جزئیات پذیره نویسی دارا دوم اعلام شد

کدخبر: ۳۵۷۷۶۱
اقتصادنیوز : دستورالعمل پذیره نویسی واحدهای پالایشی یکم و تکالیف بانک های منتخب اعلام شد.
 جزئیات پذیره نویسی دارا دوم اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های بورس، سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌پذیرد. شروع پذیره ‌نویسی از بامداد فردا لغایت ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه انجام خواهد شد. پذیره ‌نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی تا سقف ۵۰ میلیون ریال امکان‌ پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

 متقاضیانی که قبلاً در پذیره‌ نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق واسطه‌ گری مالی یکم (دارا یکم) شرکت کرده ‌اند، می‌توانند در مجموع دو صندوق «سرمایه‌گذاری واسطه‌ گری مالی یکم» و همچنین «سرمایه‌  گذاری پالایشی یکم» تا سقف ۵۰ میلیون ریال پذیره ‌نویسی کنند. مبنای محاسبه تخفیف برای هر فرد حقیقی ایرانی در مجموع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری موضوع ۵۰ میلیون ریال است. مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌ نویسی، با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است.   پنج درصد از مبلغ پذیره‌ نویسی به بازارگردانی واحدهای صندوق تخصیص خواهد یافت و جزو دارایی‌ های صندوق محاسبه می‌شود.

داشتن کد معاملاتی (کد بورسی) برای پذیره‌ نویسی الزامی نیست. لیکن متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از یک ماه به بعد از تخصیص امکان‌پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌ های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) مطابق رویه ‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.   متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک ‌های منتخب می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌ های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک‌ های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‌ نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری مزبور اقدام کنند.

داشتن حساب به ازای هر کد ملی الزامی نیست؛ بنابراین شماره شبای پرداخت‌ کننده باید برای عودت وجوه مازاد بر واحدهای تخصیص یافته پس از اتمام پذیره ‌نویسی، در اطلاعات متقاضیان درج شود.

تکالیف بانک‌های منتخب

حداقل مبلغ پذیره ‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی ۱۰۰ هزار ریال و حداکثر مبلغ پذیره ‌نویسی معادل ۵۰ میلیون ریال است. بانک‌ ها در درگاه‌ های پذیرش خود، این موضوع را به نحو مقتضی اطلاع ‌رسانی خواهند کرد.   انجام پذیره‌ نویسی به میزان کمتر از سقف تعیین‌ شده د و در چند مرحله برای هر کد ملی بلامانع است؛ مشروط بر این‌که مجموع پذیره‌ نویسی‌ های انجام شده برای هر کد ملی، بیشتر از سقف مقرر نباشد.

با توجه به این‌که قیمت هر واحد سرمایه‌ گذاری مبلغ ۱۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است، لذا بانک‌ های منتخب باید درگاه ‌های حضوری و غیرحضوری خود را جهت واریزی وجوه متقاضیان براساس مضربی از ۱۰۰ هزار ریال تنظیم کنند.   به منظور سهولت در کنترل اطلاعات، بانک ‌ها مکلفند متقاضیان را به‌ گونه ‌ای راهنمایی کنند که واریزی ‌های خود را طی یک مرحله انجام دهند.

پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌ نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن‌ها برای پرداخت وجوه امکان ‌پذیر نیست. چنانچه متقاضی به درگاه‌ های بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ها مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات  هستند.

 مسئولیت صحت اطلاعات ورودی ارائه شده بر عهده اشخاص متقاضی است و بانک ‌ها به نحو مقتضی ازطریق درگاه‌ های خود تأییدیه مجدد متقاضیان درخصوص صحت اطلاعات ورودی ارائه شده را از متقاضیان دریافت خواهند کرد.   بانک‌های منتخب مکلف هستند نسبت به ایجاد زیرساخت ‌های لازم به‌ منظور ایجاد امکان پذیره ‌نویسی از طریق درگاه‌ های غیرحضوری در جهت کاهش مراجعات حضوری مشتریان به شعب بانکی اقدام کنند.

بانک‌ های منتخب مکلف هستند درگاه‌ های حضوری و غیرحضوری خود را به‌ گونه‌ ای طراحی کنند تا متقاضیان تنها از طریق یکی از درگاه ‌ها، بتوانند نسبت به انجام پذیره‌ نویسی اقدام کنند. بانک‌های منتخب مکلفند بلافاصله پس از اتمام فرآیند پذیره ‌نویسی توسط مشتریان و کسر مبلغ از حساب ایشان، ازطریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه وی، برداشت از حساب بابت پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری را به اطلاع مشتریان برسانند.

وجوه دریافت شده توسط بانک ‌های منتخب تا پایان مدت پذیره‌ نویسی در حسابی غیرقابل برداشت که توسط صندوق نزد آن بانک‌ها افتتاح شده است، نگهداری خواهد شد و بانک‌های منتخب مکلفند در پایان هر روز، کلیه وجوه دریافتی را به حساب صندوق واریز و از نگهداری وجوه در حساب واسط اکیداً خودداری کنند.

بانک‌های منتخب مکلفند در پایان مدت پذیره‌ نویسی با درخواست صندوق، نسبت به واریز وجوه دریافتی از متقاضیان به حساب «صندوق سرمایه‌ گذاری پالایشی یکم» به شماره شبای ۶۶۰۵۵۰۰۱۴۷۰۰۴۷۷۸۰۰۰۰۰۰۰۱IR نزد بانک اقتصادنوین شعبه بلوار اسفندیار اقدام کنند.

بانک ‌های منتخب مکلفند در طی مدت پذیره ‌نویسی، حداکثر تا ساعت ۱۲:۰۰ ظهر هر روز اطلاعات کل وجوه واریزی و تعداد کد ملی متقاضیان (از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری) در پایان روز قبل (ساعت ۲۴ روز قبل) را به نحو هماهنگ‌ شده و به تفکیک درگاه‌ های حضوری و غیرحضوری، به دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کنند.

بر این اساس بانک های منتخب شامل ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کار آفرین می شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید