یک کارشناس اقتصادی مطرخ کرد

پیشنهاد حذف ایران چک ها همراه با اصلاح پول ملی

کدخبر: ۱۵۵۴۸۸
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیم تغییر واحد پولی از ریال به تومان عنوان داشت که شرایط برای حذف سه صفر از پول ملی فراهم نیست اما می توان با حذف دو صفر به گونه ای که ۱۰ هزار ریال معادل ۱۰۰ تومان شود مزایای اصلاح پول ملی را افزایش داد.
پیشنهاد حذف ایران چک ها همراه با اصلاح پول ملی

سید بهاءالدین حسینی هاشمی درخصوص تغییر واحد پولی به تومان، اظهار کرد:‌ این تصمیم خوبی است؛ زیرا اگر می‌خواستیم سه صفر یا چهار صفر را حذف کنیم شرایط برای اجرای آن فراهم نبود. او افزود: حذف صفر‌ها نیازمند ثبات و تعادل در اقتصاد و عدم کسری بودجه است تا صفر‌ها پس از مدتی دوباره بازنگردد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در گام اول امکان تغییر واحد پولی امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه مردم دیگر ریال به کار نمی‌برند و حتی برخی صفر‌های تومان هم خوانده نمی‌شود، واحد پولی از ریال به تومان قابل تغییر است.

به گزارش فارس وی ادامه داد: او فواید تعویض اسکناس‌ها را حذف اسکناس‌های جعلی و مخدوش و امکان انتشار اسکناس‌های بزرگ‌تر دانست و گفت: به عنوان مثال به جای اسکناس‌های 10 هزار ریالی، 20 هزار ریالی و ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی و یک میلیون ریالی، اسکناس‌های 1000 تومانی، 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی، 10 هزار تومانی، 20 هزار تومانی، 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی را با اشکال متفاوت منتشر کند.این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با این کار دیگر نیاز به انتشار ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی و یک میلیون ریالی و تمدید مجوز هر ساله آن نیست؛ چراکه هم‌اکنون ایران‌چک‌ها نام ایران چک را دارند، اما کارکرد آن در مبادلات همان کارکرد اسکناس است؛ در حالی که ایران‌چک متفاوت از اسکناس است.

حسینی هاشمی افزود: حذف صفر‌ها در صورتی موفق خواهد بود که پیش‌بینی شود حداقل تا 5 سال آینده صفر‌ها بازنمی‌گردند، اما این پیش‌بینی وجود ندارد و قطعا با حذف صفر‌ها، پس از چند سال دوباره باید صفر‌ها در کنار ارقام پولی درج شود. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هم‌اکنون اقتصادی داریم که در تعادل نیست و به شرایط رونق و به همراه تورم تک رقمی نرسیده است؛ به همین دلیل چنین اقدامی توجیه اقتصادی ندارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید