روند دلار،ارز و سکه در بازار امروز تهران

سرچشمه دلار ارزان کجاست؟ ظهور دو صف متفاوت در بازارها+نمودار

کدخبر: ۳۶۰۲۶۹
تقریباً تمام صرافی‌هایی که این روزها باقیمت پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به فروش دلار می‌کنند، ارز خود را از بازار متشکل تهیه‌کرده‌اند. بازار متشکل ارزی، بازاری است که در آن تنها بازیگران بزرگ حضور دارند، یعنی، بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها.
سرچشمه دلار ارزان کجاست؟ ظهور دو صف متفاوت در بازارها+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در روزهای که سهامداران در صف های فروش دست و پا می زنند معامله گران بازار ارز در صف خرید شانس خود را امتحان می‌کنند.تصویر صف ها در اقتصاد ایران البته یک ریشه دارد مداخله.جایی که بازار ساز دوست دارد شاخص بالا برود صف فروش ایجاد شده است و جایی که بازارسازش دوست دارد قیمت پایین بیاید صف خرید شکل‌گرفته است.

یکی ازاقتصاددانان به طنز می گوید:اگر دولت دوست دارد بورس صعود کند و دلار نزولی شود جا و سیاست های بازار ساز را عوض کند شاید نتیجه بهتری بگیرد.چون دولت در حال حاضر در حافظ از ترس ریزش محدودیت گذاشته و پول تزریق می کند تا شاخص بالا رود و در دیگری از بیم صعود ارز ارزان در مقایسه با بازار توزیع می کند.در هر دو هم تا به امروز نتیجه نگرفته بنابراین این سیاست ها اگر اثر بخش بود تا کنون جواب داده بود نه اینکه صف ها را در دو طرف سنگین تر کند.

مسابقه رانت ارزی

آیا فقط خریداران دلار ارزان از شرایط این روزهای بازار ارز سود برده‌اند؟ در جواب این سؤال، به‌صراحت می‌توان گفت:«خیر». عرضه‌کنندگان ارز نیز در 7 روز اخیر سود مناسبی را از فروش دلار به دست آورده‌اند. اینجا شاید یکی از معدود بازارها و شرایط معاملاتی شکل‌گرفته است که عرضه‌کننده و متقاضی از یک سود رانتی برخوردار شده‌اند.

اما عرضه‌کنندگان، ارز ارزان خود را از کجا به دست می‌آورند و چگونه از فروش آن، سود خوبی را کسب می‌کنند؟

نمودار روند ارزش دلار18 شهریور

چیزی به نام بازار متشکل ارزی

تقریباً تمام صرافی‌هایی که این روزها باقیمت پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به فروش دلار می‌کنند، ارز خود را از بازار متشکل تهیه‌کرده‌اند. بازار متشکل ارزی، بازاری است که در آن تنها بازیگران بزرگ حضور دارند، یعنی، بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها.

 سازوکار بازار در شرایط کنونی به این صورت است که صرافی‌های عادی، ارز را از صرافی‌های بانکی یا نماینده‌های بانک مرکزی خریداری می‌کنند و بعد طبق گفته یکی از بازیگران رسمی، صرافان موظف می‌شوند که ظرف سه روز کاری، ارز خریداری‌شده را به مردم عادی عرضه کنند. سود کار از همین خریدوفروش به دست می‌آید. درواقع صرافی‌های عادی، ارز را باقیمت پایین‌تری از بازار متشکل تهیه می‌کنند و بعد دوباره باقیمت بالاتری نسبت به صرافی‌های بانکی در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

نمودار روند ارزش سکه 18 شهریور

 این صرافی‌ها دسترسی به منابع ارزانی دارند و قرار است این منابع را به بازار تزریق کنند. به‌عنوان‌مثال، گفته می‌شد که امروز قیمت دلار در بازار متشکل در محدوده 22 هزار و 800  تا 22 هزار 850 تومانی بوده است. این در حالی بود که بر تابلوی صرافی‌های بانکی عدد 22 هزار و 750 تومان در ابتدای روز درج شد. صرافی‌های عادی می‌توانستند ارز را باقیمت نزدیک به صرافی ملی تهیه کنند و بعد گران‌تر از صرافی‌های بانکی به برخی مشتری‌های خود که در صف قرارگرفته بودند، بفروشند.

از آن‌طرف هر چه فاصله قیمت در بازار آزاد باقیمت بازار متشکل بیشتر می‌شود مردم بیشتری برای خرید دلار ارزان هجوم می‌آورند یکی از فعالان بازار می‌گویند در ابتدای نیمه دوم روز که قیمت وارد کانال جدید شد تقاضا در بازار به‌شدت بالا رفت.آنان اعتقاددارند توزیع دلار ارزان در حال تهییج معامله گران و ایجاد صف مقابل صرافی‌ها است.

 

با توجه به آنکه حجم مبادلات صرافی‌ها بسیار زیاد است، می‌توان گفت روزانه سود بسیار زیادی را از این فاصله‌ها کسب می‌کنند. هم‌چنین گفته می‌شود، برخی از صرافی‌ها با ارقام بالاتری ارز خریداری‌شده از بازار متشکل را عرضه می‌کنند یا اینکه ارز خریداری‌شده را عرضه نمی‌کنند و به دنبال آن  هستند که با بالا رفتن قیمت‌ها، در نرخ‌های بالاتر آن را در بازار آزاد عرضه کنند.

درحالی‌که از طریق خرید ارز ارزان در بازار متشکل رانت توزیع می‌شود، در سامانه نیما، با رفتن دلار به محدوده 21 هزار و 500 تومانی، قیمت به بازار آزاد نزدیک‌تر شد.

درهم آرام نشد، دلار کانال جدید را فتح کرد

همان‌طور که در گزارش دیروز«اقتصاد نیوز» اشاره‌شده بود، اگر بازار ساز قصد دارد، قیمت دلار را مدیریت کند، باید نرخ حواله درهم را به زیر 6 هزار و 800 تومان ببرد. روز سه‌شنبه نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه درهم به‌سوی سوپر کانال 7 هزارتومانی حرکت کرد و در مقاطعی از روز روی عدد 6 هزار و 950 تومان قرار گرفت. درهم تقریباً در محدوده 6 هزار و 850 تومان آغاز به کارکرد و در اواخر روز با عقب‌گرد از سقف روزانه روی عدد 6 هزار و 925 قرار گرفت.

نمودار روند ارزش درهم 18 شهریور

در بازار ارز نیز از همان ابتدای روز قدرت افزایشی دلار مشخص بود، چراکه خیلی زود به بالای کانال 25 هزارتومانی رفت و در ادامه روز نه‌تنها از این سطح عقب ننشست، بلکه به‌سوی محدوده 25 هزار و 300 تومانی شتافت.

دلار بر صدر جدول بازدهی

دلار توانست با عبور از کانال 25 هزارتومانی حدود 2 درصد رشد قیمت را به ثبت برساند و در صدر جدول بازدهی روزانه قرار بگیرد.

نمودار بازدهی بازارها 18 شهرویر

در رتبه آخر هم مانند روز گذشته، شاخص کل بورس قرار گرفت که بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه هم امروز به‌واسطه حرکت کاهشی اونس و قرار گرفتن در یک سطح مقاومتی قوی، کمتر از دلار و در حدود یک درصد افزایش پیدا کرد.

جدول ارزش سکه وارز در 18 شهریور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید