بازگشت «وبملت» به جمع منفی‌های بازار؛

صعود نامتقارن سهام /حقیقی‌ها پررنگ ظاهر شدند

کدخبر: ۳۶۰۹۸۳
بازار سهام دادوستدهای امروز را چنانکه انتظار می‌رفت با وعده حمایت از قیمت ها آغاز کرد.
صعود نامتقارن سهام /حقیقی‌ها پررنگ ظاهر شدند

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام معاملات روز شنبه را با ۱.8 درصدی شاخص اصلی پشت سر گذاشت. جریان تغییر کل مالکیت در بازار سهام نشان داد که به‌رغم نگرانی از حمایتهای مصنوعی بازارساز، فعالان خرد با حضور پررنگ خود در خرید، رشد بورس را رقم زدند. 

حقیقی ها در خرید پررنگتر ظاهر شدند

بازار سهام دادوستدهای امروز را چنانکه انتظار می‌رفت با وعده حمایت از قیمت ها آغاز کرد. اظهارات و تصمیمات متولیان بازار در هفته قبل انتظار مشارکت حقوقی ها و بهبود تقاضا در بازار سهام را بالا برد. برداشت از صندوق توسعه ملی، الزام حقوقی ها به بازارگردانی و همچنین لغو محدودیت بانکها برای سرمایه‌گذاری در سهام از مولفه‌های این وعده بورسی سیاستگذار بودند.

009

 اما آرایش بازیگران در دادوستدهای امروز حکایت از غیاب حقوقی ها و حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران خرد در سمت خرید داشت. امروز سرمایه‌گذاران خرد بیش از آنکه فروشنده سهم باشند در سمت خرید ظاهر شدند و در بورس حدود 600 میلیارد تومان به ارزش دارایی های خود اضافه کردند. حقیقی ها در صنعت فولاد و پتروشیمی بیش از هر صنعتی دیگر اقدام به خرید سهم کردند. 

ترکیب نامتوازن تقاضا

رشد شاخص کل در معاملات امروز مرهون افزایش حداکثری قیمت در نماد اغلب شرکت های بزرگ بود. شرکت های مطرح گروه فلزات از جمله فملی و فولاد به همراه غول های معدنی و همچنین شرکت های بزرگ پتروشیمی و بانکی ها با صفوف به کار خود پایان دادند. در مجموع ارزش صفهای خرید 120 نماد بورسی و فرابورسی در پایان معاملات به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسید که علاوه بر نمادهای عرضه‌اولیه‌ای بیشترین سهم را بزرگان فلزی و بانکی در اختیار گرفتند.

 این در حالی بود که در بین کوچکترهای بورسی عرضه‌ها سنگینی می‌کرد. صعود 1.8 درصدی شاخص کل بورس و برآیند تقریبا صفر شاخص هم‌وزن نمایانگر جذب عمده تقاضا در شرکتهای بزرگ یاد شده و تداوم فشار فروش در شرکتهای زیرمجموعه صنایعی نظیر قندیها، خودروییها و بسیاری از سهام شرکتهای کوچک و متوسط بود. حدود 5 هزار میلیارد تومان پول در پشت صفهای فروش 320 نماد بورسی و فرابورسی بلوکه شد و مجال خروج از جریان معاملات را پیدا نکرد. 

بازگشت «وبملت» به جمع منفی‌های بازار

یکی از رویدادهای مهم امروز در بورس تهران بازگشایی نماد بانک ملت بود. «وبملت» که در آخرین روزهای کاری تیرماه به منظور برگزاری مجمع عمومی و افزایش سرمایه متوقف شده بود، امروز به جمع بورسی ها پیوست و با افت حدود 15 درصدی در دور اول بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت. پس از اولین موج فروش در «وبملت»، خیلی زود سرمایه‌گذاران در جریانی وارونه به صف خرید این نماد پیوستند تا معاملات بزرگترین بانک بورسی با تقاضای مازادی معادل 130 میلیارد تومان پایان یابد. 

09

«وبملت» راوی راستین نبودِ محدودیت

دستیابی به تعادل در کمترین زمان ممکن را می‌توان یکی از درسهای معاملات «وبملت»  در بازگشایی امروز دانست. محدودیت دامنه نوسان همواره به عنوان یکی یکی از مهمترین موانع در رسیدن قیمتها به تعادل دانسته شده است. موضوعی که طی یک ماه اخیر هم محل بحث زیادی قرار گرفت و بسیاری از فعالان و کارشناسان پیشنهاد تغییر در دامنه نوسان ایستای فعلی(پیشنهاداتی مبنی حذف دامنه نوسان تا نوسان پویا و برخی هم افزایش دامنه نوسان) برای دستیابی زودهنگام بازار به تعادل ارائه دادند. معاملات امروز «وبملت» ناکارایی دامنه نوسان را به خوبی به نمایش گذاشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید