنند. به گزارش بلومبرگ و به گفته نمایندگانی که تقاضا کردند هویت آن‌ها فاش نشود، نیجریه در تلاش است با لابی‌گری  یکی از انواع محصولات نفتی خود، به نام "آگبامی" را به عنوان نفت سنگین بجای نفت خام به شناسایی برساند، که در این صورت از محدودیت سهمیه تولید معاف شود.

نفت عراق

 در حالی که عراق با  حدود 80 درصد کاهش تولید اضافی به نزدیک‌ترین حد خود نسبت به تعهداتش رسیده، فشارهای اقتصادی عظیم بر کشوری که به تازگی از جنگ ناشی از تحریم ها بیرون آمده، هرگونه همکاری بیشتر را مسئله ساز می کند. با‌ این‌حال بغداد و ریاض بیانیه مشترکی را در 17 مرداد منتشر کردند که در آن عراق متعهد شد در ماه اوت و دسامبر علاوه بر کاهش 850 هزار بشکه در روز که قبلاً به آن تعهد داده بود 400 هزار بشکه دیگر نیز در روز کاهش دهد. با این وجود، هیچ‌کدام از تقلیل‌ها هنوز انجام نگرفته اند ، چه رسد به کاهش های اضافه اخیر.

یک مثال این فشار اقتصادی اعتراضات مهلکی بود که در اواسط مرداد ماه در بغداد آغاز شد زیرا با وجود گرمای شدید هوا شبکه برق کشور دچار مشکل شد. هلیما کروفت ، رئیس استراتژی شرکت خدمات مالی گفت: عراقی ها در جهت صحیح پیش می روند. اما جبران خسارت‌های تقلب‌های سهمیه با توجه به اوضاع وخیم اقتصادی ، ممکن است هدفی غیرممکن باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید