دنده معکوس بازارساز ارزی ادامه یافت

محدوده قرمز دلار کجاست؟

کدخبر: ۳۵۹۳۱۲
نرخ ارز در روز گذشته بدون نوسان خاص و در محدوده 24,450 تا 24,550 حرکت کرد. صرافی ملی اما همچنان نرخ‌ها را کاهشی به روی تابلو می‌برد. آیا می‌توان از تحرکات بازار، محدوده قرمز نرخ از نظر بازارساز را تشخیص داد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازارساز ارزی از روز چهارشنبه شروع به کاهش نرخ فروش دلار کرد. این کاهش از 23,400 تومان آغاز شد و دیروز تا مرز 22,700 تومان ادامه یافت. امروز نیز نرخ شروع صرافی، 200 تومان کمتر از روز گذشته بود. در واقع آربیتراژ بین نرخ بازار آزاد و نرخ صرافی، به حدود 2 هزار تومان رسیده است. قابل پیش‌بینی بود با این فاصله، صف مقابل صرافی‌های دولتی نیز بیشتر شود، چون به نظر صرافی‌های دیگر حاضر به فروش دلار با نرخ‌های بازارساز نیستند، چرا که باید به میزان قابل توجهی زیر قیمت بازار بفروشند. با این حال، استفاده از آربیتراژ ارزی تا حدودی هم می‌تواند عرضه در بازار را افزایش دهد و هم از حجم تقاضا بکاهد، با این حال، بازارساز نیز می‌توانست با قیمت بالاتر، عرضه در بازار را افزایشی کند. 

با اینکه بازارساز با شیب تندی دلار را هزار تومان ارزان کرد، اما بازار آزاد تا دیروز واکنش خاصی به این اتفاق نشان نداد، البته از حرکت نوسانی بازار آزاد گرفته شد. امروز دلار در معاملات پشت‌خطی تا محدوده 24,200 تومان عقب‌نشینی کرد. برخی معامله‌گران معتقدند حرکت بعدی دلار با یک فاند خبری تعیین می‌شود. فعلا فعالان بازار منتظر سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران هستند؛ ضمن اینکه دیروز اخبار غیررسمی مبنی بر تامین بخشی از نیازهای ارزی ایران توسط سوئیس نیز منتشر شده بود که بازار فعلا در ارزیابی آن به قطعیت نرسیده است.

دیروز خبرگزاری تسنیم هم از تزریق 600 میلیون درهم به بازار نیما خبر داد. در تیر ماه هم که بازار دچار نوسانات شدید شده بود، معمولا خبرهایی از این دست منتشر می‌شد. انتظار بر این است که اگر بازار نوسان بیشتری کند، احتمالا از این دست خبرها نیز بیشتر شنیده شود. البته طبیعی است که استراتژی بازارساز، کاهش انتظارات در بازار ارز باشد، ضمن اینکه در تجربه قبلی هم بازارساز نشان داد که هر گاه دلار وارد محدوده قرمزش شود، احتمالا با تمام قوا به بازار ورود خواهد کرد. به نظر می‌آید دلار با نزدیک شدن به 24,500 تومان وارد محدوده قرمز بازارساز شده و سعی سیاستگذار این است که نرخ را از این محدوده بازگرداند. البته خبر روز شنبه در خصوص روابط مالی ایران و سوئیس، می‌تواند سیاستگذار را در این هدف کمک کند. شاید این سطح قیمتی، سدی باشد که بتواند دلار را از رکوردهای جدید باز دارد.  

7C4mketGIqlN

راه سکه برای عقب‌نشینی

حرکت سکه دیروز نشان داد که به شکل آنی، سیگنال‌های اونس جهانی را می‌گیرد. دیروز با وجود ثبات نرخ ارز، سکه روند نسبتا کاهشی را طی کرد و حدود 140 هزار تومان کاهش یافت. آخرین بهای سکه در محدوده 11 میلیون و 300 هزار تومان ثبت شده است.

روند امروز اونس، وابستگی زیادی به اخباری دارد که عصر منتشر می‌شود. امروز بازار جهانی در انتظار آخرین آمار از شاخص مدیران خرید آمریکا و همچنین مدعیان بیمه بیکاری است. اونس می‌تواند عصر پنج‌شنبه را نوسانی بگذراند. به نظر می‌آید روند دلار نیز امروز کاهشی طی شود. اگر امروز دلار به 24 هزار تومان برسد و اونس طلا نیز در محدوده 1930 دلار بماند، سکه می‌تواند از کانال 11 میلیون تومانی عقب‌نشینی کند.

اما اگر قیمت دلار و اونس جهانی در محدوده فعلی باقی بماند، سکه نیز توان حرکت به سمت عقب را ندارد. اگر دلار در مرز 24,200 تومان بماند، اونس باید تا 1920 دلار پایین بکشد تا سکه داخلی هم توان بازگشت به کانال 10 میلیون تومان را داشته باشد؛ البته این کار برای اونس، سخت نخواهد بود. با توجه به اینکه معمولا در آخرین روز هفته معاملات دلار حجم بالایی ندارد، احتمالا امروز اونس فرمان سکه را در دست خواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید