روی خوش بورس به سهامداران؟

کدخبر: ۳۶۱۰۸۸
اولین روز هفته برای اهالی بازار سرمایه شروع خوبی داشت. شاخص بورس تهران که هفته گذشته روزهای افتان و خیزانی را تجربه می‌کرد روز گذشته با ۷۷/ ۱ درصد افزایش به کار خود پایان داد. در این روز نخستین ورود پول حقیقی‌ها پس از ۶ روز اتفاق افتاد و به‌عبارتی این حقوقی‌ها بودند که بورس را مثبت کردند.
روی خوش بورس به سهامداران؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، منحنی نماگرهای بورس در نخستین روز هفته طبق پیش‌بینی اغلب کارشناسان صعودی ترسیم شد؛ اما این بار برخلاف انتظار و در حالی که قرار بود حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی حمایت کنند، پول سرمایه‌گذاران حقیقی بود که بازار سهام را مثبت کرد. دیروز رقم ورود پول حقیقی‌ها به بورس پس از ۶ روز کاری مثبت شد و به سطح ۵۹۳ میلیارد تومان رسید.

بورس تهران

روز گذشته خبر تاییدنشده مسدود شدن کد معاملاتی حقوقی‌هایی که عرضه داشتند منتشر شد که پیگیری‌ها در تماس با مدیرعامل بورس نشان داد که چنین اتفاقی نیفتاده است.کارشناسان علت افزایش شاخص و بازگشت روند معاملات را دلواپسی مسوولان از تداوم روند شاخص بورس می‌دانند و معتقدند راهکارهای کوتاه‌مدت چاره کار نیست و در بلند‌مدت بازار نیاز به تغییر ساز و کارهای قانونی و اصلاح ساختار دارد. فعالان بازار سرمایه معتقدند روزگذشته حقیقی‌ها نقش بهتری را برای خرید ایفا کردند و حقوقی‌ها حمایتی از بازار نکردند.

راهکار کوتاه‌مدت چاره کار نیست

 سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می‌گوید: برگزاری جلسات در حمایت از بورس در کوتاه‌مدت ممکن است جو بازار سرمایه را تغییر دهد، اما در بلند‌مدت تغییر بازار نیاز به تغییر ساز و کارهای قانونی و اصلاح ساختار بازار دارد. او ادامه می‌دهد: همان‌طور که در روزهای گذشته مشاهده می‌شد به‌خاطر جلسات آخر هفته‌ای نهادهای مختلف در مورد بازار سرمایه روزهای اول هفته بازار مثبت می‌شود و با افزایش عرضه‌ها این روند تغییر می‌کند که به‌نظر می‌رسد دلیل عمده این موضوع عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران به روند جلسات و حرف‌های ضد و نقیض مسوولان است.

ابراهیمی می‌افزاید: از سوی دیگر بحث شاخص‌سازی و حمایت از سهام شاخص‌ساز مطرح است که عملا بی‌توجهی به سهام کوچک را در بر می‌گیرد که همین موضوع یکی از عمده دلایل عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران خرد است؛ چرا‌که نگاه به شاخص هم وزن و مقایسه آن با رشد شاخص کل حس عدم‌امنیت برای سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌‌کند: اصرار بر شاخص‌سازی در مسوولان باعث تمرکز در سهام بزرگ شده که همین موضوع عدم‌تعادل در بازار را شدت بخشیده است. با توجه به افزایش قیمت دلار و تورم بالای اقتصاد کشور و اصلاح سهام شرکت‌ها به‌نظر می‌رسد که بسیاری از نمادها به محدوده قیمتی جذابی برای سرمایه‌گذاری رسیده است و چنانچه مسوولان امر بتوانند با ارائه راهکارهای منطقی در جهت شفافیت بازار اقدام کنند می‌توان امیدوار به برگشت بازار در آینده نزدیک شد. لازم به یادآوری است که بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان بازیگری مهم در عرصه رشد اقتصادی و رشد تولید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در صورت برنامه‌ریزی صحیح نقش اساسی داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید