ارگان دولت برنامه‌ تیم روحانی برای کنترل بازار سرمایه تشریح کرد؛ تشکیل صندوق ثبات‌ساز

کدخبر: ۳۶۰۸۵۴
اقتصادنیوز: ایران ارگان دولت در تیتر نخست خود به برنامه تیم روحانی برای کنترل بازار سرمایه پرداخت.
ارگان دولت برنامه‌ تیم روحانی برای کنترل بازار سرمایه تشریح کرد؛ تشکیل صندوق ثبات‌ساز

 به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است:تحولات تازه بورس طی چند هفته گذشته که سبب شد شاخص، نزول تندی را تجربه کند مسئولان را برآن داشت تا سیاست‌های تازه‌ای را به اجرا درآورند. دراین میان نهادهای پولی و سرمایه‌ای به اضافه سیاستگذاران اقتصادی تمهیدات جدیدی را اتخاذ کرده‌اند. آن طور که اعلام شده وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح تازه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه ارائه داده که صندوق ثبات ساز را راه‌اندازی کنند و همچنین بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری در بورس شدند و از سوی دیگر همه اینها در راستای جلوگیری از افزایش نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی صورت می‌گیرد.

در این ارتباط رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، با اشاره به طرح ارائه‌شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص کنترل بازار سرمایه در کشور گفت: در بازار سرمایه به دلیل اقدامات هیجانی با نوسانات شدید مواجه هستیم بر همین اساس و به‌منظور کنترل این بازار وزارت اقتصاد و دارایی یک‌ طرح را به سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد داده است.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه بازار کالا در کشور به چهار بخش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: بازار کالا، پول، کار و‌ سرمایه چهار بازار در کشور هستند که دولت و سازمان برنامه‌وبودجه هرروزه نظارت کافی را بر روی آنان انجام می‌دهد.

وی با اشاره به طرح ارائه‌شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص کنترل بازار سرمایه در کشور گفت: در بازار سرمایه به دلیل اقدامات هیجانی با نوسانات شدید مواجه هستیم بر همین اساس و به‌منظور کنترل این بازار وزارت اقتصاد و دارایی یک‌ طرح را به سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد داده و این طرح مورد تأیید این سازمان قرار گرفت.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اعلام جزئیات طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با کنترل بازار سرمایه افزود: مقرر شد یک صندوق ثبات ساز تشکیل و بر اساس آن بازار سازی‌های لازم انجام‌شده و یک درصد از صندوق پول توسعه ملی به این صندوق اختصاص پیدا می‌کند.

لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس

از سوی دیگر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از نشست مسئولان در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: در جلسه روز پنجشنبه شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سنا، حسن قالیباف اصل با بیان اینکه مواد این آیین نامه بر ضرورت مشارکت سهامداران عمده در معاملات سهام تأکید می‌کند، افزود: به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهامداران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، استثنا شد و بانک‌ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهند بود. در عین حال، نقش بانک‌ها در تأسیس نهادهای مالی در بورس تقویت می‌شود.

وی تأکید کرد: با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه موضوع صیانت از بازار سرمایه طراحی و اجرایی شدن ابزارهایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. قالیباف، تکلیف وظیفه پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را از دیگر مصوبات شورای عالی بورس عنوان کرد و افزود: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده‌گذاری کند.

سخنگوی سازمان بورس در پایان تأکید کرد: مصوبات تازه شورای عالی بورس، یک گام بزرگ در جهت تقویت، توسعه و تعمیق بازار سرمایه، کاهش ریسک، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل ابزارهای  بازار سرمایه  به شمار می‌رود.

تلاش برای کنترل تورم، پایداری بازارها و تأمین ارز

اما در کنار این تصمیمات ، حفظ ارزش پول اهمیت ویژه ای دارد که با کنترل نرخ تورم و برابرى ارز جلوه می یابد. در این ارتباط رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: با وجود همه سختی‌ها مصمم به کنترل تورم، پایداری بازارها و تأمین ارز برای نیازهای مردم به عنوان اولویت‌های اصلی هستیم.

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بارها از این صفحه سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی را با شما در میان گذاشته‌ام. هدف اصلی از این نوشته‌ها ارائه شفافیت در کارها است.

وی افزود: من بخوبی می‌دانم که با توضیح سیاست‌ها، بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه به نقد می‌پردازند و تجزیه و تحلیل می‌کنند. این امر برای من و همکارانم همواره مورد احترام بوده و از آنها استفاده شده است.

به گزارش بانک مرکزی رئیس کل بانک مرکزی نوشت: اکنون در این میان دو نکته توسط برخی از نوشته‌ها و مصاحبه‌ها نادیده گرفته می‌شود، نخست، شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی در آن قرار دارد. در شرایط عادی بدیهی است که بسیاری از پیشنهادها و راهکارها قابل انجام است ولی در اوضاع کنونی که اقتصاد تحت شدیدترین فشارها قرار دارد اندکی انصاف و مسئولیت پذیری در تحلیل و سخن گفتن با توجه به عوامل مؤثر خارج از کنترل، می‌طلبد. همتی اضافه کرد: دوم، کارها و اقدام‌هایی است که بانک مرکزی در این دوره دو ساله انجام داده و می‌دهد. بخشی از این اقدام‌ها در قالبی است که به اطلاع شما مردم رسیده و نتایج آن هم دیده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت آورده است: بخش مهمی از اقدام‌های خدمتگزاران شما مردم در بانک مرکزی، مربوط به فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از سوء استفاده واضعان فشار حداکثری، سخنی از آنها به میان نیاورده‌ام. چنانچه این اقدام‌ها و تلاش‌ها نبود، بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز در ابعاد بسیار بزرگ‌تری اقتصاد کشور را دچار ناتعادل‌های جدی می‌کرد، ضمن اینکه منکر مشکلات و رنج مردم  ایران نیستم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: من و همکارانم با وجود همه سختی‌ها مصمم به کنترل تورم و دستیابی به پایداری بازارها و تأمین ارز برای ملزومات مردم به عنوان اولویت‌های اصلی هستیم و افزوده است: امیدوارم بعد از اینکه با سرافرازی از این شرایط بیرون آمدیم مردم را در جریان اقدام‌ها و سختی‌های راهی که آمده‌ایم قرار دهم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید