وزیر امور خارجه در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد

ظریف : خطری برجام را تهدید نمی کند

کدخبر: ۱۵۹۴۲۳
وزیر امور خارجه در جمع فعالان بخش خصوصی با بررسی گشایش‌های حاصل از برجام، این دلگرمی را به آنها داد که برجام با خطر جدی مواجه نیست. البته محمدجواد ظریف تاکید کرد که باید تلاش کنیم برجام حفظ شود. وی یکی از موفقیت‌های برجام را آرام کردن فضای جهانی نسبت به ایران برشمرد و خطاب به فعالان اقتصادی گفت: باید از فضای ایجادشده در پسابرجام بهره‌برداری کرد. بر این اساس بار سنگینی بر دوش بخش خصوصی است؛ چراکه در کنار کسب بیشترین منفعت از گشایش‌های بعد از برجام، بیشترین هزینه را هم می‌پردازید.
ظریف : خطری برجام را تهدید نمی کند

به گزارش اقتصادنیوز ، همواره طی دوره‌های مختلف یکی از مشکلات فعالان بخش‌خصوصی، بحث دیپلماسی اقتصادی بوده که محمدجوادظریف ضمن تحلیل اثرات برجام، این اطمینان را به فعالان بخش‌خصوصی داد که این بخش فعال می‌شود. وی با بیان اینکه برجام با خطر جدی روبه‌رو نیست گفت: با توجه به آرام‌شدن فضای جهانی نسبت به ایران باید تلاش کرد تا این موضوع حفظ شود.

وزیر امور خارجه با حضور در جمع فعالان اقتصادی، برجام را از دریچه اقتصادی بررسی کرد و به نگرانی‌های بخش‌خصوصی از بازگشت تحریم‌ها، پاسخ داد. البته فعالان بخش‌خصوصی نیز به ارائه پیشنهادهایی پرداختند که مورد توجه محمدجواد ظریف قرار گرفت. سوالاتی درخصوص «اسنپ بک»، مراودات بانکی و صدور روادید، از جمله مواردی بود که این عضو کابینه دولت به آن پاسخ داد. ظریف، اسنپ بک را تضمین اجرای برجام دانست و عنوان کرد که هیچ خطری، برجام را تهدید نمی‌کند.

همچنین درخصوص مراودات بانکی نیز عنوان کرد همان‌طور که بانک‌ها در جریان تحریم، به تدریج برای قطع همکاری عمل کردند، در فضای پسابرجام هم همین روند را برای آغاز مراودات طی می‌کنند. این موضوع هم به ماهیت محافظه‌کارانه آنها برمی‌گردد. وی همچنین فعالیت‌های اقتصادی وزارت امور خارجه را نیز تشریح کرد و از فعالان بخش‌خصوصی خواست تا در این مسیر به وزارت امور خارجه کمک کنند.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که به‌دنبال کار بزرگ شما درباره اجرای برجام نه بدنه دولت و نه بخش‌خصوصی آماده نبود، تا کاری را که شما در رابطه با برجام با آن کیفیت انجام دادید، ادامه دهند و در دست بگیرند. در این شرایط دولت و بخش‌خصوصی باید سریع‌تر عمل می‌کردند.

وی در ادامه با ارائه 3 پیشنهاد برای کسب نتایج بهتری از برجام گفت: پیشنهاد اول ما این است تا با توجه به ظرفیت‌های هر کشور و کمک وزارت خارجه هرسال فقط روی یک یا دو حوزه برای گسترش تجارت کار شود. به‌عنوان مثال مثلا یک سال در حوزه تجارت آبزیان و در کشور نروژ تمرکز کنیم و سال دیگر در روسیه و تمرکز روی مواد غذایی باشد. این کار باید با 3 دیدگاه انتقال تجارت، تلاش برای توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود.

سلطانی با بیان اینکه پیشنهاد دوم اخذ کمک از وزارت خارجه برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی است، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت برای اینکه این موضوع محقق شود، نیازمند کمک شما است. پیشنهاد سوم وی نیز این‌گونه مطرح شد که با توجه به ظرفیت‌هایی که وزارت امور خارجه دارد برای تقویت مذاکرات تجارت آزاد و تجارت ترجیحی از آن استفاده شود و امیدواریم که حضور شما فتح بابی برای گسترده شدن دستگاه‌های دیپلماسی با بخش‌خصوصی باشد.

اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز درخصوص تسهیل صدور روادید گفت: فعالان اقتصادی خارجی برای حضور در ایران روادید دو تا سه ماهه دریافت می‌کنند و با حضور در بازارهای ایران، کالاهای خود را عرضه می‌کنند اما همین کشورها – مثلا روسیه، قزاقستان و چین – بیش از یک ماه تا 40 روز برای صدور روادید معطل می‌کنند. اگر بنا است ما به آنها دو تا سه ماه روادید دهیم آنها هم به همین ترتیب به ما روادید دهند و در غیر این صورت ما هم مانند آنها برخورد کنیم و صدور روادید را قطع کنیم.

همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران به یک نکته اشاره کرد و آن، دلال بازی در نوبت گرفتن برای صدور روادید کشورهای اروپایی بود. وی از وزارت امور خارجه خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. اظهارات وی در این باره در حالی مطرح شد که ایرانی‌هایی که درخواست صدور روادید کشورهای اروپایی را دارند به دلیل مکانیزم‌های سخت وزارتخانه‌ها برای نوبت دهی، به دلالانی روی می‌آورند که بتوانند سریع‌تر نوبت سفارت را دریافت کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خود با هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اتفاقی که با برجام در کشور افتاده، رفع موانعی بوده که ایجاد آنها، چندین سال طول کشیده است. ما از یکسری امکانات محروم شده بودیم. موانعی که در مسیر تجارت و توسعه ایران طی سال‌های دهه 80 شمسی ایجاد شد، به یکباره نبود. تحریم‌ها با برنامه‌ریزی به ایران تحمیل شد و طی یک روند این اتفاق افتاد. اگر به تعاملات بانکی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد کارگزاری‌های خارجی از سال 89-90 به تدریج کم شده تا به 50 کارگزاری رسیده است. مسلما با اجرای برجام هم بازگشت به شرایط اولیه زمانبر است. وی با بیان اینکه در دوره تحریم‌های ایران، قطعا دنیا نیز یک جا نیستاد و متوقف نبود اظهار کرد: اتفاقا در این دوره بیشترین تحولات به دلیل بحران مالی سال 2008 و2009 ایجاد شد.

بیشترین تحولات در قوانین بانکی اتفاق افتاد و قوانین و مقررات جدیدی شکل گرفت. ما بیرون از این بازی بودیم و البته به دلیل تحریم‌ها برای ما هم چندان این مساله مهم نبود. چراکه در ارتباطات ما با دنیا تاثیری نمی‌گذاشت. ظریف با اشاره به اینکه پس از برجام به ناگهان با همه عقب ماندگی‌های کشور مواجه شدیم، گفت: البته قبل از تحریم‌ها هم کشور ما بدون مشکل نبود. تحریم «یوترن» مربوط به دهه 80 و 90 میلادی می‌شود. تحریم‌های قانون «داماتو» به سال 1996بر می‌گردد. این تحریم‌ها تاثیرات خود را بر سیستم روابط بین‌المللی ایران گذاشته بود. برجام آنچه که توانست انجام دهد این بود که موانع را تا آنجا که به بحث هسته‌ای بر می‌گشت، رفع کرد. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید