اعلام دلایل تاخیر در پرداخت پول فروش سهام عدالت/آب پاکی روی دست سهامداران عدالت

کدخبر: ۳۶۱۰۵۰
تغییر ناظر کارگزاری ها و نحوه مدیریت فروش توسط این نهاد ها دلایل اصلی تاخیر در واریز وجه فروش سهام عدالت اعلام شد.
اعلام دلایل تاخیر در پرداخت پول فروش سهام عدالت/آب پاکی روی دست سهامداران عدالت

ارزش برگه‌های ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت در آخرین به‌روزرسانی در پایان معاملات روز گذشته  به رقم ۱۵ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. بازگشت روند معاملات و رشد شاخص بورس در اولین روز معاملاتی دارندگان سهام عدالت را به رشد دوباره سبد سهامشان امیدوار کرد.

ارزش سبد سهام عدالت که تا مرز ۲۰ میلیون تومان هم پیش رفته بود در حالی با کاهش حدود ۴ میلیونی مواجه شده است که کارشناسان علت این افت را مانند افت و اصلاح سهام سایرشرکت‌ها در نتیجه تصمیمات پی در پی مسوولان بورس و دولت می‌دانند. این در حالی است که چالش نحوه فروش سهام عدالت همچنان بزرگ‌ترین مشکل دارندگان آن است. تاخیر در واریز وجه فروش سهام عدالت همچنان سهامداران را با مشکل مواجه کرده است و مسوولان هم همچنان این مشکلات را ناشی از عدم اعلام شماره شبا در سامانه عدالت عنوان می‌کنند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه مهم‌ترین عامل تاخیر در پرداخت‌ها را تغییر ناظر کارگزاری ذکر می‌کند و می‌گوید: عده‌ای که برای فروش سهام عدالت از طریق سجام اقدام کرده بودند به‌دلیل اینکه کارگزاری آنها جزو سه کارگزاری اعلام شده در آن مقطع بود بعد از تغییر ناظر کارگزاری منتظر بودند تا در کمترین زمان ممکن پول خود را دریافت کنند، این در حالی است که تغییر ناظر کارگزاری پروسه‌ای یک ماهه است و بعد از عبور از پروسه، مراحل رسیدگی به درخواست فروش انجام می‌شود.

او دومین عامل تاخیر در پرداخت پول حاصل از فروش سهام عدالت را نحوه مدیریت فروش توسط کارگزاری مربوطه بیان می‌کند. به گفته فردین آقابزرگی سهام عدالت مجموعه‌ای از ۳۶ سهام متفاوت است که کارگزاری یا بانک عامل بر اساس ارزندگی آن سهم تصمیم می‌گیرد کدام سهم را درچه مقطعی بفروشد تا سود بیشتری نصیب سهامدار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فروش سهام عدالت با سهم‌های دیگر که به فروش می‌رسد و پول آن بلافاصله واریز می‌شود متفاوت است، اظهار می‌کند: مطابقت شماره حساب افراد و تطبیق آن با اطلاعات داده شده در لیستی که ممکن است ۲هزار نفر در آن حضور داشته باشند زمان بر است، از این رو ممکن است پروسه پرداخت را با تاخیر مواجه کند.

فردین آقابزرگی در پاسخ به این پرسش سهامداران که پول سهام عدالت کجاست، آب پاکی را بر دست صاحبان سهام عدالت می‌ریزد و عنوان می‌کند: مردم فکر می‌کنند به محض اینکه دستور فروش را به بانک دادند باید بلافاصله برای آنها پول واریز شود، این در حالی است که بعد از دستور فروش، ارسال سفارش به دست کارگزاری می‌رسد و اگر کارگزاری همان روز اقدام کند بعد از ۲ روز کاری اطلاعات مربوطه در سپرده‌گذاری تطبیق داده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این پروسه معمولا حدود ۵ روز طول می‌کشد اما اگر در لیست فروش مشکل و تناقض‌ اطلاعاتی وجود داشته باشد ممکن است کل لیست با تاخیر ارسال شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید