روند شاخص کل بورس در روز یک شنبه 16 شهریور

فیلم جدید بورس با کارگردانی حقوقی ها/دو نماد آزار دهنده بازار سهام

کدخبر: ۳۵۹۸۰۵
شاخص سهام امروز در حالی با 5 هزار واحد رشد نسبت به روز قبل بسته شد که روز را پر قدرت شروع کرد و در مقایسه با مقدار بسته شده دیروز 26 هزار واحد بیشتر رشد کرده بود.ولی این رشد پر قدرت ماندگار نشد.چرا؟
فیلم جدید بورس با کارگردانی حقوقی ها/دو نماد آزار دهنده بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز،امروز 16 شهریورماه سال جاری در پیش گشایش بازار از 641 نماد حدود 100 نماد با صف خرید و حدود 222 نماد نیز با صف فروش روبه‌رو بودند.

نماگر بورس صبح روز یکشنبه با  رشد 27 هزار واحدی شاخص کل در 30 دقیقه ابتدایی معاملات با حمایت حقوقی‌ها از صنایع و گروها مختلف شروع کرد اما در ساعات بعد  این حمایت‌ها رنگ باخت و تا ساعت پایانی معاملات روز یکشنبه به بی‌رنگی گراید.

  درنهایت شاخص کل با  رشد (0.36) درصدی نسبت به‌روز گذشته در جایگاه یک‌میلیون و 647 هزار واحدی ایستاد. در ابتدای ساعات معاملاتی باوجود اختلالات در سیستم معاملات کارگزاران، تقاضای خوبی در بازار شکل‌گرفته بود . در نیم ساعت ابتدایی بازار، ورود پول حقیقی  در حدود 100 میلیارد تومان رسید .  تعادل نامتقارن در روزهای گذشته، کار دست بازار داد و‌ به عدم تعادل کلی تبدیل‌شده است. 

  شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد (فملی) ، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد (فارس ) و فولاد مبارکه ا اصفهان با نماد ( فولاد) بیشترین تأثیر را در مثبت شدن شاخص داشتند. و در مقابل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی  با نماد (شستا) ،کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد(حکشتی)  بیشترین تأثیر را در  پایین آوردن شاخص داشتند .

تراژدی به نام حمایت 

روز گذشته بازار باوجود رشد اولیه اما بازدهی مثبت اندکی ثبت کرد،این اتفاق امروز نیز تکرار شد و بازار باوجود رشد اولیه در پایان سبز کمرنگی بسته شد.

برخی می‌گویند این اتفاق معلول شگرد حقوقی‌ها است،حقوقی معمولاً ابتدا برای خرید عجله می‌کنند اما وقتی شاهد صف فروش‌ها هستند و تصور می‌کنند فردا می‌توانند باقیمت پایین‌تری خرید کنند از بازار عقب‌نشینی کرده تا سهم عرضه‌شده را فردا با قیمت پایین‌تری به دست آورند.

در مقابل تحلیل گران می‌گویند شاخص سازی با حمایت حقوقی‌ها نمی‌تواند دوام داشته باشد زیرا بازار به سمت تعادل بنیادی خود درحرکت هست و این تعادل بنیادی در سطوح پایین‌تری شکل می‌گیرد.از منظر این گروه،حمایتی که از بازار در حال انجام است فقط به عقب انداختن یک اتفاق است و ادامه آن می‌تواند تراژدی جدیدی در اقتصاد ایران رقم بزند.تراژدی که  ناشی از انباشت ریسک در یک محدوده محدود به نام "حقوقی‌ها" است.این انباشت ریسک هم از منظر تأمین منابع خرید سهام و هم از منظر ریزش شاخص تفسیر می‌شود.(اقتصاد نیوز دراین‌باره بیشتر گزارش می‌دهد)

ثبات روند افزایشی قدرت خرید حقیقی‌ها

کانال پارسیس برآورد کرد:امروز میانگین خرید هر فرد حقیقی در بازار 19 میلیون تومان و میانگین فروش نزدیک به 12 میلیون تومان بود که نسبت قدرت خرید به فروش نزدیک به 1.5 واحد بود.

نکته مهم این است که این نسبت تقریباً از ابتدای خرداد تا 3 شهریور در تمامی روزها زیر یک بوده ولی از 3 شهریور این نسبت به بالای یک صعود کرده و در روزهای اخیر در همان ناحیه تثبیت‌شده است.

دو نماد آزاردهنده بورس امروز

فعالان بازار اعتقاد دارند امروز در بازار دو نماد بیش از سایرین بورس بازان را آزار دادند.شستا"سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی" وحکشتی "کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران".

هر سهم شستا از 750 تومان تا 6 هزار تومان ترقی کرد و اکنون قیمت آن به حدود 3700 تومان رسیده میل به فروش در آن بالا است.بسیاری که این سهم را در قیمت پایین‌تر خریده‌اند هنوز در حاشیه سود قرار دارند و ترجیح می‌دهند با فروش  آن ذخیره سود کنند.همین اتفاق درباره کشتیرانی هم صادق است هر سهم کشتیرانی در اواخر سال قبل حدود 1700 تومان بود اما در رشد سریع بازار ارزش آن تا 8 هزار 800 تومان بالا رفت.تعدیل قیمت این سهم نیز موجب شده برخی سهامداران در قیمت کنونی فروشنده شوند.اما ارزش بازار این دو سهم به‌قدری بالا است که هر وقت موقعیت فروش بیشتر می‌شود می‌توانند رمق بازار را بگیرند.

گردوغبار در جاده مخصوص

نمادهایی خودرویی نیز از بزرگانی هستند که کماکان درباره آینده آن‌ها ابهام زیادی وجود دارد.بخشی از ابهام به وزیر آینده و مدیریت این شرکت‌ها برمی‌گردد.فعالان بازار می‌گویند:اگر این از خیر این گروه بگذریم دیگر سهم‌ها به ارزندگی رسیده‌اند و الان وقت خرید سهام است. گرچه هنوز ترس در بازار وجود دارد.عامل ترس نیز سهام کوچک و متوسط است و جمع آوری صف های فروش برخی لیدرهای آن‌ها کمک شایان توجهی برای کاهش ترس در بازار خواهد داشت.

سکانس آخر فرابورس

در فرابورس هم شرکت‌های سنگ‌آهن گهر  زمین با نماد (کگهر) ، پتروشیمی زاگرس با نماد (زاگرس) و پلیمر آریا ساسول  با نماد (آریا )  با بیشترین اثر مثبت روی شاخص داشتند و در صدر جدول سبزرنگ ها بودند در مقابل   بانک دی با نماد «دی»،پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» و شرکت آهن و فولاد  با نماد «ارفع» بیشترین تأثیر منفی را بر نماگر فرا بورس داشتند. 

جدول بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید