رکوردشکنی یک سال و نیمه در تورم ماهانه

سمت و سوی تورم در آخر سال

کدخبر: ۱۵۶۶۲۲
آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد روند تورم نقطه به نقطه با افزایش جزئی همراه بوده اما تورم ماهانه به بیشترین مقدار در یک‌سال و نیم اخیر رسیده است. همزمان نرخ تورم میانگین نیز در سطح 6/ 8 در نوسان است. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی عوامل موثر در تغییرات تورمی پایان پاییز به تخمین نرخ تورم تا پایان سال پرداخته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نرخ تورم پس از یک‌سال و نیم کاهش در دی‌ماه با افزایش جزئی همراه است. در صورتی روند کاهشی ادامه خواهد یافت که نرخ تورم ماهانه از 7/ 0 درصد بالاتر نرود.
سمت و سوی تورم در آخر سال

به گزارش اقتصادنیوز ، بانک مرکزی شاخص بهای مصرف‌کننده در آخرین ماه پاییز را منتشر کرد. از تغییرات این شاخص، نرخ تورم در بازه‌های متفاوت زمانی محاسبه می‌شود. عدد شاخص در آذر معادل با 9/ 252 بوده است. مقدار شاخص در آذر نسبت به آبان‌ سال‌جاری 4/ 1 درصد رشد کرده و تورم ماهانه آخرین ماه پاییز را نسبت به ماه قبل افزایش داده است. تورم ماهانه آبان‌ 6/ 0 درصد گزارش شده بود.

با این جهش تورمی در انتهای پاییز شاهد یک رکوردشکنی یک سال و نیمه در تورم ماهانه آبان هستیم. نرخ تورم ماهانه آبان‌ سال‌جاری پس از خرداد ماه سال گذشته، بیشترین رقم ثبت شده در آمار تورمی بانک مرکزی محسوب می‌شود. این رقم باعث شده است که میانگین تورم ماهانه در 9 ماه نخست سال‌جاری به 8/ 0 درصد برسد، رقمی که پیش‌تر از سوی بانک مرکزی به‌عنوان خط قرمز برای تغییرات تورمی تعیین شده بود.

رشد شاخص مصرف‌کننده در یک ماه، معادل تورم ماهانه است، اما متغیر دیگری که تغییرات شاخص را در ماه مورد نظر نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد، تورم نقطه‌به‌نقطه است. این دو نرخ، عکس‌العمل بیشتری نسبت به تحولات کوتاه‌مدت شاخص نشان می‌دهد، به این معنی که رشد سرعت شاخص بهای مصرف‌کننده، در این دو تورم منعکس می‌شود. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم تورم نقطه‌به‌نقطه در آذر با یک دهم درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 2/ 9 درصد رسیده است. البته این افزایش یک دهم درصدی موضوع جدیدی نیست، زیرا نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور سال‌جاری نیز با یک‌دهم درصد رشد نسبت به ماه قبل، به 5/ 9 درصد رسید، اما پس از آن کمی از سطح آن کاسته شد. به بیان دیگر، نوسان نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سطح 9 درصد هنوز ادامه دارد و هنوز روند افزایشی یا کاهشی در نرخ تورم به شکل غالب دیده نمی‌شود.

آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که نرخ تورم (متوسط) در سال‌جاری به 9 درصد می‌رسد، همچنین به دلایل تغییرات نرخ ارز، نرخ تورم برای سال آینده حدود 11 درصد پیش‌بینی شده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که اگر تورم سه ماه پایانی سال‌جاری به اندازه میانگین تورم 9 ماه نخست (8/ 0 درصد) گزارش شود، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان سال به 3/ 10 درصد خواهد رسید و نرخ تورم متوسط 9/ 8 درصد ثبت می‌شود. از سوی دیگر اگر در یک سناریوی بدبینانه نرخ تورم سه ماه پایانی به اندازه نرخ تورم آذر ماه (4/ 1 درصد) گزارش شود، در نتیجه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه معادل2/ 9 درصد و نرخ تورم میانگین معادل 3/ 12 درصد خواهد بود. به هر ترتیب، نرخ تورم متوسط تا پایان سال‌جاری تک‌رقمی باقی خواهد ماند، اما اینکه این نرخ تورم در سال آینده نیز زیر 10 درصد حرکت کند با ابهام روبه‌رو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید