مدیر ارتباطات کاخ سفید 10 روز پس از انتصاب برکنار شد؛

جنجال در کاخ سفید؛ نوزدهمین اخـراجی دولت ترامپ مشخص شد

کدخبر: ۱۷۷۹۹۹
در 6 ماهی که از مدیریت دولت ترامپ می‌گذرد، کاخ‌سفید شاهد تغییرات گوناگونی بوده است که نشان از یک هرج‌ومرج مطلق در دربار دونالد ترامپ دارد. گفته می‌شود در اخراج اسکاراموچی، جان کلی رئیس جدید کارکنان کاخ سفید نقش مهمی داشته است.
جنجال در کاخ سفید؛ نوزدهمین اخـراجی دولت ترامپ مشخص شد

به گزارش اقتصادنیوز، کاخ سفید تبدیل به دربار پادشاهان بی‌کفایتی شده است که هر آینه دستخوش تغییراتی می‌شود. درحالی‌که هنوز مدت کاری آنتونی اسکاراموچی مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید به دو هفته نرسیده بود خبر برکناری‌اش منتشر می‌شود. او به دلیل آنچه «استفاده از ادبیات نامناسب» خوانده می‌شود، برکنار شده است.

حالا اسکاراموچی تبدیل به نوزدهمین قربانی کاخ سفید شده است. در 6 ماهی که از مدیریت دولت ترامپ می‌گذرد، کاخ‌سفید شاهد تغییرات گوناگونی بوده است که نشان از یک هرج‌ومرج مطلق در دربار دونالد ترامپ دارد. گفته می‌شود در اخراج اسکاراموچی، جان کلی رئیس جدید کارکنان کاخ سفید نقش مهمی داشته است.

او درست 10 روز پیش از اخراج به این سمت انتخاب شد و از تبعات انتخابش استعفای شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید بود. گفته می‌شود اسکاراموچی در اخراج رئیس سابق کارکنان کاخ سفید یعنی رینس پریباس هم نقش مهمی ایفا کرده بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در روزی که جان کلی، وزیر پیشین امنیت ملی آمریکا، کار خود را به‌عنوان رئیس دفتر دونالد ترامپ در کاخ سفید آغاز کرد، رسانه‌ها از برکناری مدیر ارتباطات تازه منصوب شده کاخ سفید خبر دادند. کاخ سفید در بیانیه‌ای این گزارش را تایید کرده است. روز دوشنبه ساعتی پس از آنکه رسانه‌ها از مراسم سوگند و آغاز به کار جان کلی در سمت جدیدش در کاخ سفید گزارش کردند، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منبعی که نام او فاش نشده است از برکناری آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات تازه منصوب شده کاخ سفید خبر داد.

پس از آن، کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه با تایید کناره‌گیری آنتونی اسکاراموچی، اعلام کرد که او ترجیح داده در آغاز به کار جان کلی، رئیس دفتر جدید رئیس‌جمهور، به او فضای کافی دهد تا بتواند تیم خود را شکل دهد. آنتونی اسکاراموچی که پیش‌تر از سرمایه‌گذاران وال‌استریت بود، ۱۰ روز پیش به سمت مدیر ارتباطات کاخ سفید منصوب شد و پس از انتصاب او به این سمت، سخنگوی کاخ سفید و اندکی بعد رئیس دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا از سمت خود کناره‌گیری کردند. او گفته بود که این دو از منابع نشت اطلاعات از داخل کاخ سفید به بیرون هستند.

اسکاراموچی در روزهای اخیر اظهاراتی جنجالی علیه رئیس دفتر پیشین دونالد ترامپ، رینس پریباس و نیز مشاور ارشد دونالد ترامپ، استیو بنن بر زبان آورده بود و از جمله رینس پریباس را متهم کرده بود که اصلی‌ترین منبع درز اطلاعات از کاخ سفید است. آن‌طور که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه خود گفت دونالد ترامپ این گفته‌ها را «نامناسب» تشخیص داده است. رینس پریباس اما در گفت‌وگویی که پس از کناره‌گیری از سمتش با سی‌ان‌ان داشت، حاضر نشد درباره گفته‌های جنجالی آنتونی اسکاراموچی اظهارنظر کند و تنها بر حمایت کامل خود از تصمیم‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد. اما درباره اخراج اسکاراموچی نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش کرده است که برکناری آنتونی اسکاراموچی به درخواست جان کلی صورت گرفته است. در چارچوب سازمانی کاخ سفید، مدیر ارتباطات زیرنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند.

برخی جمهوری‌خواهان آمریکا امیدوارند انتخاب جان کلی به سمت ریاست دفتر رئیس‌جمهوری، به ساماندهی دوباره کاخ سفید بینجامد. این درحالی است که سناتور جف فلیک از آریزونا به پولیتیکو گفته است که اوضاع داخل کاخ سفید یک هرج‌ومرج کامل است. با این حال دونالد ترامپ خود پیش‌تر با ستایش فعالیت‌های جان کلی در دوران تصدی وزارت امنیت داخلی، او را یک رهبر بزرگ و ستاره‌ای واقعی در دولتش توصیف کرده بود. هنوز فرد جدیدی برای تصدی سمت وزارت امنیت ملی آمریکا معرفی نشده است. گفته می‌شود جان کلی یکی از وفادارترین نیروهای دونالد ترامپ به‌حساب می‌آید. او در ماجرای ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک کشور بالاترین هماهنگی را با دونالد ترامپ داشت و بلافاصله اجرای این فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا را به‌عهده گرفت. جان کلی، ژنرال 4 ستاره آمریکایی همچنین از موافقان دیوارکشی در مرز با مکزیک است.

بیانیه دیکته شده

همزمان با جنجال‌ها و هرج‌ومرج در کاخ سفید خبری فاش شده که نشان می‌دهد ترامپ جونیور تحت تاثیر پدرش بیانیه ارتباط خود با روس‌ها را خوانده است. در این‌باره فاش شده است که ترامپ شخصا متن بیانیه مطبوعاتی که به اسم دونالد جونیور، پسر بزرگش منتشر شده و نشست سال 2016 او با یک وکیل روس را کم اهمیت شمرده بود، دیکته کرده است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا مداخله کرده تا جلوی انتشار صادقانه جزئیات نشست 9 ژوئن 2016 با حضور دونالد جونیور، جرد کوشنر، داماد ترامپ و پل مانافورت، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در دیدار با چهار مقام روس را بگیرد. یکی از این ملاقات‌کنندگان روس یک وکیل دارای ارتباطات زیاد با کرملین به نام ناتالی وسلنیتسکایا بوده است.

این گزارش واشنگتن‌پست مبتنی بر چند منبع عمدتا ناشناس بوده است که ممکن است برای ترامپ دردسرهای تازه‌ای بیافریند. زیرا این ادعا پتانسیل ایجاد دردسر سیاسی و حتی حقوقی برای کاخ سفید را دارد، چراکه هرچه بیشتر شخص ترامپ را به این دیدار پرمناقشه نزدیک کرده است. البته در این میان احتمالا پای چند تن از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به میان‌ آید. گزارش شده که ترامپ مشاوره‌های وکلایش و همچنین دیدگاه جرد کوشنر و تیم مشاورانش مبنی بر ارائه یک توضیح کامل و صادقانه درباره این نشست را رد کرده و به هنگام سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا برای پرواز بازگشت از اجلاس گروه 20 در آلمان اقدام به دیکته کردن بیانیه مذکور کرده است. همان‌طور که بعدا مشخص شد این بیانیه به ارائه یک روایت بسیار محدود و تحریف شده از اتفاقات پرداخته است.

در این بیانیه، نشست سال 2016 از نظر ترامپ «یک نشست معارفه کوتاه» بوده که در آن عمدتا درباره مقوله سرپرستی و حضانت کودکان روس که در آن زمان مساله انتخاباتی نبوده، بحث شده است. روزنامه گاردین اما در گزارشی نوشته بود که احتمالا ترامپ از این دیدار خبر داشته است و حتی پیش از دیدار پسرش با این وکیل روس، در یک گردهمایی در زمان کمپین انتخاباتی وعده داده بود که به زودی اطلاعات خوبی از هیلاری کلینتون افشا خواهد کرد. او در گردهمایی اوهایو، هیلاری کلینتون را یک متقلب خواند و گفت اطلاعات زیادی از وی در دست دارد اما چون از این جلسه در طبقه 25 برج ترامپ اطلاعات چندانی به دست نیامده بود، ترامپ هرگز به وعده خود نتوانست عمل کند.

اما حالا با افشای ماجرای این دیدار تیم ترامپ قصد داشتند با اطلاعات محدود و از طریق یک بیانیه از اهمیت ماجرا کم کنند. این بیانیه در تاریخ 8 ژوئیه، زمانی که گزارش افشاگر نیویورک‌تایمز درباره این نشست منتشر شد، از سوی پسر ترامپ ارائه شد اما در عرض 24 ساعت یکسری افشاگری‌های مخرب مطرح شد که نشان داد این نشست خیلی مفصل‌تر بوده است. نیویورک تایمز در ماه ژوئیه فاش کرد: دونالد جونیور با وعده انتشار اطلاعات منفی علیه رقیب انتخاباتی پدرش هیلاری کلینتون به دیدار با وسلنیتسکایا رفته بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید