جمعی از دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا استعفا کردند

موج نافرمانی دولتمردان از ترامپ به راه افتاد

کدخبر: ۱۵۹۵۷۳
دونالد ترامپ با بدعت هایی در سیاست و تجارت وارد کاخ سفید شد. این روش ها اکنون در حال ایجاد واکنش های تندی در داخل بدنه سیاسی ایالات متحده است. نخستین شوک به دولت نوپای ترامپ را گروهی از دیپلمات ها و مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا وارد کردند. آنها به طور دسته جمعی استعفا کرده و اعلام کردند به‌دلیل تعارض دیدگاه، حاضر به همکاری با دولت جدید نیستند.
موج نافرمانی دولتمردان از ترامپ به راه افتاد

به گزارش اقتصادنیوز ، استعفای این گروه در حالی که انجام شد که هنوز تکلیف وزیر خارجه آمریکا مشخص نشده و رکس تیلرسون به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده است. منتقدان می‌گویند دولت ترامپ انسجام منطقی ندارد و تحمل این وضعیت برای تکنوکرات‌های باتجربه قابل پذیرش نیست. با این حال، منابع دولتی می‌گویند از تعدادی از این افراد «خواسته شد» از مقام خود استعفا بدهند.

به نوشته ایندیپندنت، تعداد زیادی از نیروهای ارشد وزارت خارجه که در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات مشغول خدمت بودند اعلام کردند که از سمت‌های خود استعفا داده و حاضر به همراهی و همکاری با دولت جدید نیستند. گفته شده آنها «تکنوکرات‌های ارشد در تشکیلات دولتی» هستند که «دارای گرایش حزبی مشخصی نیستند».

منتقدان دو دلیل را برای نظر خود مطرح کرده‌اند. برخی معتقدند اهداف اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی به شکلی نیست که کارشناسان بتوانند آنها را با رویکرد و منافع بلندمدت ایالات‌متحده در صحنه بین‌المللی منطبق بدانند یا بر قابلیت اجرایی آنها صحه بگذارند و به این ترتیب، ترجیح داده‌اند نقشی در این زمینه نداشته باشند.

برخی دیگر گفته‌اند که نه تنها سیاست‌های اعلام شده دونالد ترامپ فاقد انسجام منطقی است، بلکه سازماندهی دولت به خصوص با حضور افراد غیرمتخصص با هرج و مرج و آشفتگی همراه بوده و برای تکنوکرات‌های با تجربه قابل قبول نبوده است. برخی دیگر نیز دیدگاه‌های غیرمتعارف او را در زمینه سیاست خارجی دلیل استعفای مدیران وزارت خارجه دانسته‌اند. در مقابل، منابع نزدیک به دولت «استعفای دسته‌جمعی» تشکیلات اداری و به خصوص وزارت خارجه را رد کرده‌اند. 

مخالفت با ترامپ به مقام‌های وزارت خارجه محدود نشده است. برخی مقام‌های ایالتی هم اعلام کرده‌اند که به دستورات دونالد ترامپ وقعی نمی‌نهند و سیاست‌های خود را پیش می‌برند. به گزارش بی‌بی‌سی، شماری از شهرها و نواحی ایالتی در آمریکا اعلام کرده‌اند که از دستور دونالد ترامپ برای شناسایی، بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی خودداری کرده و تهدید او برای مجازات مالی این شهرها را نادیده خواهند گرفت.

روز چهارشنبه، ترامپ با امضای فرمانی اعلام کرد که کمک مالی دولت فدرال را به «شهرهای پناهگاه» قطع خواهد کرد اما شهرداران و مقامات بیش از ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک این کشور اعلام کردند که با ماموران مهاجرتی دولت فدرال همکاری نخواهند کرد. شهرداران شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو و شهرهای کوچکتری مانند نیو هیون، سیراکیوز، اوستن، تگزاس و همچنین ده‌ها شهرک و ناحیه گفته‌اند که آماده «مبارزه طولانی» با دولت فدرال در این زمینه هستند.

بیل دو بلاسیو، شهردار نیویورک گفته است که «ما از تمامی مردم شهر خود بدون توجه به اینکه از کجا آمده‌اند یا وضعیت مهاجرتی آنها چیست دفاع خواهیم کرد» و رام امانوئل، شهردار شیکاگو نیز هشدار داده است که «چه شما اهل لهستان باشید یا پاکستان، ایرلند یا هند یا جای دیگر، چه از مکزیک آمده باشید چه از مولداوی، حال که در پی تحقق رویای آمریکایی خود به شیکاگو آمده‌اید، ما به شما خوشامد می‌گوییم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید