نظرسنجی روزنامه دنیای اقتصاد از 55 صاحب‌نظر شهری درباره نام و نشان شهردار تهران

برترین «گزینه ها» برای شهرداری تهران

کدخبر: ۱۶۹۹۷۷
نتایج یک نظرسنجی براساس معیارهای مورد تاکید 55 صاحب‌نظر مسلط به چالش‌های تهران، نشان می‌دهد شهردار جدید پایتخت علاوه‌بر دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های لازم، باید در قالب دست‌کم سه شاخص کلیدی، یک «تکنوکرات کاربلد» و «آشنا به تعاملات سیاسی» باشد و در عین حال کارنامه قابل دفاعی در «پرهیز از سیاست‌‌بازی» داشته باشد تا بتواند مطالبات شهروندان را در کمترین زمان و بهترین شکل ممکن،‌ محقق کند.
برترین «گزینه ها» برای شهرداری تهران

به گزارش اقتصادنیوز، صاحب‏نظران ارشد و متخصصان با تجربه در حوزه ‏های «اقتصاد شهر»، «اقتصاد مسکن»، «شهرسازی» و «مدیریت شهری» و همچنین بخش‏های مرتبط با این 4 حوزه، با شرکت در نظرسنجی روزنامه دنیای اقتصاد ، افراد برتر دارای بیشترین صلاحیت برای شهرداری تهران را اعلام کردند.

در این نظرسنجی که با حضور 55 صاحب‌نظر شهری، انجام شد،‌ هر کدام از نظردهنده‌ها، با لحاظ مجموعه‏ ای از «معیارهای لازم» برای «انتخاب شهردار جدید تهران»، سه نفر را از میان چهره‌ها و گزینه‌های مطرح برای پایتخت‌داری، به ترتیب در قالب «انتخاب اول یا فرد اصلح»،‏ «انتخاب دوم» و «انتخاب سوم» خود، برگزیدند.

مطابق نتایج نظرسنجی، براساس امتیاز تعیین شده برای انتخاب اول تا سوم هر کدام از نظردهنده‏ ها، پیروز حناچی و عباس آخوندی، به ترتیب با کسب «بیشترین امتیاز» و «بیشترین رای در انتخاب اول» از سوی جامعه تخصصی شرکت‏ کننده در نظرسنجی، به‌عنوان دو منتخب نخست «اکثریت نخبگان شهری» برای شهرداری تهران معرفی شدند.

بررسی «دنیای اقتصاد» درباره تحلیل پاسخ‌های نظرسنجی، مشخص می‌کند: غالب کارشناسان مسائل شهری، انتظار دارند شهردار آینده پایتخت یک «تکنوکرات کاربلد و آشنا به تعاملات سیاسی» و در عین حال،‌ «مطلع و مسلط به مصائب ساکنان مجموعه شهری تهران» باشد. شرکت‏ کننده‏ ها در نظرسنجی، براساس دیدگاه خود، سه نفر را با اولویت‏های یک تا سه، از بین نامزدهای مطرح در رسانه‌ها، معرفی کردند و در نهایت، مجموع نظرات، با لحاظ سه امتیاز برای فرد معرفی شده در انتخاب اول، دو امتیاز برای انتخاب دوم و یک امتیاز برای انتخاب سوم، طبقه ‏بندی شد.

نتایج نشان می ‏دهد: پیروز حناچی و‌ عباس آخوندی، هر کدام، در مجموع، 55 امتیاز و 53 امتیاز از طرف صاحب‏نظران در نظرسنجی اخذ کرده‌اند که بیشترین امتیاز در مقایسه با سایر گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران، محسوب می‏ شود. در این میان، عباس آخوندی به لحاظ «انتخاب اول» نظردهنده‏ ها، بیشترین رای را کسب کرده است. 14 صاحب‌نظر از مجموع 55 شرکت‌کننده در نظرسنجی، «انتخاب اول» خود برای شهرداری تهران را عباس آخوندی معرفی کردند.

بعد از آخوندی، بیشترین «انتخاب اول»، برای پیروز حناچی با 9 رای از بین 55 نظردهنده، به ثبت رسیده است. جمع امتیازات هر کدام از گزینه‌های مطرح برای سکانداری پایتخت در نظرسنجی،‌ مشخص می‌کند: عباس آخوندی، پیروز حناچی و اسحاق جهانگیری، به ترتیب 3 گزینه دارای بیشترین امتیاز هستند که از نگاه متخصصان مسائل شهر،‌ می‌توانند به‌عنوان شهردار جدید تهران، منشاء تحولات و توسعه مطلوب پایتخت، شوند.

چهره‌های انتخاب‌شده به عنوان نمادی از «استاندارد مدیریتی» برای شهردار جدید، نشان می‌دهد: پایتخت در شرایط فعلی به شهرداری نیاز دارد که با پرهیز از سیاسی بازی، قدرت تعامل سیاسی با جناح‌ها و دولت را داشته باشد.

صاحب‌نظران، در نظرسنجی اعلام کردند: شهردار جدید پایتخت باید «به‌دور از نگاه پیمانکاری به شهر»، «دید نرم‌افزاری» به انبوه چالش‌های زندگی در تهران داشته و از مهارت لازم برای اعمال راهکارهای غیرسخت‌افزاری، برخوردار باشد.

گزینه های شهرداری تهران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید