ربع‌سکه صدرنشین بازدهی هفتگی بازارها شد

قیمت دلار به دنبال کف جدید

کدخبر: ۳۵۹۴۸۱
سودگیری معامله‌گران دلار از خریدهای پیشین، قیمت این ارز را به عقب‌نشینی وادار کرد. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی 250 تومان افت قیمت را به ثبت رساند و روی عدد 24 هزار و 200 تومانی ایستاد.
قیمت دلار به دنبال کف جدید

به نظر می‌رسد، گام بعدی معامله گران تشخیص کف قیمت دلار برای تعیین موقعیت آینده خود خواهد بود. یک‌بار طی هفته جاری، نقطه 24 هزارتومانی به‌عنوان مکان حمایتی شاخص ارزی عمل کرد و درصورتی‌که بار دیگر به زیر این نقطه نرود، معامله گران با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت و برای شکست سطح 24 هزار و 500 تومانی تلاش خواهند کرد.

دلار

سرعت رشد اسکناس آمریکایی بیشتر شد

در دومین هفته شهریورماه، بااینکه بازار با دو روز کاری تعطیل مواجه بود، سرعت رشد قیمت دلار بیشتر شد. در هفته جاری دلار باقدرت از کانال 23 هزارتومانی عبور کرد و وارد کانال 24 هزارتومانی شد و توانست بیش از 3 درصد افزایش ارزش را به نام خود ثبت کند. این در حالی بود که در هفته اول شهریورماه، شاخص ارزی 7/1 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. بالا رفتن بازدهی دلار نشان می‌دهد که تقاضا در این بازار بیشتر شده و بازارساز نتوانسته است با مداخله خود روند قیمت بازار را به دست خود بگیرد. روند قیمت دلار در هفته جاری بسیار به رفتار و توانی که بازارساز از خود نشان می‌دهد، بستگی دارد. بسیاری از فعالان اعتقاددارند، قیمت دلار در چنین سطوحی توجیه اقتصادی ندارد، ولی درصورتی‌که نگرانی‌ها نسبت به روند آینده ادامه داشته باشد و بازارساز هم در سمت عرضه از قدرت کافی برخوردار نباشد، رشد بیشتر قیمت‌ها هم می‌تواند دور از ذهن نباشد. این تحلیل فعالان، چنین تصور را به همراه دارد که با ورود عرضه کافی، قیمت ظرفیت افت به‌سوی سطوح پایین‌تر را خواهد داشت و در غیر این صورت، حرکت افزایشی ادامه خواهد یافت.

سیگنال افزایش عرضه دلار

رئیس‌کل بانک مرکزی پنج شنبه شب در بیانیه‌ای که از سوی سایت رسمی این نهاد منتشر شد بر تأمین نیازهای ارزی بازار اسکناس تأکید کرد.این علامت از سوی ناظران به معنای تزریق دلار به بازار توصیف می‌شود.گرچه تحلیل گران تأکیددارند در کنار تزریق باید فرصت آربیتراژ هم در بازار از بین برود.به گفته آنان بازار ساز باید قیمت صرافی ملی را نزدیک به قیمت بازار تعیین کند باعرضه دلار از سقف تلاش کند نوسان تعدیل شود.

چرا ربع‌سکه از سایر بازارها بیشتر رشد کرد؟

 تنها دارایی که در هفته جاری توانست نسبت به دلار از لحاظ بازدهی بهتر عمل کند، ربع‌سکه بود. این فلز کوچک در انتهای هفته روی عدد 3 و 160 هزار تومان قرار گرفت و نسبت به انتهای هفته قبل، 140 هزارتومان رشد(معادل6/4 درصد) را تجربه کرد. به گفته فعالان، ربع‌سکه ازجمله قطعات سکه است که بیشتر موردتوجه افراد عادی قرار دارد و قرار گرفتن این فلز بر صدر جدول بازدهی نشان می‌دهد که تا حدی تقاضای خانگی در هفته جاری وارد بازار شد. علت توجه بیشتر افراد عادی به این سکه  به دلیل قیمت پایین‌تر آن است. البته نباید از این نکته غافل بود که ممکن است حجم تقاضا برای ربع‌سکه بسیار پایین‌تر از سکه بوده باشد، ولی ازآنجایی‌که در سمت عرضه ربع‌سکه اختلال بیشتری وجود دارد، رشد آن‌هم می‌تواند با تقاضای کمتر بیشتر از سکه تمام باشد.

 

سکه نیم سکه

در بازار سکه اعتقاد بر این است که ربع با سرعت رشد می‌کند و با همان سرعت عقب‌نشینی می‌کند زیرا تقاضای این بخش از بازار سکه سیالیت بیشتری دارد. سکه تمام در دومین هفته شهریورماه، 8/2 درصد رشد کرد که کمتر از ربع‌سکه بود. قعرنشین هفتگی بازارها هم شاخص کل بورس بود که بیش از 5 درصد از ارزش خود را از دست داد.

سکه

بازدهی بازار ارز،سکه،طلا و بورس

در هفته‌هایی که سهامداران گوشه‌نشین بازارها هستند و ترقی معکوس بازدهی را شاهد هستند،سایر بازارها در یک دمای معتدل و بالا صفر سیر و ساحت می‌کنند.بورس در دومین هفته شهریور هم از سایر بازارها عقب ماند،یخ‌زدگی بورس در روزهای آخر تابستان محرکی شده که بازار ارز و طلا صدرنشینی را بین خود جابجا کنند.

بازدهی بازارها

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید