عرضه 200 میلیون درهم به بازار ارز در روز شنبه

رشد قیمت دلار در هجوم عرضه بازارساز +جدول ونمودار

کدخبر: ۳۵۹۶۹۲
پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد بازارساز امروز قدرتمندانه در دو بازار حضور داشت،بازار نیما و بازار آزاد.در نیما از طریق حواله و در بازار آزاد از طریق مداخله اسکناس.
رشد قیمت دلار در هجوم عرضه بازارساز +جدول ونمودار

اما باوجودآنکه مداخله بازارساز در بازار ارز بالا رفته است، ولی قیمت دلار هم چنان به رشد خود ادامه می‌دهد. گزارش‌های رسیده به «اقتصاد نیوز» حاکی از آن است که حدود 8 میلیون از اسکناس تزریق‌شده از سوی بازارساز به بازار از دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته جذب‌شده است. عرضه حواله‌ای به شکل درهم نیز در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه به 600 میلیون درهم رسید.

نمودار ارزش درهم 15 شهریور 99

 نرخ عرضه برای درهم در آن مقطع زمانی 5 هزار و 605 تومان بود که بسیار باقیمت بالای 6 هزار و 600 تومانی، فاصله داشت. امروز هم یک منبع آگاه خبر داد که بازارساز به مقدار  220 میلیون درهم با نرخ 5 هزار و 690 تومان در بازار حواله مداخله کرده است. درست است که بازارساز 85 تومان به قیمت درهم اضافه کرد، ولی هم چنان فاصله آن با بازار آزاد زیاد بود.شکاف قیمت درهم مداخله‌ای با درهم بازار حدود 14 درصد است و همین موضوع از نگاه تحلیل گران می‌تواند دلیل بر تعدیل نشدن نوسان در بازار باشد.

 زیرا به‌‌رغم این سطح از عرضه ارز، امروز قیمت حواله درهم در بازار آزاد به بالای 6 هزار و 700 تومان رفت و بهای دلار نیز بالای سطح 24 هزار و 500 تومانی قرار گرفت. درهم و دلار از همان ابتدای روز رفتار افزایشی خود را باقدرت نمایش دادند. دلار در محدوده 24هزار و 400 تومانی آغاز به کار کرد و معاملات درهم در دامنه 6 هزار و 740 تومان کلید خورد. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای 24 هزار و 700 تومان برود. با توجه به این موضوع در ادامه روز قیمت دلار به رشد خود ادامه داد و به سطح 24 هزار و 650 تومان رسید. این در حالی بود که حواله درهم نسبت به ابتدای روز رشد خاصی را تجربه نکرد و روی عدد 6 هزار و 745 تومان قرار گرفت.

چرا قیمت دلار رشد کرد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالات فعالان در بازار ارز این است که چرا باوجود افزایش عرضه ارز، قیمت به‌جای سیر کاهشی، در مسیر صعودی قرارگرفته است. به عقیده تحلیل گران دو دلیل مهم برای افزایش قیمت دلار وجود دارد: اولی فاصله زیاد قیمت فروش دلار در صرافی ملی با بازار آزاد و دیگری، عدم جذابیت ابزارهایی چون نرخ سود سپرده برای جذب ریال.

نمودار ارزش دلار 15 شهریور 99

امروز قیمت دلار در صرافی ملی، 22 هزار و 450 تومان بود که بیش از 2 هزار تومان با بازار آزاد فاصله داشت و به همین دلیل هم تقاضای زیادی برای کسب سود از این فاصله قیمتی وارد بازار شده بود. بازارساز اگر می‌خواهد نوسانات قیمت را مدیریت کند، در کنار عرضه ارز نیاز است که فاصله قیمت صرافی ملی با بازار آزاد را کاهش دهد.در واقع فرصت آربیتراژ در بازار از بین رود تا ارتفاع موج نوسان در بازار کم‌تر شود.

 در کنار این، سیاست‌گذار برای اینکه مانع از ورود تقاضا به بازار شود، نیاز است که ابزارهای دیگر برای جذب ریال استفاده کند. درواقع سیاست‌گذار برای نقدینگی موجود در دست افراد باید اندیشه‌ای کند،در غیر این صورت نوسان در بازارهای مختلف ادامه خواهد یافت و عرضه تنها چاره‌ساز بازارها نخواهد شد.

نمودار ارزش سکه 15 شهریور 99

دو نگاه برای مهار نوسان ارزی

بازار ساز ارزی اعتقاد دارد در روزهای نوسانی بازار فقط 10 درصد از اسکناس تزریق‌شده را جذب کرده است و این میزان اندک در جذب نشان‌دهنده نبود تقاضا در بازار است.در این نگاه هیجان در بازار موجب شده قیمت‌های شکل بگیرد که پشتوانه ندارد.ازاین‌رو بازار ساز قصد دارد باعرضه پرقدرت در یک محدوده مشخص سطح قیمت را به میزان دلخواه بیاورد.به نظر سطح قیمت دلخواه پایین‌تر از کانال 24 است و فعلاً تمایل به محدوده نوسان در ابتدای مرز 23 است.

اما از سوی دیگر برخی تحلیل گران تأکیددارند:بازار ساز با توجه به میزان ورودی منابع و چشم‌انداز اقدام به عرضه ارز کند.در نگاه آنان منطقه مداخله قیمتی باید نزدیک‌ترین قیمت به قیمت بازار باشد.از این دید حتی اگر قیمت‌ها از تقاضای کم‌عمقی برخوردار باشد به جهت آنکه سقفی برای قیمت ارز می‌شود می‌تواند موجب نوسان زیر این سطح شود و کانال شکنی قیمتی که دارای بار انتظاری است رخ ندهد.

جدول روند ارزش طلا وارز در15 شهیرویر

 

بازدهی دلار و سکه در صدر

در روزی که عرضه زیادی از سوی بازارساز صورت گرفت، سکه و دلار هر دو در صدر جدول بازدهی قرار گرفتند و حدود یک وهشت دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند. بورس هم امروز از فاز منفی خارج شد، ولی رشد خاصی را به ثبت نرساند.

بازدهی بازارها

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید