رئیس سازمان انرژی اتمی پیشنهاد کرد

6 راهکار موثر مهار ترامپ

کدخبر: ۱۶۰۶۱۸
شروع به کار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا را می‌توان سرآغاز دوران جدیدی در روابط تهران و واشنگتن توصیف کرد. هرچند تهران و واشنگتن طی دو سال اخیر و خصوصا پس از توافق هسته‌ای قدم به دوران آرامش نسبی در روابط خود گذاشته بودند، اما اقدامات خصمانه رئیس‌جمهوری تازه‌کار آمریکا در قبال ایران خیلی زود به این دوران آرامش پایان داد.
6 راهکار موثر مهار ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز ، در این بین اما تاکنون واکنش مقامات ایرانی به‌رغم سخنان تند ترامپ و اطرافیانش به دور از عصبانیت و مقابله‌به‌مثل بوده است. این همان موضوعی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز بر آن تاکید کرده است. صالحی برای مقابله با سیاست‌های جدید آمریکا 6 استراتژی را توصیه می‌کند.

تقابل نامتقارن به جای مقابله به مثل، استراتژی مدون در سطح شورای عالی امنیت ملی، شخصی نکردن انتقاد به ترامپ، اقدام هوشمندانه و هوشیارانه، اجتناب از اتخاذ مواضع تند سیاسی یا واکنش‌های تند قبل از بررسی‌های دقیق جهت جلوگیری از ایجاد اشتراک در کمپ آمریکا و پرهیز از چندصدایی در چارچوب منافع ملی.

صالحی در این گفت‌وگو که روز گذشته از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد، در واکنش به سخنان و اقدامات اخیر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در قبال ایران گفت: در حال حاضر خیلی با واکنش مقابله به مثل موافق نیستم. من بیشتر با تقابل نامتقارن موافقم، باید کاری کنیم که او نگران شود. اگر بگوییم در مقابل اقدام آنها ویزا به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم، هرچند که مطابق عرف بین‌المللی این حق ما است، مگر چند نفر آمریکایی در سال به ایران می‌آیند؟ یا بگوییم نفت نمی‌فروشیم و دنیا را تحریم نفتی می‌کنیم، آنها می‌گویند بهتر، پس این نوع مقابله یک مقابله به مثل که او احساس نگرانی کند نیست.

صالحی با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که می‌تواند او (ترامپ) را نگران کند، ابزار هسته‌ای است، گفت: مثلا بگوییم درصد غنی‌سازی را بالا می‌بریم. آن زمان این بحث با برجام مغایرت پیدا می‌کند و ما را در محدوده اینکه ایران نقض برجام کرده است، می‌اندازد و این همان چیزی است که او می‌خواهد. بهتر است اقدامی را صورت ندهیم که ناقض برجام باشد. او افزود: ما باید یک استراتژی مدون در سطح شورای عالی امنیت ملی داشته باشیم که کل مملکت در آن چارچوب حرکت کند. اولین قدمی که باید در مقابله با اقدامات ترامپ برداریم، ایجاد انسجام داخلی است. یعنی هر چقدر وحدت و انسجام داخلی ما بیشتر باشد و پشت‌سر رهبری باشیم، او (ترامپ) حساب کار، بیشتر دستش می‌آید، اما اگر ما وضعیت را به جایی برسانیم که او فکر کند داخل دارد به وضع ضربه‌پذیری می‌رسد، آن زمان خطرناک می‌شود.

وی گفت: نه اینکه صداها خاموش شود، اما در چارچوب منافع ملی چند صدایی باشیم، نه در چارچوب منافع حزبی. دوم اینکه ما نامتقارن جواب بدهیم، اگر آنها می‌گویند ویزا نمی‌دهیم، ما بگوییم ویزا می‌دهیم و البته دلایل آن را برای جهانیان تشریح کنیم و در عین حال پاسخ اقدام آنها را به‌گونه مناسب دیگری بدهیم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: اینکه نامتقارن جواب دهیم، نقطه ضعف ما نیست، نقطه اقتدار است. اقتدار همیشه این نیست که شما پاسخ‌تان مشابه پاسخ طرف مقابل باشد. اقتدار پاسخی است که طرف را منفعل کند، باید کاری کنیم که طرف منفعل شود نه جری‌تر.رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما باید خیلی هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنیم، اظهار کرد: نباید تبدیل به نقطه ایجاد اشتراک در کمپ آنها شویم. اگر اقدام به اتخاذ مواضع تند سیاسی یا واکنش‌های تند قبل از بررسی‌های دقیق کنیم، در حقیقت ما را ناخودآگاه وارد بازی سیاسی خود کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رسانه‌ها خیلی می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند، گفت: ما باید از بیان تند و تحریک آمیز پرهیز کنیم، غیر از اینکه رویکرد و مکانیزم و رفتار سیاسی مهم است، دانستن یکسری ویژگی‌های شخصی طرف مقابل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

صالحی گفت: باید آقای ترامپ را به لحاظ شخصیتی خوب شناسایی کنیم و اگر انتقادی داریم آن را شخصی نکنیم؛ بلکه آن را در موضع‌گیری سیاسی لحاظ کنیم و بگوییم موضع‌گیری سیاسی شما این بوده و این هم موضع‌گیری سیاسی ما است.

وی افزود: ما نباید خودمان را تبدیل به نقطه ایجاد اشتراک در کمپ آنها کنیم،‌ این خیلی خطرناک است؛ زیرا زمینه اجماع علیه ما را فراهم می‌‌کند و اسرائیل بزرگ‌ترین بهره‌بردار سیاسی آن خواهد بود.

او با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ در ممنوعیت صدور روادید برای ایرانیان که باعث همبستگی بین جامعه ایرانیان خارج از کشور با داخل شده، گفت: باید ضمن حمایت محکم از ایرانیان هموطن از ظرفیت آنها در خارج از کشورنیز استفاده کنیم.

پیش‌تر  در گفت‌و‌گو با شماری از استادان و کارشناسان روابط بین‌الملل «بهترین تاکتیک‌های» مواجهه با دونالد ترامپ و تیم امنیتی او را مورد بررسی قرار داده بودیم. این استادان بر این باورند که اقدامات ترامپ را نباید تنها در چارچوب یک رجز‌خوانی و لفاظی بلکه باید در چارچوب یک «پالیسی» و «سیاست» واقعی ارزیابی کرد و باید راهکار‌ها و اقدامات متناسب با آن ازسوی تصمیم‌سازان دیپلماسی ایران اتخاذ شود. بین‌المللی کردن سطح مناقشه با آمریکا، طرح مساله در فضای بین‌المللی و جهانی، جلوگیری از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و ندادن بهانه به دست ترامپ، چند‌جانبه‌گرایی، همسو شدن با کشورهای اروپایی، ایفای نقش منطقه‌ای پررنگ‌تر، ایجاد شکاف در موضع بین‌المللی ترامپ و استفاده از دیپلماسی نرم از جمله تاکتیک‌هایی است که این متخصصان روابط بین‌الملل پیشنهاد داده‌اند.

این استادان بر این باورند که زمانی باید با تهدیدهای ترامپ با اقدام قاطع و مقابله به مثل سخت برخورد شود که پشتوانه بین‌المللی و داخلی در آمریکا داشته باشد؛ در غیر این صورت موثرترین مقابله به مثل، نوع دیپلماسی است که بتواند مردم و افکار عمومی آمریکا و جهان را از ترامپ دور و به ایران نزدیک کند.

این کارشناسان معتقدند ترامپ در ماه‌های آینده به ناچار خود را با نظام بین‌الملل سازگار می‌کند و بسیاری از تنش‌های ایجادشده ناشی از اقدامات ماجراجویانه او مقطعی هستند. چون ادامه این اعمال مشروعیت جهانی آمریکا را به چالش می‌کشد. این استادان دانشگاه همچنین بر این نظرند که اگر تهران به تنهایی حرکتی انجام دهد که تحریک‌‌آمیز یا در پاسخ به بزرگ‌‌گویی‌هایی ترامپ باشد، بسیار خطرناک خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید